SPS_M03_Podstawy prawoznawstwa [06-PS-SM-222.1]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | SPS_M03_Podstawy prawoznawstwa [06-PS-SM-222.1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 28 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Wiola Friedrich-Pyrak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Boniecka, D. (2019). Wybrane aspekty tajemnicy w postępowaniu z udziałem nieletniego. Prawo w działaniu- sprawy karne (37). Gierowski J. K., Jaśkiewicz-Obydzińska T., Najda M. (2010). Psychologia w postępowaniu karnym. Knoppek, K. (2014). Udział obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości w postępowaniu cywilnym. Ius Novum (numer specjalny). Konca P. (2018). Jawność postępowania karnego a prywatność jego uczestników w sprawach o przestępstwa na tle seksualnym. Aspekt prawnoporównawczy. ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS FOLIA IURIDICA 85, 2018 Koper R. (2018). Jawność rozprawy głównej a gwarancje przewidziane w Konstytucji. "Problemy Prawa Karnego" (T. 28 (2018), s. 225–237). Koper R. (2019). Zasada jawności a jawność wewnętrzna w procesie karnym. “Studia Prawnicze” (nr 2 (2019), s. 129-152), doi 10.5281/zenodo.3352222 Kostro, M. (2016). Udział czynnika społecznego w wymiarze sprawiedliwości jako realizacja zasady publiczności. Białostockie Studia Prawnicze 2016 z. 21 Kużelewski, D. Wybory ławników a zasada udziału czynnika społecznego w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/4536/1/BSP_20A_Kuzelewski.pdf Nowacki, J., Tobor, Z. (2016). Wstęp do prawoznawstwa. Kraków Ostaszewski, P. (2010). Opinie diagnostyczne w sprawach nieletnich. IWS. https://iws.gov.pl/wp-content/uploads/2018/08/IWS_Ostaszewski-P._145_Nieletni-opinie-diagnostyczne.pdf Szumiło-Kulczycka, D. (2016). Udział czynnika społecznego w postępowaniu w sprawach nieletnich – założenia teoretyczne i praktyka. Białostockie Studia Prawnicze (21). Stanik J. M. (2011). Psychologiczne i interdyscyplinarne problemy w opiniodawstwie sądowym w sprawach cywilnych. Wybór aktów prawnych i orzecznictwa polecany w toku ćwiczeń. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia organizacyjne II. Udział czynnika społecznego w wymiarze sprawiedliwości jako realizacja zasady publiczności Kostro, M. (2016). Udział czynnika społecznego w wymiarze sprawiedliwości jako realizacja zasady publiczności. Białostockie Studia Prawnicze 2016 z. 21 Kużelewski, D. Wybory ławników a zasada udziału czynnika społecznego w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/4536/1/BSP_20A_Kuzelewski.pdf Boniecka, D. (2019). Wybrane aspekty tajemnicy w postępowaniu z udziałem nieletniego. Prawo w działaniu- sprawy karne (37). Szumiło-Kulczycka, D. (2016). Udział czynnika społecznego w postępowaniu w sprawach nieletnich – założenia teoretyczne i praktyka. Białostockie Studia Prawnicze (21). Konca P. (2018). Jawność postępowania karnego a prywatność jego uczestników w sprawach o przestępstwa na tle seksualnym. Aspekt prawnoporównawczy. ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS FOLIA IURIDICA 85, 2018 Knoppek, K. (2014). Udział obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości w postępowaniu cywilnym. Ius Novum (numer specjalny). Koper R. (2018). Jawność rozprawy głównej a gwarancje przewidziane w Konstytucji. "Problemy Prawa Karnego" (T. 28 (2018), s. 225–237). Koper R. (2019). Zasada jawności a jawność wewnętrzna w procesie karnym. “Studia Prawnicze” (nr 2 (2019), s. 129-152), doi 10.5281/zenodo.3352222 III. Wstęp do prawoznawstwa cz. 1. gr.1. Przepisy prawa. Rozumienie przepisów. Rodzaje przepisów. Adresaci przepisów prawa, Psycholog jako adresat przepisów. Jakie akty prawne są związane z pracą psychologa? Nowacki, J., Tobor, Z. (2016). Wstęp