Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży [W3-PE-REW-S2-ZABZACH] semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży [W3-PE-REW-S2-ZABZACH]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Natalia Stankowska
Literatura:

Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD – 10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Kraków – Warszawa 2000.

Kryteria diagnostyczne z DSM-5, Edra, Wrocław 2015.

Hillenbrand Clemens, Pedagogika zaburzeń zachowania, GWP, Gdańsk 2007.

Stankowski Adam, Determinanty środowiskowe niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Gnome, Katowice 2002.

Stankowski Adam, Stankowska Natalia, Wybrane problemy patologii społecznej i resocjalizacji. Aprint s.r.o., Žiar nad Hronom 2006.

Urban Bronisław, Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Urban Bronisław, Stanik Jan. M., Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna. Pedagogium Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Radochoński Mieczysław, Psychopatologia życia emocjonalnego dzieci

i młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009.

oraz literatura proponowana do poszczególnych zagadnień np. Kobieta nie jest grzechem. Z siostrą Anną Bałchan o problemie prostytucji (i nie tylko) rozmawia Katarzyna Wiśniewska, Znak, Kraków 2007.

np. Kurzępa Jacek, Młodzież pogranicza - „świnki”, czyli o prostytucji nieletnich, Impuls, Kraków 2010.

np. O'Connor Rory, Sheehy Noel, Zrozumieć samobójcę, GWP, Gdańsk 2003.

Zakres tematów:

Problematyka zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży: aspekt historyczny.

Proces przystosowania społecznego na tle rozwoju moralno-społecznego dzieci i młodzieży. Uwarunkowania cywilizacyjno-kulturowe.

Wykładnie teoretyczne dla określenia niedostosowania społecznego (definicyjne, operacyjne, behawioralne, administracyjne).

Zaburzenia zachowania, niedostosowanie społeczne, przestępczość

(nieprzystosowanie społeczne, demoralizacja, zwichnięta socjalizacja, socjalizacja antagonistyczno-destrukcyjna - uściślenia terminologiczne).

Etiologia i symptomatologia niedostosowania społecznego.

Płaszczyzny niedostosowania społecznego ze szczególnym uwzględnieniem przesłanek: psychologicznych, pedagogicznych, socjologicznych, prawnych

i medycznych.

Typologie, klasyfikacje zaburzeń zachowania wg DSM V i ICD-10, stadia, rodzaje, stopnie niedostosowania społecznego.

Niedostosowanie społeczne a inne zjawiska patologii społecznej (zachowania agresywne, przemoc, uzależnienia, prostytucja, zachowania suicydalne).

Diagnozowanie zaburzeń zachowania (procedury i metody diagnostyczne).

Działania pedagogiczne podejmowane w przypadku występowania zaburzeń zachowania (działania prewencyjne, strategie interwencyjne, wspieranie, doradztwo pedagogiczne i inne).

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia (dyskusje, polemiki), metody poglądowe (prezentacje multimedialne), samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej : uczestnictwa, aktywności w zajęciach i kolokwium pisemnego (ćwiczenia) oraz pracy pisemnej na wybrany temat (wykład).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)