Historia wychowania [W3-PC-MJS-HISW]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Historia wychowania [W3-PC-MJS-HISW] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | 31 | ||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Archacka | ||||||||||||||
Literatura: |
Bartnicka K., Szybiak i., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001 Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. 1-2, 1965-1967 Kot S. Historia wychowania, t. 1-2, 1994 Litak S., Historia wychowania, Kraków 2004 Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1996 Wroczyński R., Dzieje Oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1987 |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
Początki myśli o wychowaniu w Starożytnej Grecji i Rzymie, poglądy Sokratesa, myśl Platona i Arystotelesa Wczesne chrześcijaństwo i myśl pedagogiczna w Średniowieczu: Tomasz z Akwinu, św. Augustyn Powstanie pierwszych uniwersytetów, szkolnictwo na ziemiach polskich Wychowanie w okresie Renesansu, humanizm w Europie i na ziemiach polskich, reformacja i kontrreformacja, system szkolnictwa jezuickiego Jan Amos Komeński - system szkolny, dydaktyka i idea powszechnego kształcenia Europa w okresie Oświecenia: J. J Rousseau, J. Lock Szkolnictwo w okresie Oświecenia, Komisja Edukacji Narodowej, system szkolny pijarów Modernizacja w XIX w., pedagogika J. F. Herbarta, reforma uniwersytecka w Niemczech, uniwersytet Berliński, poglądy Wilhelma von Humboldta Oświata i szkolnictwo na ziemiach polskich w XIX w., główne kierunki pedagogiczne na przełomie XIX i XX w. Rozwój polskiej myśli pedagogicznej w latach 1918-1939, pedagogika J. Korczaka |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym, na platformie Teams. Studenci aktywnie uczestniczą w rozmowach, dyskusjach moderowanych przez wykładowcę Dodatkowa platforma edukacyjna służąca gromadzeniu materiałów dydaktycznych - Moodle. Studenci wykonują plakaty i sporządzają notatki, które zamieszczają na platformie Moodle. Prezentacja plakatów i referowanie wybranych koncepcji, myśli pedagogicznych oraz istotnych problemów historii wychowania |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Otrzymanie zaliczenia jest uzależnione od poziomu aktywności, merytorycznego przygotowania do zajęć, znajomości literatury przedmiotu. Studenci są oceniani za wykonane zadania (plakat i notatka zamieszczona platformie Moodle) Ocenie podlega poziom przygotowania i sprawność przedstawienia grupie wybranego tematu Kryteria oceny: ocena bdb - wysoki poziom aktywności w czasie zajęć, merytoryczne przygotowanie, znajomość literatury, bardzo dobrze wykonane plakaty i notatki, sprawne zreferowanie wybranej problematyki ocena db - umiarkowany poziom aktywności, dobrze wykonany plakat i notatka ocena dst - niski poziom aktywności, dobrze wykonany plakat i notatka ocena ndst - brak zaangażowania w każdym z wymienionych obszarów aktywności |
||||||||||||||
Uwagi: |
Celem prowadzonych zajęć jest wspólne zdobywanie i opracowywanie wiedzy z zakresu historii wychowania. Ćwiczenia zostały zaplanowane jako praca na dwóch poziomach oddziaływań pedagogicznych. Po pierwsze stanowią próbę odnalezienia inspiracji dla współczesnych pedagogów, przy jednoczesnym dostrzeganiu nieoczywistości pojęć i kategorii pedagogicznych, ich "rozwoju" i ewolucji, znaczeń nadawanych przez ludzi różnych kultur. Drugi poziom pracy znajduje się w obszarze myślenia wspólnotowego, tj. budującego społeczność studentów i wykładowcy, tworzących własny "bank wiedzy" (platforma Moodle), czyli platformę informacji, inspiracji, wiedzy niezbędnej do egzaminu z przedmiotu historia wychowania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.