Śródroczna praktyka metodyczna [12-PE-WIP-S1-1SPM]
semestr zimowy 2020/2021
Praktyka,
grupa nr 1
Przedmiot: | Śródroczna praktyka metodyczna [12-PE-WIP-S1-1SPM] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Praktyka [PRAKT], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 8:45 - 11:45
sala 017 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Minczanowska | ||||||||||||||||
Literatura: |
1. Filipiak E., Z Wygotskim i Brunerem w tle. Słownik pojęć kluczowych, Bydgoszcz 2011. 2. Karbowniczek J., Leksykon pedagoga wczesnoszkolnego, Warszawa 2014. 3. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Kraków 2011. 4. Karwowska-Struczyk M., Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Warszawa 2012. 5. Karwowska – Struczyk M., Sobierańska D., Szpotowicz M., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – badania, opinie, inspiracje, Warszawa 2011. 6. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2010. 7. Klim-Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Kulesza E. M. , Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci od 2 do 6 lat, Warszawa 2017. 2. Kwiatowska M., (red). Podstawy pedagogiki przedszkolnej, Warszawa 1985. 3. Mikler-Chwastek A., (red.), Obszary wychowania przedszkolnego, Warszawa 2016. 4. Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Gajdzika A., ( red.), Edukacja małego dziecka. Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy, Kraków 2010. 5. Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Zalewska-Bujak M. (red.), Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce, Kraków 2010. 6. Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków 2010. 7. Waloszek D. (red.): Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Kraków 2010. 8. Waloszek D. (red.): Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie. Kraków 2009. 9. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa, 2009. 10. Zwiernik J.: Alternatywa w edukacji przedszkolnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław 1996. Literatura uzupełniająca: Bielicki E., Ciosek M.(red.), Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna wyzwaniem dla nauczycieli i wychowawców nowego wieku, Toruń 2012. Filipiak E.: Z Wygotskim i Brunerem w tle: Słownik pojęć kluczowych. Bydgoszcz 2011. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2012. Klim-Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu, wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2011. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011. Karwowska-Struczyk M.: Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań. Warszawa 2012. Karwowska – Struczyk M., Sobierańska D., Szpotowicz M., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – badania, opinie, inspiracje, Warszawa 2011. Kasakowa B., Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym. Wybrane problemy teoretyczne i praktyczne, Katowice 2007. Kwiatowska M., Podstawy pedagogiki przedszkolnej Warszawa 1985. Klim-Klimaszewska A.: Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Warszawa 2010. Kasacova B., Edukacja dzieci w wieku przedszkolny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007. Laska E. J. (red.), Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dzieci, Rzeszów 2007. Lubowiecka J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa, 2000. Ogrodzka – Mazur E., Szuścik U., Gajdzica A. (red.), Edukacja małego dziecka. Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy, Kraków 2010. Ogrodzka – Mazur E., Szuścik U., Zalewska – Bujak M. (red.), Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce, Kraków 2010. Ogrodzka – Mazur E., Szuścik U., Czudek – Ślęczka S., Wąsiński A.(red.), Edukacja małego dziecka. Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia, Kraków 2010. Parczewska T. (red.), Psychopedagogiczne aspekty rozwoju i edukacji małego dziecka, Lublin 2010. Waloszek D. (red.): Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Kraków 2010. Waloszek D. (red.): Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie. Kraków 2009. Watoła A.: Przedszkole – przestrzeń rozwoju dziecka. Dąbrowa Górnicza 2010. Zwiernik J.: Alternatywa w edukacji przedszkolnej : studium teoretyczno-empiryczne. Wrocław 1996. Zyzik E.(red.), Wybrane zagadnienia z pedagogiki przedszkolnej, Kielce 2009. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zapoznanie się z procesem dydaktyczno – wychowawczym przedszkola Analiza dokumentacji przedszkolnej Przygotowanie do podjęcia pracy w placówce przedszkolnej Specyfika zajęć w obrębie wychowania przedszkolnego Innowacje w zakresie wychowania przedszkolnego Wykonywanie pomocy dydaktycznych. Zajęcia dodatkowe w przedszkolu Specyfika pracy w przedszkolu integracyjnym. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
obserwacja zajęć, metoda działań praktycznych, dyskusja, pogadanka, |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student powinien mieć 100% frekwencję a ponadto: Obserwowanie zajęć-obserwowanie zajęć prowadzonych w przedszkolu przez studentów, poziomu przygotowania merytorycznego, stosowanych materiałów i pomocy dydaktycznych, jakości relacji z wychowankami, poprawności metodycznej, realizacji założonych celów; Ocena scenariusza zajęć i pomocy edukacyjnych- ocena jakości przygotowanego scenariusza zajęć i opracowania do niego materiałów i pomocy edukacyjnych; Ewaluacja końcowa- ocena poziomu refleksji nad własną praktyką i samoocena swoich zajęć przez studenta. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
dr A. Minczanowska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.