Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży [W3-PE-REW-S2-ZABZACH]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży [W3-PE-REW-S2-ZABZACH] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Natalia Stankowska | ||||||||||||||||
Literatura: |
Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD – 10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Kraków – Warszawa 2000. Kryteria diagnostyczne z DSM-5, Edra, Wrocław 2015. Hillenbrand Clemens, Pedagogika zaburzeń zachowania, GWP, Gdańsk 2007. Stankowski Adam, Determinanty środowiskowe niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Gnome, Katowice 2002. Stankowski Adam, Stankowska Natalia, Wybrane problemy patologii społecznej i resocjalizacji. Aprint s.r.o., Žiar nad Hronom 2006. Urban Bronisław, Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. Urban Bronisław, Stanik Jan. M., Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna. Pedagogium Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. Radochoński Mieczysław, Psychopatologia życia emocjonalnego dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009. oraz literatura proponowana do poszczególnych zagadnień np. Kobieta nie jest grzechem. Z siostrą Anną Bałchan o problemie prostytucji (i nie tylko) rozmawia Katarzyna Wiśniewska, Znak, Kraków 2007. np. Kurzępa Jacek, Młodzież pogranicza - „świnki”, czyli o prostytucji nieletnich, Impuls, Kraków 2010. np. O'Connor Rory, Sheehy Noel, Zrozumieć samobójcę, GWP, Gdańsk 2003. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Problematyka zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży: aspekt historyczny. Proces przystosowania społecznego na tle rozwoju moralno-społecznego dzieci i młodzieży. Uwarunkowania cywilizacyjno-kulturowe. Wykładnie teoretyczne dla określenia niedostosowania społecznego (definicyjne, operacyjne, behawioralne, administracyjne). Zaburzenia zachowania, niedostosowanie społeczne, przestępczość (nieprzystosowanie społeczne, demoralizacja, zwichnięta socjalizacja, socjalizacja antagonistyczno-destrukcyjna - uściślenia terminologiczne). Etiologia i symptomatologia niedostosowania społecznego. Płaszczyzny niedostosowania społecznego ze szczególnym uwzględnieniem przesłanek: psychologicznych, pedagogicznych, socjologicznych, prawnych i medycznych. Typologie, klasyfikacje zaburzeń zachowania wg DSM V i ICD-10, stadia, rodzaje, stopnie niedostosowania społecznego. Niedostosowanie społeczne a inne zjawiska patologii społecznej (zachowania agresywne, przemoc, uzależnienia, prostytucja, zachowania suicydalne). Diagnozowanie zaburzeń zachowania (procedury i metody diagnostyczne). Działania pedagogiczne podejmowane w przypadku występowania zaburzeń zachowania (działania prewencyjne, strategie interwencyjne, wspieranie, doradztwo pedagogiczne i inne). |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia (dyskusje, polemiki), metody poglądowe (prezentacje multimedialne), samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej : uczestnictwa, aktywności w zajęciach i kolokwium pisemnego (ćwiczenia) oraz pracy pisemnej na wybrany temat (wykład). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.