Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego [12-PE-AR-S1-3PTDZ]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego [12-PE-AR-S1-3PTDZ] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Urszula Klajmon-Lech | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Kutscher M., Atwood T., Wolff R., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Touretta, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia. Wydawnictwo LIBER, Warszawa 2007. 2. Mattis S.G., Ollendick T. H., Lęk I fobie nastolatków. Jak pomóc dzieciom przezwyciężyć napady paniki. GWP, Gdańsk 2004. 3. Piszczek M., Terapia zabawą. Terapia przez sztukę”. Centrum Metodyczne Pomocy Psych.-Pedag., Warszawa 2002. 4. G. Corey: Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań 2005. Zysk i S-ka Wydawnictwo. 5. H. Sęk: Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa 2000. Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. K. Popiołek (red.): Psychologia pomocy. Wybrane zagadnienia. Katowice 1996. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. 7. S. Kratochvil: Podstawy psychoterapii. Poznań 2002: Zysk i S-ka Wydawnictwo 8. J.A. Heaton: Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk 2003: GWP 9. J.A. Kottler: Skuteczny terapeuta. Gdańsk 2003: GWP. 10. V. Forkiewicz: Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Łódź 2003. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Przegląd zaburzeń rozwoju psychicznego według klasyfikacji zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania ICD-10 – wprowadzenie w problematykę. (pdf ICD-10) 2. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci: - Afazja, dysfazja dziecięca, - zaburzenia dysartryczne u dzieci, - dyslalia, - jąkanie, giełkot, - inne zaburzenia rozwoju mowy i języka (T. Gałkowski, G. Jastrzębska (red.): Logopedia. Pytania i odpowiedzi; 6.1 – Afazja i dyfazja dziecięca; 6.2 – Zaburzenia dysartryczne u dzieci; 6.3 – Dyslalia; 6.4 – jąkanie, giełkot Terapia dzieci dotkniętych zaburzeniami komunikacji językowej 3. Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych – specyfika i zasady pracy z dziećmi dotkniętymi: - specyficznymi zaburzeniami czytania, - specyficznymi zaburzeniami ortografii - specyficznymi zaburzeniami umiejętności arytmetycznych, - mieszanymi zaburzeniami umiejętności szkolnych. - Terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju umiejętności szkolnych - (M. Kowaluk: Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się, s. 38-81; B. Sawa: Jeżeli dziecko źle czyta i pisze. ) 4. Zasady terapii dzieci ze specyficznymi zaburzeniami rozwoju funkcji motorycznych. 5. Całościowe zaburzenia rozwojowe i terapia dzieci: (Prezentacje studentów) - Całościowe zaburzenia rozwoju (CZR) autyzm dziecięcy, autyzm atypowy, zespół Retta, zespół Aspergera dziecięce zaburzenie dezintegracyjne - mózgowe porażenie dziecięce - zespół Fra X - nerwice - nadpobudliwość psychoruchowa (ADHD) 6. Doskonalenie praktycznych umiejętności pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji. 7. Praktyczne sposoby współpracy Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej ze szkołą: - z rodzicami dzieci nadpobudliwych, - z rodzicami dzieci z innymi zaburzeniami zachowania i emocji. (wizyta w PPP lub wykład pracownika PPP) 8. Konstruowanie programów terapii indywidualnej i grupowej dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji. (projekty studentów) 9. Zasady i metody oddziaływania socjoterapeutycznego w kontakcie z dziećmi z zaburzeniami zachowani i emocji. 10. Zagrożenia życia społecznego – alkoholizm, narkomania, agresja, sekty, pornografia. (projekty studentów) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja prezentacja multimedialna praca w grupach |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
ocena prezentacji ocena pracy pisemnej |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. u. Klajmon-Lech |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.