Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkonej (część 2) [06-PE-EWP-S1-10]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkonej (część 2) [06-PE-EWP-S1-10] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 24 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Marekwia | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Cackowska M.: Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa 1993 2. Dąbrowski M.: Gry matematyczne (nie tylko) dla klas I – III. Wydawnictwo Nowik, Opole 2015 3. Dąbrowski M.: Gry matematyczne dla uczniów klas I – III i starszych. Wydawnictwo Nowik, Opole 2016 4. Gruszczyk – Kolczyńska E., Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki, Warszawa 1989 5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa 1997 6. Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa 1997 7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, WSiP, Warszawa 1996 8. Gruszczyk – Kolczyńska E. (red.): Edukacja matematyczna w klasie I, CEBP, Kraków 2014 9. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później, CEBP, Kraków 2015 10. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci, Nowa Era, Warszawa 2013 11. Hanisz J., Wesoła szkoła. Matematyka w kształceniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa 2002 12. Hemmerling W.: Zabawy w nauczaniu początkowym. Warszawa 1990, s. 149-185 13. Krygowska Z., Zarys dydaktyki matematyki, cz. I, II, III, WSiP, Warszawa 1977 14. Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1982. 15. Moroz H., Współczesne środki dydaktyczne w nauczaniu początkowym matematyki, WSiP, Warszawa 1986. 16. Moroz H. : Zabawy i gry dydaktyczne. Warszawa 1991 17. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2009 18. Niemierko B.: Pomiar wyników kształcenia, WSiP 2004 19. Pisarski M., Matematyka dla naszych dzieci. Nietypowe gry i zabawy matematyczne. Wydawnictwo Nowik, Opole 2012 20. Semadeni Z. (red.): Nauczanie matematyki w klasach początkowych. Warszawa Tom I 1991, Tom II 1992, Tom III 1986, Tom IV 1988 21. Semadeni Z., Gruszczyk – Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska – Jaszczołt, Bugajska – Jaszczołt B., Czajkowska M.: Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015 22. Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, Warszawa 1998 23. Wojnowska M., Matematyczne sytuacje zadaniowe w edukacji wczesnoszkolnej, [w] Szkoła polska u progu nadchodzącego wieku, red. P. Kowolik, Impuls, Kraków 1999. 24. Stasica J., 160 pomysłów na matematykę, Impuls, Kraków 2001 25. Stucki E.: Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych. Cześć I, II, III, Bydgoszcz 1992 26. Winninger M.-L.: Zabawy matematyczne i logiczne w przedszkolu. Warszawa 1999 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Algorytm mnożenia i dzielenia pisemnego. Porównywanie ilorazowe. 2. Dziesiątkowy system liczbowy. Rozszerzenie zakresu liczbowego. 3. Stosowanie nawiasów. Kolejność wykonywania działań. 4. Pieniądze – obowiązująca waluta i jej nominały. Obliczenia pieniężne. 5. Mierzenie, zapisywanie wyniku pomiaru długości, szerokości i wysokości przedmiotów oraz odległości; posługiwanie się jednostkami: milimetr, centymetr, metr. Zadania dotyczące pomiaru i obliczania długości. 6. Ważenie przedmiotów. Jednostki masy. Zadania dotyczące pomiaru masy. 7. Odmierzanie płynów różnymi miarkami. Jednostki pojemności. 8. Odczytywanie temperatury. 9. Rzymski system zapisu liczb. 10. Kalendarz. Podstawowe pojęcia. Obliczenia kalendarzowe. 11. Czas i zegar. Podstawowe pojęcia. Obliczenia zegarowe. 12. Rola gier i zabaw w stymulacji aktywności matematycznej dziecka. Przykłady zabaw i gier dydaktycznych kształtujących pojęcia matematyczne uczniów. 13. Intuicje geometryczne oraz początki geometrii. Symetria. 14. Sprawdzanie i ocenianie na lekcjach matematyki. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące, poszukujące, ćwiczeniowe, problemowe |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę z ćwiczeń ustala się na podstawie: - kolokwium zaliczeniowego, - przygotowania do zajęć, - przygotowania materiałów metodycznych, - aktywności na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.