Wykład monograficzny: Mediatyzacja kampani wyborczych [05-DK-S1-WM25-12]
semestr letni 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wykład monograficzny: Mediatyzacja kampani wyborczych [05-DK-S1-WM25-12] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marek Mazur | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Adamik-Szysiak M., Strategie komunikowania podmiotów politycznych w Polsce w mediach społecznościowych, 2018 Bourdieu P., O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, Warszawa 2009 Brodzińska-Mirowska B., Profesjonalizacja komunikacji politycznej w dobie mediatyzacji: wyzwania koncepcyjne i badawcze, Atheneum Polskie Studia Politologiczne 62(2)/2019 Carr N., Płytki umysł: jak internet wpływa na nasz mózg, Gliwice, 2013 Churska K., Drobczyński S., Profesjonalizacja i mediatyzacja kampanii politycznych w Polsce, Poznań 2011 d’Ancona M., Postprawda, Warszawa 2018 Dobek – Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wrocław 2011 Dobek Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2006 Galent M., Psychografia, emocje społeczne i nowe formy komunikacji politycznej, „Zeszyty prasoznawcze” t. 60, 2017 Goban-Klas T., Sfera publiczna medialny wzlot i upadek, w: M. Nowina-Konopka, K. Glinka, R. Miernik (red.) Populizm jako narzędzie marketingu politycznego, Kielce 2017 Grabarczuk A., Celebrytyzacja polityki w Stanach Zjednoczonych, Gdańsk 2015 Harari Y., Homo deus. Krótka historia jutra, Wydawnictwo Literackie Iyengar Sh., McGrady J., Środki masowego przekazu i perswazja polityczna, w: Brock T., C., Green M., C., (red.) Perswazja. Perspektywa psychologiczna, Kraków 2007 Jacuński M., Sieciowe komunikowanie polityczne w Polsce. Perspektywa aktorów politycznych, Wrocław 2016 Jakubowski J., Populizm i social media – małżeństwo z rozsądku?,ePolitikon-24-2017.1.1 Kolczyński M., Mazur M., Broń masowego wrażenia, Warszawa 2009 Kolczyński M., Mazur M., Wojna na wrażenia, Warszawa 2007 Lakomy M., Porebski L., Szybut N., Polityka 2.0. Aktorzy polityczni w świetle nowych technologii, Kraków 2014 Lisowska-Magdziarz M. (a), Medialne narracje tożsamościowe i stosunek do Innego - problem społeczny i dylemat badawczy, Media Biznes Kultura 2018, Numer 1 (4) 2018, s. 47-52 Lisowska-Magdziarz M., Fałszywe wiadomości, mediatyzacja wyobraźni. Odbiór doznaniowy a informowanie i obraz świata w mediach, Studia Medioznawcze numer 4 (75) 2018 Mazur M., Konieczny A., Po co politykom telewizyjne debaty wyborcze? Analiza zawartości polskich debat, Studia Medioznawcze nr 4 (51) 2012 Mazur M., Polityka z twarzą. Personalizacja parlamentarnych kampanii wyborczych w Polsce w latach 1993 – 2011, Katowice 2014 Mazzoleni G., Populizm i środki przekazu, w: Wysocka O. (red)., Populizm, Warszawa 2010 Michalczyk S., Jednostka i społeczeństwo w świecie mediów. Klasyczne i współczesne idee w teoriach średniego zasięgu, Katowice 2015 Michalczyk S., Komunikowanie polityczne, Katowice 2005 Misiuna J., Molęda-Zdziech M., Łubiarz S. (red.), Amerykańskie wybory prezydenckie w erze postprawdy. Aktorzy, strategie, konteksty., Warszawa 2018 Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów. Mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013 Nowak E., Ustanawianie agendy politycznej przez media: efekt newsa w Polsce, Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2014 Nowak J., Aktywność obywateli online. Teoria a praktyka, Lublin 2011 Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja. Reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI w., Warszawa 2009 Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań 2011 Płudowski T., Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych, Warszawa 2008 Postman N., Zabawić się na śmierć, Warszawa 2002 Szpunar M., Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, Warszawa 2012 Urban M., Zdanowicz A., Manipulacja polityczna w mediach - mit czy rzeczywistość, Studia politologiczne 2012 Wietoszko R., Ideologiczne narracje tożsamościowe w mediach – wymiar informacyjny i konsekwencje ekonomiczne 2018, Numer 1 (4) 2018 Zuba K., Pierwsze telewizyjne debaty wyborcze w Wielkiej Brytanii, Studia Medioznawcze, numer 3 (46) 2011 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Z jednej strony wykłady dotyczyć będą teoretycznych aspektów procesu mediatyzacji kampanii wyborczych, z drugiej strony ich głównym celem będzie identyfikacja i analiza przejawów i konsekwencji mediatyzacji związanych w najszerszym ujęciu z przeobrażeniami sfery publicznej (zachowaniami jej aktorów: mediów, polityków oraz potencjalnych wyborców), w szczególności w kontekście takich zagadnień jak: oddziaływanie logiki medialnej w ujściu determinizmu technologicznego, komercjalizacja i polityzacja dziennikarstwa politycznego w zakresie relacjonowania polityki (kampanii wyborczych) w mediach, dezinformacja w komunikowaniu politycznym (m.in. problem fake news), personalizacja i celebrytyzacja polityki, profesjonalizacja kampanii wyborczych (ich marketyzacja, koncepcja kampanii permanentnej, kreowanie reklamy audiowizualnej), rosnąca rola populizmu w komunikowaniu politycznym. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metoda podająca (omówienie podstawowych kategorii i wybranych ujęć teoretycznych, dyskusja wybranych problemów z teorii i praktyki mediatyzacji, prezentacja wyników wybranych badań empirycznych, studia przypadku) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
metody: egzamin ustny kryteria: wiedza, umiejętności i kompetencje dotyczące zagadnień i problemów omawianych na wykładach |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
6 sem. dziennikarstwo i komunikacja społeczna stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.