do prawoznawstwa. Kraków Wybór tekstów i orzecznictwa gr.2. System prawa. Hierarchia aktów prawnych. Gałęzie prawa. Jak jest zbudowany akt prawny? Dokonać kategoryzacji aktów do rodzaju. Gdzie są publikowane ap. Gałęzi prawa a regulacje potrzebne psychologom. Nowacki, J., Tobor, Z. (2016). Wstęp do prawoznawstwa. Kraków Wybór tekstów i orzecznictwa IV. Wstęp do prawoznawstwa cz. 2. gr.3. Sposoby powstawania prawa. Proces legislacyjny. Źródła prawa. Opisy poszczególnych ap. Inicjatywa ustawodawcza. Ustawa o zawodzie psychologa. Umowa jako źródło prawa a psychologiczne aspekty. Nowacki, J., Tobor, Z. (2016). Wstęp do prawoznawstwa. Kraków Wybór tekstów i orzecznictwa gr.4. Obowiązywanie prawa. w czasie, miejscu i co do osoby. Prawna regulacja zawodu psychoterapeuty- jak to rozwiązują poszczególne stowarzyszenia. ETP, TPP-B … Nowacki, J., Tobor, Z. (2016). Wstęp do prawoznawstwa. Kraków Wybór tekstów i orzecznictwa V. Wstęp do prawoznawstwa cz. 3. gr. 5. Podmioty prawa. Hierarchia sądów. Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnej. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne z osobą bez tych zdolności? Ustawa o biegłych (psychologa) Nowacki, J., Tobor, Z. (2016). Wstęp do prawoznawstwa. Kraków Wybór tekstów i orzecznictwa gr.6. Stosunek prawny. W mediacjach, kontrakt terapeutyczny a stosunek prawny? Nowacki, J., Tobor, Z. (2016). Wstęp do prawoznawstwa. Kraków Wybór tekstów i orzecznictwa VI. Wydziały Karne jako podmioty zajmujące się rozpoznawaniem spraw przekazanych z Prokuratury wraz z aktem oskarżenia lub wnioskiem o umorzenie postępowania karnego; o zastosowanie tymczasowego aresztowania skierowanymi przez Prokuraturę; wniosków stron dotyczących spraw w toku; zażaleń na postanowienia wydane w toku postępowania przygotowawczego; o uchylenie mandatów; o wykroczenia w pierwszej instancji; o wykroczenia skarbowe i przestępstwa skarbowe; o przestępstwa ścigane z oskarżenia prywatnego. cz.1. Opiniodawstwo psychologiczne w sprawach karnych Gierowski J. K., Jaśkiewicz-Obydzińska T., Najda M. (2010). Psychologia w postępowaniu karnym. VII. Wydziały Karne jako podmioty zajmujące się rozpoznawaniem spraw przekazanych z Prokuratury wraz z aktem oskarżenia lub wnioskiem o umorzenie postępowania karnego; o zastosowanie tymczasowego aresztowania skierowanymi przez Prokuraturę; wniosków stron dotyczących spraw w toku; zażaleń na postanowienia wydane w toku postępowania przygotowawczego; o uchylenie mandatów; o wykroczenia w pierwszej instancji; o wykroczenia skarbowe i przestępstwa skarbowe; o przestępstwa ścigane z oskarżenia prywatnego. cz.2. Opiniodawstwo psychologiczne w sprawach karnych Gierowski J. K., Jaśkiewicz-Obydzińska T., Najda M. (2010). Psychologia w postępowaniu karnym. VIII. Wydziały cywilne jako sądy właściwe do rozpoznawania spraw o prawa niemajątkowe, uznanie ojcostwa, przysposobienie, o prawa majątkowe i inne. Opiniodawstwo psychologiczne w sprawach cywilnych Stanik J. M. (2011). Psychologiczne i interdyscyplinarne problemy w opiniodawstwie sądowym w sprawach cywilnych. IX. Wydziały Rodzinne i Nieletnich jako sąd, który rozpoznaje sprawy dotyczące rodzin i małoletnich dzieci na podstawie kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, sprawy dotyczące nieletnich, popełnianych przez nich czynów karalnych i demoralizację, w sprawach o leczenie psychiatryczne na podstawie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, jak również o leczenie odwykowe osób uzależnionych od alkoholu na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Opiniodawstwo psychologiczne w sprawach rodzinnych i nieletnich Ostaszewski, P. (2010). Opinie diagnostyczne w sprawach nieletnich. IWS. https://iws.gov.pl/wp-content/uploads/2018/08/IWS_Ostaszewski-P._145_Nieletni-opinie-diagnostyczne.pdf X. Psychologia społeczna a prawo. Zeznania naocznych świadków. Sędziowie przysięgli: procesy grupowe w działaniu. Dlaczego ludzie podporządkowują się prawu. cz. 1. Psychologia społeczna a prawo. w: Aronson Elliot, Wilson Timothy D., Akert Robin M. