Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego [12-PE-AR-S1-3PTDZ] semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego [12-PE-AR-S1-3PTDZ]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 8:50 - 10:20
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: 21
Prowadzący: Urszula Klajmon-Lech
Literatura:

1. Kutscher M., Atwood T., Wolff R., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Touretta, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia. Wydawnictwo LIBER, Warszawa 2007.

2. Mattis S.G., Ollendick T. H., Lęk I fobie nastolatków. Jak pomóc dzieciom przezwyciężyć napady paniki. GWP, Gdańsk 2004.

3. Piszczek M., Terapia zabawą. Terapia przez sztukę”. Centrum Metodyczne Pomocy Psych.-Pedag., Warszawa 2002.

4. G. Corey: Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań 2005. Zysk i S-ka Wydawnictwo.

5. H. Sęk: Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa 2000. Wydawnictwo Naukowe PWN.

6. K. Popiołek (red.): Psychologia pomocy. Wybrane zagadnienia. Katowice 1996. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

7. S. Kratochvil: Podstawy psychoterapii. Poznań 2002: Zysk i S-ka Wydawnictwo

8. J.A. Heaton: Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk 2003: GWP

9. J.A. Kottler: Skuteczny terapeuta. Gdańsk 2003: GWP.

10. V. Forkiewicz: Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Łódź 2003. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Zakres tematów:

1. Przegląd zaburzeń rozwoju psychicznego według klasyfikacji zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania ICD-10 – wprowadzenie w problematykę. (pdf ICD-10)

2. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci:

- Afazja, dysfazja dziecięca,

- zaburzenia dysartryczne u dzieci,

- dyslalia,

- jąkanie, giełkot,

- inne zaburzenia rozwoju mowy i języka (T. Gałkowski, G. Jastrzębska (red.): Logopedia. Pytania i odpowiedzi; 6.1 – Afazja i dyfazja dziecięca; 6.2 – Zaburzenia dysartryczne u dzieci; 6.3 – Dyslalia; 6.4 – jąkanie, giełkot

Terapia dzieci dotkniętych zaburzeniami komunikacji językowej

3. Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych – specyfika i zasady pracy z dziećmi dotkniętymi:

- specyficznymi zaburzeniami czytania,

- specyficznymi zaburzeniami ortografii

- specyficznymi zaburzeniami umiejętności arytmetycznych,

- mieszanymi zaburzeniami umiejętności szkolnych.

- Terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju umiejętności szkolnych

- (M. Kowaluk: Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się, s. 38-81; B. Sawa: Jeżeli dziecko źle czyta i pisze. )

4. Zasady terapii dzieci ze specyficznymi zaburzeniami rozwoju funkcji motorycznych.

5. Całościowe zaburzenia rozwojowe i terapia dzieci: (Prezentacje studentów)

- Całościowe zaburzenia rozwoju (CZR)

autyzm dziecięcy,

autyzm atypowy,

zespół Retta,

zespół Aspergera

dziecięce zaburzenie dezintegracyjne

- mózgowe porażenie dziecięce

- zespół Fra X

- nerwice

- nadpobudliwość psychoruchowa (ADHD)

6. Doskonalenie praktycznych umiejętności pracy z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji.

7. Praktyczne sposoby współpracy Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej ze szkołą:

- z rodzicami dzieci nadpobudliwych,

- z rodzicami dzieci z innymi zaburzeniami zachowania i emocji. (wizyta w PPP lub wykład pracownika PPP)

8. Konstruowanie programów terapii indywidualnej i grupowej dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji. (projekty studentów)

9. Zasady i metody oddziaływania socjoterapeutycznego w kontakcie z dziećmi z zaburzeniami zachowani i emocji.

10. Zagrożenia życia społecznego – alkoholizm, narkomania, agresja, sekty, pornografia. (projekty studentów)

Metody dydaktyczne:

Dyskusja

prezentacja multimedialna

praca w grupach

Metody i kryteria oceniania:

ocena prezentacji

ocena pracy pisemnej

Uwagi:

prof. u. Klajmon-Lech

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)