Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego -różnice programowe [W6-PE-OT-S2-RPTRP]
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Poradnictwo i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego -różnice programowe [W6-PE-OT-S2-RPTRP] | ||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, poniedziałek (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 11:15
sala Zajęcia zdalne Zdalny jaki jest adres? |
||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||
Liczba osób w grupie: | 3 | ||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||
Prowadzący: | Urszula Klajmon-Lech | ||||
Literatura: |
zabala Cz., Kluczńska S. (red.), Poradnictwo psychologiczne. Warszawa 2015, PWN 4. Dąbrowska-Jabłońska (red.), Metody i techniki pomocy psychologicznej. Kraków 2006, Wyd. Impuls 5. Forkiewicz V, Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Łódź 2003. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. 6. Gałkowski T., Jastrzębowska G., Logopedia. Pytania i odpowiedzi. T. 1, 2, Opole 2014, Wyd. UO. 7. Geldart K., Geldart D., Rozmowa, która pomaga. Podstawowe umiejętności terapeutyczne. Gdańsk 2004, Wyd. Gdańskie Wyd. Psychol. 8. Kaja B, Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. Bydgoszcz 1998. 9. Kutscher M., Atwood T., Wolff R., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Touretta, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia. Wydawnictwo LIBER, Warszawa 2007. |
||||
Zakres tematów: |
1. Istota i warunki poradnictwa psychologicznego: • Zdrowie psychiczne, • Kryzysy rozwojowe, • Formy pomocy psychologicznej, • Poradnictwo psychologiczne, • Poradnictwo terapeutyczne, • Wiedza i umiejętności potrzebne osobom udzielającym pomocy, • Problemy etyczne w poradnictwie psychologicznym 2. Udzielanie pomocy psychologicznej: • Uprawnienia, • Korzyści, • Oczekiwania 3. Terapia pedagogiczna: • zasady projektowania terapii pedagogicznej zgodnej z potrzebami dziecka zmierzające do wyrównania dysharmonii i opóźnień rozwojowych, • cele terapii pedagogicznej, • zastosowanie terapii pedagogicznej 4. Metody stosowane w terapii dzieci: • bajkoterapia, • techniki relaksacyjne, • metody Bon Depart, • metoda symboli dźwiękowych, • techniki parateartalne, • metoda W. Sherborne, • metoda integracji sensorycznej 5. Zadania rozwojowe dziecka w okresie przedszkolnym i szkolnym. Trudności w realizacji zadań rozwojowych, Oddziaływanie behawioralne w pracy z dziećmi. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa 6. Zadania rozwojowe okresu adolescensji. Metody pracy z młodzieżą. Dylematy i trudności w procesie poradnictwa 7. Zaburzenia zachowania i emocji jako procesy zachodzące w relacji wychowawcy z dzieckiem 8. Zaburzenia zachowania i emocji w dysfunkcjach rozwojowych: • zaburzenia ze spektrum autystycznego, • zespół Aspergera, • specyficzne trudności w nauce, • upośledzenie umysłowe) 9. Praca z dzieckiem nadpobudliwym: • elementy diagnozy, • planowanie leczenia dziecka z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, • specyficzne strategie radzenia sobie z objawami, • podstawowe reguły behawioralnej modyfikacji zachowań 10. Zaburzenia lękowe i obsesyjno-kompulsywne: • charakterystyka objawów, • zasady terapii. 11. Depresja i dystymia u dzieci – terapia dzieci nimi dotkniętych. • Depresja dwubiegunowa: • charakterystyka zaburzenia, • -podstawowe zasady pracy z dziećmi. |
||||
Metody dydaktyczne: |
wykład |
||||
Metody i kryteria oceniania: |
Średnia arytmetyczna z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia. Ocena z ćwiczeń ustalana jest na podstawie średniej ważonej: aktywność na zajęciach – oraz przygotowanie projektu na podstawie samodzielnej lektury, analizy bazy Internetu 70%, jego prezentacja 30%, przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zaliczone są pozytywnie. |
||||
Uwagi: |
st.stac.mgr uzup 2 rok |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.