Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego -różnice programowe [W6-PE-OT-S2-RPTRP] semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego -różnice programowe [W6-PE-OT-S2-RPTRP]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, poniedziałek (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 11:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 3
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Urszula Klajmon-Lech
Literatura:

zabala Cz., Kluczńska S. (red.), Poradnictwo psychologiczne. Warszawa 2015, PWN

4. Dąbrowska-Jabłońska (red.), Metody i techniki pomocy psychologicznej. Kraków 2006, Wyd. Impuls

5. Forkiewicz V, Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Łódź 2003. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

6. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Logopedia. Pytania i odpowiedzi. T. 1, 2, Opole 2014, Wyd. UO.

7. Geldart K., Geldart D., Rozmowa, która pomaga. Podstawowe umiejętności terapeutyczne. Gdańsk 2004, Wyd. Gdańskie Wyd. Psychol.

8. Kaja B, Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. Bydgoszcz 1998.

9. Kutscher M., Atwood T., Wolff R., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Touretta, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia. Wydawnictwo LIBER, Warszawa 2007.

Zakres tematów:

1. Istota i warunki poradnictwa psychologicznego:

• Zdrowie psychiczne,

• Kryzysy rozwojowe,

• Formy pomocy psychologicznej,

• Poradnictwo psychologiczne,

• Poradnictwo terapeutyczne,

• Wiedza i umiejętności potrzebne osobom udzielającym pomocy,

• Problemy etyczne w poradnictwie psychologicznym

2. Udzielanie pomocy psychologicznej:

• Uprawnienia,

• Korzyści,

• Oczekiwania

3. Terapia pedagogiczna:

• zasady projektowania terapii pedagogicznej zgodnej z potrzebami dziecka zmierzające do wyrównania dysharmonii i opóźnień rozwojowych,

• cele terapii pedagogicznej,

• zastosowanie terapii pedagogicznej

4. Metody stosowane w terapii dzieci:

• bajkoterapia,

• techniki relaksacyjne,

• metody Bon Depart,

• metoda symboli dźwiękowych,

• techniki parateartalne,

• metoda W. Sherborne,

• metoda integracji sensorycznej

5. Zadania rozwojowe dziecka w okresie przedszkolnym i szkolnym. Trudności w realizacji zadań rozwojowych, Oddziaływanie behawioralne w pracy z dziećmi. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa

6. Zadania rozwojowe okresu adolescensji. Metody pracy z młodzieżą. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa

7. Zaburzenia zachowania i emocji jako procesy zachodzące w relacji wychowawcy z dzieckiem

8. Zaburzenia zachowania i emocji w dysfunkcjach rozwojowych:

• zaburzenia ze spektrum autystycznego,

• zespół Aspergera,

• specyficzne trudności w nauce,

• upośledzenie umysłowe)

9. Praca z dzieckiem nadpobudliwym:

• elementy diagnozy,

• planowanie leczenia dziecka z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej,

• specyficzne strategie radzenia sobie z objawami,

• podstawowe reguły behawioralnej modyfikacji zachowań

10. Zaburzenia lękowe i obsesyjno-kompulsywne:

• charakterystyka objawów,

• zasady terapii.

11. Depresja i dystymia u dzieci – terapia dzieci nimi dotkniętych.

• Depresja dwubiegunowa:

• charakterystyka zaburzenia,

• -podstawowe zasady pracy z dziećmi.

Metody dydaktyczne:

wykład

Metody i kryteria oceniania:

Średnia arytmetyczna z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia. Ocena z ćwiczeń ustalana jest na podstawie średniej ważonej: aktywność na zajęciach – oraz przygotowanie projektu na podstawie samodzielnej lektury, analizy bazy Internetu 70%, jego prezentacja 30%, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zaliczone są pozytywnie.

Uwagi:

st.stac.mgr uzup 2 rok

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)