Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia wychowania [W3-PC-MJS-HISW] semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia wychowania [W3-PC-MJS-HISW]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: 31
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Magdalena Archacka
Literatura:

Bartnicka K., Szybiak i., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001

Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. 1-2, 1965-1967

Kot S. Historia wychowania, t. 1-2, 1994

Litak S., Historia wychowania, Kraków 2004

Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1996

Wroczyński R., Dzieje Oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1987

Zakres tematów:

Początki myśli o wychowaniu w Starożytnej Grecji i Rzymie, poglądy Sokratesa, myśl Platona i Arystotelesa

Wczesne chrześcijaństwo i myśl pedagogiczna w Średniowieczu: Tomasz z Akwinu, św. Augustyn

Powstanie pierwszych uniwersytetów, szkolnictwo na ziemiach polskich

Wychowanie w okresie Renesansu, humanizm w Europie i na ziemiach polskich, reformacja i kontrreformacja, system szkolnictwa jezuickiego

Jan Amos Komeński - system szkolny, dydaktyka i idea powszechnego kształcenia

Europa w okresie Oświecenia: J. J Rousseau, J. Lock

Szkolnictwo w okresie Oświecenia, Komisja Edukacji Narodowej, system szkolny pijarów

Modernizacja w XIX w., pedagogika J. F. Herbarta, reforma uniwersytecka w Niemczech, uniwersytet Berliński, poglądy Wilhelma von Humboldta

Oświata i szkolnictwo na ziemiach polskich w XIX w., główne kierunki pedagogiczne na przełomie XIX i XX w.

Rozwój polskiej myśli pedagogicznej w latach 1918-1939, pedagogika J. Korczaka

Metody dydaktyczne:

Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym, na platformie Teams.

Studenci aktywnie uczestniczą w rozmowach, dyskusjach moderowanych przez wykładowcę

Dodatkowa platforma edukacyjna służąca gromadzeniu materiałów dydaktycznych - Moodle.

Studenci wykonują plakaty i sporządzają notatki, które zamieszczają na platformie Moodle.

Prezentacja plakatów i referowanie wybranych koncepcji, myśli pedagogicznych oraz istotnych problemów historii wychowania

Metody i kryteria oceniania:

Otrzymanie zaliczenia jest uzależnione od poziomu aktywności, merytorycznego przygotowania do zajęć, znajomości literatury przedmiotu.

Studenci są oceniani za wykonane zadania (plakat i notatka zamieszczona platformie Moodle)

Ocenie podlega poziom przygotowania i sprawność przedstawienia grupie wybranego tematu

Kryteria oceny:

ocena bdb - wysoki poziom aktywności w czasie zajęć, merytoryczne przygotowanie, znajomość literatury, bardzo dobrze wykonane plakaty i notatki, sprawne zreferowanie wybranej problematyki

ocena db - umiarkowany poziom aktywności, dobrze wykonany plakat i notatka

ocena dst - niski poziom aktywności, dobrze wykonany plakat i notatka

ocena ndst - brak zaangażowania w każdym z wymienionych obszarów aktywności

Uwagi:

Celem prowadzonych zajęć jest wspólne zdobywanie i opracowywanie wiedzy z zakresu historii wychowania. Ćwiczenia zostały zaplanowane jako praca na dwóch poziomach oddziaływań pedagogicznych. Po pierwsze stanowią próbę odnalezienia inspiracji dla współczesnych pedagogów, przy jednoczesnym dostrzeganiu nieoczywistości pojęć i kategorii pedagogicznych, ich "rozwoju" i ewolucji, znaczeń nadawanych przez ludzi różnych kultur. Drugi poziom pracy znajduje się w obszarze myślenia wspólnotowego, tj. budującego społeczność studentów i wykładowcy, tworzących własny "bank wiedzy" (platforma Moodle), czyli platformę informacji, inspiracji, wiedzy niezbędnej do egzaminu z przedmiotu historia wychowania.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)