Komunikacja interpersonalna [W3-PS-SM-KI]
semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium,
grupa nr 5
Przedmiot: | Komunikacja interpersonalna [W3-PS-SM-KI] | ||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 17:00
sala 206 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||
Limit miejsc: | 16 | ||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||
Prowadzący: | Magdalena Sitko-Dominik | ||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Adams, K. i Galanes, G.J. (2008). Komunikacja w grupach. Warszawa: PWN. Berne, E. (2010). W co grają ludzie. Warszawa: PWN Morreale, S. P., Spitzberg B. H. i Barge J. K. (2007). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: PWN. Leathers, D. G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania. Warszawa: PWN. Stewart, J. (red.) (2002). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: PWN. Witkowski, T. (2006). Psychologia kłamstwa. Taszów: Biblioteka Moderatora. Literatura uzupełniająca: Adler, R. B., Rosenfeld, L. B. i Proctor II, R. F. (2006). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: REBIS. Argyle, M. (2002). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Detz, J. (2001). Sztuka przemawiania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Fisher, H. (2004). Anatomia miłości. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS. Griffin, R. W. (1997). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: PWN. Griffin, E. (red.). Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: GWP. Grzesiuk, L. i Trzebińska, E. (1978). Jak ludzie porozumiewają się. Warszawa: Nasza Księgarnia. Jagoszewska, I. i Wawrzak-Chodaczek, M. (2011). Komunikacja wobec wyzwań współczesności. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Lundén, B i Rosell, L. (2003). Techniki prezentacji. O sztuce przemawiania, angażowania i przekonywania. Gdańsk: BL Info Polska. Majka-Rostek, D. (red.) (2010). Komunikacja społeczna a wyzwania współczesności. Warszawa: Difin. Mandal, E. (2008). Miłość, władza, manipulacja w bliskich związkach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Nęcki, Z. (1996). Komunikacja międzyludzka. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej. Rogoll, R. (1989). Aby być sobą. Wprowadzenie do analizy transakcyjnej. Warszawa: PWN. Tennen, D. (1994). Ty nic nie rozumiesz. Kobieta i mężczyzna w rozmowie. Warszawa: Wydawnictwo WAB. Tokarz, M. (2006). Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji. Gdańsk: GWP. Whitty, M. T. i Carr, A. N. (2009). Wszystko o romansie w sieci. Psychologia związków internetowych. Gdańsk: GWP. |
||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do zagadnień psychologii komunikacji. 2. Wybrane teorie komunikacji interpersonalnej. 3. Komunikacja werbalna. Język i jego funkcje. Rodzaje słuchania. 4. Niewerbalne aspekty komunikacji interpersonalnej i jej funkcje. 5. Bariery komunikacyjne. 6. Kształtowanie umiejętności efektywnego komunikowania się werbalnego i niewerbalnego. 7. Poziomy komunikacji i stany ego a teoria analizy transakcyjnej. Gry interpersonalne. 8. Wzorce komunikacji męskiej i kobiecej. 9. Kłamstwo w komunikacji interpersonalnej. 10. Przygotowywanie wystąpień publicznych – cele i struktura przekazu. 11. Wystąpienia publiczne - ćwiczenia. 12. Kontekst społeczno-kulturowy komunikacji. 13. Komunikacja na poziomie grupowym. Formy komunikacji grupowej i organizacyjnej. Sieci komunikacyjne. 14. Komunikacja w przestrzeni internetowej. 15. Podsumowanie zajęć. Omówienie pracy zaliczeniowej. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja na podstawie literatury, metody aktywizujące, prezentacje multimedialne |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne zawierające pytania problemowe, testowe i otwarte, których celem jest sprawdzenie wiedzy z zakresu analizowanych treści. Skala ocen z kolokwium: 51%-60% (wyniku maksymalnego) = dostateczny (3,0; E) 61%-70% = dostateczny plus (3,5; D) 71%-80% = dobry (4,0; C) 81%-90% = dobry plus (4,5; B) 91%-100% = bardzo dobry (5,0; A) Praca pisemna Praca pisemna na podstawie wybranego fragmentu filmu lub serialu zawierającego sytuację komunikacyjną. Praca studenta polega na analizie przedstawionej sytuacji z perspektywy wiedzy i umiejętności zdobytych podczas zajęć. Oceniana będzie umiejętność dostrzeżenia i nazwania procesów zachodzących podczas komunikacji, poprawność formalna i merytoryczna. Praca będzie oceniana według następujących kryteriów: analiza aspektów werbalnych (0-5pkt), analiza aspektów niewerbalnych (0-5pkt), analiza sytuacji komunikacyjnej z perspektywy analizy transakcyjnej (0-5pkt), analiza barier i błędów komunikacyjnych (0-5pkt), analiza specyficznych aspektów komunikacji (0-5pkt), (komunikacja między płciowa, kontekst kulturowy, gry interpersonalne, kłamstwo, grupowa perspektywa komunikacji), Skala ocen: 51%-60% (wyniku maksymalnego) = dostateczny (3,0; E) 61%-70% = dostateczny plus (3,5; D) 71%-80% = dobry (4,0; C) 81%-90% = dobry plus (4,5; B) 91%-100% = bardzo dobry (5,0; A) Wystąpienie publiczne Przygotowanie formalne wystąpienia publicznego na podstawie wskazówek i informacji zawartych w podręczniku Morreale i in . (2007; rozdziały 15 i 16) oraz jego zaprezentowanie. Przygotowanie streszczenia swojego wystąpienia zawierającego dokładny plan przemówienia. Przygotowanie merytoryczne na podstawie wybranej przez studenta literatury. Oceniane będzie: Merytoryczne przygotowanie się studenta do omawianego tematu (0-5 pkt), Forma wystąpienia (dopasowanie formy wystąpienia do jego celu i założonego typu) (0-5 pkt), Komunikacja niewerbalna (umiejętność wykorzystania elementów komunikacji niewerbalnej do efektywnej prezentacji wystąpienia) (0-5 pkt), Umiejętność zainteresowania tematem słuchaczy (0-1 pkt), Przygotowanie planu wystąpienia (0-2 pkt), Skala ocen: 51%-60% (wyniku maksymalnego) = dostateczny (3,0; E) 61%-70% = dostateczny plus (3,5; D) 71%-80% = dobry (4,0; C) 81%-90% = dobry plus (4,5; B) 91%-100% = bardzo dobry (5,0; A) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.