Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Pedagogika przedszkolna W6-PP-SM-PEDP
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Pedagogika przedszkolna W6-PP-SM-PEDP
Zajęcia semestr zimowy 2020/2021 (2020/2021Z) (w trakcie)
Ćwiczenia (C), grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy poniedziałek, 13:00 - 13:45
sala 017
Bielska 62 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań:
2020-11-02 13:00 : 13:45 sala 017
Bielska 62
2020-11-09 13:00 : 13:45 sala 017
Bielska 62
2020-11-16 13:00 : 13:45 sala 017
Bielska 62
2020-11-23 13:00 : 13:45 sala 017
Bielska 62
2020-11-30 13:00 : 13:45 sala 017
Bielska 62
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Aleksandra Minczanowska
Literatura:

Bielicki E., Ciosek M.(red.), Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna wyzwaniem dla nauczycieli i wychowawców nowego wieku, Toruń 2012.

Filipiak E.: Z Wygotskim i Brunerem w tle: Słownik pojęć kluczowych. Bydgoszcz 2011.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2012.

Klim-Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu, wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2011.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011.

Karwowska-Struczyk M.: Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań. Warszawa 2012.

Karwowska – Struczyk M., Sobierańska D., Szpotowicz M., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – badania, opinie, inspiracje, Warszawa 2011.

Kasakowa B., Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym. Wybrane problemy teoretyczne i praktyczne, Katowice 2007.

Kwiatowska M., Podstawy pedagogiki przedszkolnej Warszawa 1985.

Klim-Klimaszewska A.: Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Warszawa 2010.

Kasacova B., Edukacja dzieci w wieku przedszkolny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.

Laska E. J. (red.), Nauczyciel wobec wczesnej edukacji dzieci, Rzeszów 2007.

Lubowiecka J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa, 2000.

Ogrodzka – Mazur E., Szuścik U., Gajdzica A. (red.), Edukacja małego dziecka. Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy, Kraków 2010.

Ogrodzka – Mazur E., Szuścik U., Zalewska – Bujak M. (red.), Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce, Kraków 2010.

Ogrodzka – Mazur E., Szuścik U., Czudek – Ślęczka S., Wąsiński A.(red.), Edukacja małego dziecka. Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia, Kraków 2010.

Parczewska T. (red.), Psychopedagogiczne aspekty rozwoju i edukacji małego dziecka, Lublin 2010.

Waloszek D. (red.): Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Kraków 2010.

Waloszek D. (red.): Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie. Kraków 2009.

Watoła A.: Przedszkole – przestrzeń rozwoju dziecka. Dąbrowa Górnicza 2010.

Zwiernik J.: Alternatywa w edukacji przedszkolnej : studium teoretyczno-empiryczne. Wrocław 1996.

Zyzik E.(red.), Wybrane zagadnienia z pedagogiki przedszkolnej, Kielce 2009.

Zakres tematów:

1. Średnie dzieciństwo jako wiek szczególny.

2. Sylwetki wybranych postaci – ich koncepcje, fakty z działalności edukacyjnej oraz poglądy na wychowanie przedszkolne.

3. Ważne daty w rozwoju pedagogiki przedszkolnej.

4. Programy wychowania przedszkolnego w ujęciu historycznym.

5. Nauczyciel przedszkola jako główny organizator procesu edukacyjnego.

6. Wewnętrzne i zewnętrzne determinanty adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego.

7. Zabawa – jako podstawowa forma aktywności dziecka w wieku przedszkolnym w teorii i praktyce.

8. Zaburzenia w rozwoju występujące u dzieci w wieku przedszkolnym.

9. Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym.

10. Najnowsze tendencje w edukacji przedszkolnej.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych

Metody i kryteria oceniania:

Prace praktyczno-metodyczne - metodyczne ujęcie zagadnień merytorycznych z zakresu pedagogiki przedszkolnej w sposób przystępny dla dzieci w wieku przedszkolnym na podane tematy; Studenci przygotowują i przeprowadzają w grupie zabawy dostosowane do odpowiedniej grupy wiekowej na zadany temat. Ocenie podlega:

- dostosowanie rodzaju zabawy do grupy wiekowej i tematu zajęć;

- współpraca w zespole studenckim podczas prezentowania zabaw;

- sposób przygotowania scenariusza zajęć i przeprowadzenia zabaw;

Uwagi:

dr A. Mincznowska

Do listy studentów mają dostęp koordynatorzy przedmiotu, uczestnicy oraz prowadzący grup. Jesteś uczestnikiem, zatem masz dostęp.

wyślij wiadomość do studentów tej grupy (przez USOSmail)

Lista jest pusta
Nazwisko Imiona Stan
Lista jest pusta
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.