Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkonej (część 2) [06-PE-EWP-S1-10] semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 5

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkonej (część 2) [06-PE-EWP-S1-10]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 13:45 - 15:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: 24
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Magdalena Marekwia
Literatura:

1. Cackowska M.: Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa 1993

2. Dąbrowski M.: Gry matematyczne (nie tylko) dla klas I – III. Wydawnictwo Nowik, Opole 2015

3. Dąbrowski M.: Gry matematyczne dla uczniów klas I – III i starszych. Wydawnictwo Nowik, Opole 2016

4. Gruszczyk – Kolczyńska E., Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Warszawa 1989

5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa 1997

6. Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa 1997

7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, WSiP, Warszawa 1996

8. Gruszczyk – Kolczyńska E. (red.): Edukacja matematyczna w klasie I, CEBP, Kraków 2014

9. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później, CEBP, Kraków 2015

10. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci, Nowa Era, Warszawa 2013

11. Hanisz J., Wesoła szkoła. Matematyka w kształceniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa 2002

12. Hemmerling W.: Zabawy w nauczaniu początkowym. Warszawa 1990,

s. 149-185

13. Krygowska Z., Zarys dydaktyki matematyki, cz. I, II, III, WSiP, Warszawa 1977

14. Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1982.

15. Moroz H., Współczesne środki dydaktyczne w nauczaniu początkowym matematyki, WSiP, Warszawa 1986.

16. Moroz H. : Zabawy i gry dydaktyczne. Warszawa 1991

17. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2009

18. Niemierko B.: Pomiar wyników kształcenia, WSiP 2004

19. Pisarski M., Matematyka dla naszych dzieci. Nietypowe gry i zabawy matematyczne. Wydawnictwo Nowik, Opole 2012

20. Semadeni Z. (red.): Nauczanie matematyki w klasach początkowych. Warszawa Tom I 1991, Tom II 1992, Tom III 1986, Tom IV 1988

21. Semadeni Z., Gruszczyk – Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska – Jaszczołt, Bugajska – Jaszczołt B., Czajkowska M.: Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015

22. Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998

23. Wojnowska M., Matematyczne sytuacje zadaniowe w edukacji wczesnoszkolnej, [w] Szkoła polska u progu nadchodzącego wieku, red. P. Kowolik, Impuls, Kraków 1999.

24. Stasica J., 160 pomysłów na matematykę, Impuls, Kraków 2001

25. Stucki E.: Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych. Cześć I, II, III, Bydgoszcz 1992

26. Winninger M.-L.: Zabawy matematyczne i logiczne w przedszkolu. Warszawa 1999

Zakres tematów:

1. Algorytm mnożenia i dzielenia pisemnego. Porównywanie ilorazowe.

2. Dziesiątkowy system liczbowy. Rozszerzenie zakresu liczbowego.

3. Stosowanie nawiasów. Kolejność wykonywania działań.

4. Pieniądze – obowiązująca waluta i jej nominały. Obliczenia pieniężne.

5. Mierzenie, zapisywanie wyniku pomiaru długości, szerokości i wysokości przedmiotów oraz odległości; posługiwanie się jednostkami: milimetr, centymetr, metr. Zadania dotyczące pomiaru i obliczania długości.

6. Ważenie przedmiotów. Jednostki masy. Zadania dotyczące pomiaru masy.

7. Odmierzanie płynów różnymi miarkami. Jednostki pojemności.

8. Odczytywanie temperatury.

9. Rzymski system zapisu liczb.

10. Kalendarz. Podstawowe pojęcia. Obliczenia kalendarzowe.

11. Czas i zegar. Podstawowe pojęcia. Obliczenia zegarowe.

12. Rola gier i zabaw w stymulacji aktywności matematycznej dziecka. Przykłady zabaw i gier dydaktycznych kształtujących pojęcia matematyczne uczniów.

13. Intuicje geometryczne oraz początki geometrii. Symetria.

14. Sprawdzanie i ocenianie na lekcjach matematyki.

Metody dydaktyczne:

metody aktywizujące, poszukujące, ćwiczeniowe, problemowe

Metody i kryteria oceniania:

Ocenę z ćwiczeń ustala się na podstawie:

- kolokwium zaliczeniowego,

- przygotowania do zajęć,

- przygotowania materiałów metodycznych,

- aktywności na zajęciach.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)