Współczesne kierunki pedagogiki [W6-PE-N2-3WKP]
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne kierunki pedagogiki [W6-PE-N2-3WKP] | ||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 16:15 - 18:30
sala Zajęcia zdalne Zdalny jaki jest adres? |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 35 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Urszula Klajmon-Lech | ||||||||||
Literatura: |
B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2004. oraz fragmenty:§ J. Tarnowski, Jak wychowywać?, Warszawa 1993. § A. Brühlemeier, Edukacja humanistyczna, Kraków 1993.§ M. Łopatkowa, Pedagogika serca, Warszawa 1992.§ R. Gloton, C. Clero, Twórcza aktywność dziecka, Warszawa 1988.§ C. R. Rogers, Tworzenie klimatu wolności, [w:] K. Blusz (red.), Edukacja i wyzwolenie, Kraków 1992.§ T. Gordon, Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991.§ I. Illich, Społeczeństwo bez szkoły, Warszawa 1976.§ S. Neill, Summerhill, Katowice 1991.§ T. W. Adorno, Wychowanie po Oświęcimiu, "Znak" 1978 nr 285.§ J. Habermas, Teoria i praktyka, Warszawa 1983. P. Freire, "Bankowa" koncepcja edukacji jako narzędzie opresji, [w:] K. Blusz (red.), Edukacja i wyzwolenie, Kraków 1992.§ M. Foucault, Nadzorować i karać, Warszawa 1998. E. Fromm, Wojna w człowieku. Psychologiczne studium istoty destrukcyjności, Warszawa 1994. N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 2004. H. Schoenebeck, Antypedagogika w dialogu, Kraków 1994. H. Schoenebeck, Antypedagogika [być i wspierać zamiast wychowywać], Warszawa 2007. Z Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa 2019, PWN. |
||||||||||
Zakres tematów: |
Współczesne teorie i koncepcje wychowania - zarys problematyki. 2. Hermeneutyka i pedagogika hermeneutyczna. 3. Pedagogika dialogu. 4. Personalizm - składnikiem współczesnych koncepcji pedagogicznych 5. Humanizm we współczesnych systemach wychowawczych 6. Nurt radykalnej szkoły. 7. Pedagogika krytyczna. 8. Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle. 9. Pedagogika zaufania według Andre Sterna. 10. Przemiany edukacyjne. |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład Prezentacja multimedialna |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
||||||||||
Uwagi: |
1 rok niestac. II st. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.