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka, Poznań. XI. Psychologia społeczna a prawo. Zeznania naocznych świadków. Sędziowie przysięgli: procesy grupowe w działaniu. Dlaczego ludzie podporządkowują się prawu. cz. 2. Psychologia społeczna a prawo. w: Aronson Elliot, Wilson Timothy D., Akert Robin M. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka, Poznań. XII. Opiniowanie sądowo- psychologiczne XIII. Opiniowanie sądowo- psychiatryczne i Opiniowanie sądowo- seksuologiczne XIV. KOLOKWIUM ZALICZENIOWE XV. WPISY |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: Dyskusja, praca w grupach, prezentacje multimedialne, analiza przypadków, demonstracja, symulacja rozprawy sądowej, zajęcia w terenie |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Test wiadomości- służy weryfikacji wiedzy teoretycznej z zakresu: norm prawnych regulujących status biegłego i stron postępowań w różnych kategoriach spraw w formie pisemnej lub ustnej. 2. Analiza studium przypadku na podstawie materiału zebranego w trakcie uczestnictwa w sprawie sądowej 3. Rygorowe na podstawie obecności (możliwe dwie bez konsekwencji bez względu na przyczynę), 4. aktywność na zajęciach (co najmniej 4 krotne aktywne uczestnictwo w zajęciach poprzez zabranie głosu, wypowiedź na czacie, wykonania zadania zleconego w trakcie zajęć) 5. Esej lub prezentacja- Projekt zaliczający w formie prezentacji lub eseju będzie przygotowywany w kilkuosobowych grupach częściowo w ramach zajęć, częściowo w ramach pracy własnej studentów, co pozwoli 1. sprawdzić umiejętności przełożenia wiedzy teoretycznej na opracowanie praktycznej strategii postępowania diagnostycznego i/lub badawczego psychologa sądowego jak również 2. na ocenę kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych oraz wrażliwości etycznej i odpowiedzialności społecznej. prezentacja multimedialna materiały z krótką notatką dla grupy MAX 1 strona a4 jak dana wiedza odnosi się do praktyki psychologicznej zaangażowanie grupy (zadanie dla grupy) 30 min bibliografia: jedno źródło wskazane przez prowadzącego + 3 dodatkowe pozycje Nieobecności: Dodatkowe nieobecności podlegają odrobieniu na dyżurach w terminie do dwóch tygodniu od dnia zaistnienia nieobecności. Po przekroczeniu terminu każda dodatkowa nieobecność skutkować będzie obniżeniem oceny końcowej o 0,5. Nieobecności można odrobić w terminie do dnia ostatnich zajęć (tj. 1.06). Podana literatura jest literaturą przykładową kolejność omawianych treści może ulec zmianie Kryteria oceny: Zaliczenie z oceną na min. 51% możliwych do uzyskania punktów. - 51-59% - ocena dostateczna (3,0); - 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5); - 70-79% - ocena dobra (4,0); - 80-89% - ocena dobra plus (4,5); 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Nieobecności: Dodatkowe nieobecności podlegają odrobieniu na dyżurach w terminie do dwóch tygodniu od dnia zaistnienia nieobecności. Po przekroczeniu terminu każda dodatkowa nieobecność skutkować będzie obniżeniem oceny końcowej o 0,5. Nieobecności można odrobić w terminie do dnia ostatnich zajęć (tj. 1.06). Podana literatura jest literaturą przykładową kolejność omawianych treści może ulec zmianie Uwagi: Studenci nie mają możliwości kopiowania, fotografowania i obróbki prezentowanych na zajęciach materiałów bez wyraźniej zgody prowadzącego, zakaz print screenów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.