Pedagogika specjalna [W3-PE-MJN3-PPIW-6]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika specjalna [W3-PE-MJN3-PPIW-6] | ||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Termin i miejsce:
|
co druga niedziela (parzyste), 14:30 - 16:45
sala 201 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||
Limit miejsc: | 28 | ||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||
Prowadzący: | Natalia Stankowska | ||||||||||
Literatura: |
Dykcik W., 2009, Pedagogika specjalna, Poznań. Dykcik W., 2010, Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej, Poznań. Sękowska Z., 2001, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa. Smith D., 2011, Pedagogika specjalna, tom 1 i 2, Warszawa. Krause A., 2010, Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków. Obuchowska I., 1999, Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa. Głodkowska J., Giryński A., 2010, Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną – od bierności do aktywności, Kraków. Chodkowska M., 2003, Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, Lublin. Chrzanowska I., 2018, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków. Pisula E., Danielewicz D., 2007, Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością, Gdańsk. Vašek Š, Stankowski A., 2006, Zarys pedagogiki specjalnej, Katowice. Zawiślak A., 2010, Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, Kraków. Tomkiewicz – Bętkowska A., Krztoń A., 2011, ABC pedagoga specjalnego, Kraków. Żuraw H., 2012, Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Warszawa. Literatura uzupełniająca Speck O., 2005, Niepełnosprawni w społeczeństwie, Gdańsk. Pisula, E. ,2007, Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa. Stelter Ż., 2013, Pełnienie ról rodzicielskich wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Warszawa. Zabłocki K. J.,1999, Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja. Grzyb B. ,2019, Współczesne perspektywy wsparcia psychologiczno-pedagogicznego rodziców w wyborze szkoły dla dzieci zagrożonych niepełnoprawnością, Gliwice. Jurkiewicz P. ,2010, Rodzeństwo osób z niepełnosprawnością intelektualną w drodze od osamotnienia do zaradności, zrozumiałości i sensowności, Warszawa. Lewko A., Pawlik S., 2010,Wizerunek osób niepełnosprawnych w kulturze. Od obrazów medialnych do autokreacji. W: Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki. Red. A. Stankowski, K. Moczia, Katowice. Soroka – Fedorczuk A., 2007, Osoby niepełnosprawne w opiniach dzieci, Kraków. Kubiak H., Jakoniuk – Diallo, 2011, Człowiek niepełnosprawny w otoczeniu społecznym, Warszawa. Rudek I., 2008, Od niechęci do akceptacji. O wychowaniu dzieci do tolerancji wobec osób niepełnosprawnych, Kraków. Abramowska B., 2005,Osoby niepełnosprawne w mediach i odbiorze społecznym. W: Społeczeństwo równych szans. Red. D. Grajewska, Warszawa. Giryński A., 2005, Rola telewizji w procesie kształcenia wizerunku osoby niepełnosprawnej intelektualnie. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, nr 1. Kossakowski Cz., 2005, Twórczość osób z niepełnosprawnością – wielość spojrzeń, wielość problemów. W: Świat pełen znaczeń. Red. J. Baran, S. Olszewski, Kraków. Pięta A., 2002, Rola mediów w kształtowaniu postaw. W: Postawy wobec niepełnosprawności. Red. L. Frąckiewicz. Katowice. Stanisławski P., Od ofiary do herosa -jak media pokazują niepełnosprawnych? Integracja, nr 5, 2003. Stanisławski P., Sztuka na peryferiach – dla kogo tworzą niepełnosprawni artyści? Integracja, nr 6. Stankowska N., 2013, Wsparcie i integracja jako zbliżanie się światów W: Zbliżenie światów osób (nie-) pełnosprawnych: uwarunkowania, obszary, dobre praktyki, Red. A. Stankowski, I. Wendreńska,Tom 1, Ružomberok. Stankowska N., 2013, Tradycja i nowoczesność a funkcjonowanie osób niepełnosprawnych W: Tradycja i nowoczesność: funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością we współczesnym świecie, Red. H. Orieščiková, M. Kowalska-Kantyka, A. Lewko, Ružomberok. Stankowska N., 2014, Pedagog specjalny w stymulowaniu rozwoju wychowanków (racje aksjologiczne dobra i miłości) W: Koncipovanie osobnosti cloveka v deficite dobra a lasky, Red. Emil Turiak, Ružomberok. Niemiec M., Stankowska N., 2016, Zaburzenia zachowania młodzieży z niepełnosprawnością wzroku (doniesienie z badań) W: Wspomaganie rozwoju – wielość obszarów, wspólnota celów, Red. B. Grzyb, G. Kowalska, Gliwice. Niemiec M., Stankowska N., 2019, Otton Lipkowski – twórca polskiej ortodydaktyki W: Uczelni z odległej i nieodległej przeszłości: rekonstrukcje, interpretacje, refleksje, Red. A. Żywczok, M. Kitlińska-Król, Katowice. Penczek M., Stankowska N., 2019, Źródła i funkcje obrazu niepełnosprawnych z perspektywy wybranych propozycji kulturowego modelu niepełnosprawności W: Specjalne potrzeby edukacyjne: identyfikacja, obszary dostosowania i oddziaływania edukacyjno-terapeutyczne, Red. B. Pituła, J. Wolny, Kraków. |
||||||||||
Zakres tematów: |
Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Przedmiot, cele, zadania pedagogiki specjalnej, klasyfikacje. Terminologia, podstawowe pojęcia związane z pedagogiką specjalną (pedagogika specjalna, norma, rewalidacja, rehabilitacja, terapia, niepełnosprawność, ortodydaktyka, resocjalizacja, kompensacja, specjalne potrzeby edukacyjne, integracja, inkluzja). Pedagog specjalny – sylwetka oraz przykład twórców pedagogiki specjalnej (Maria Grzegorzewska, Otton Lipkowski, Aleksander Hulek, Janina Doroszewska – ich wkład w myśl pedagogiki specjalnej). Rola rodziny w rozwoju psychospołecznym dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Narodziny dziecka niepełnosprawnego intelektualnie - etapy w akceptacji niepełnosprawności dziecka w rodzinie. Funkcjonowanie psychospołeczne rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. Sytuacja życiowa zdrowego rodzeństwa dzieci niepełnosprawnych. Wsparcie społeczne. Pomoc a opieka. Społeczeństwo wobec niepełnosprawności - profilaktyka i kształtowanie postaw wobec niepełnosprawnych: Mity, stereotypy o niepełnosprawności. Obraz medialny niepełnosprawności. Wizerunek niepełnosprawnych w kulturze. Kampanie społeczne na rzecz osób niepełnosprawnych - edukacja społeczeństwa (przykład dobrych praktyk). Autokreacja wizerunku osób niepełnosprawnych - udział niepełnosprawnych w życiu społeczno-kulturalnym, przegląd twórczości osób niepełnosprawnych. Obcowanie z niepełnosprawnością w środowisku rodzinnym, szkolnym, lokalnym - praktyczne wskazania dotyczące zachowań wobec niepełnosprawności. Ćwiczenia: Wybrane działy pedagogiki specjalnej : oligofrenopedagogika, surdopedagogika, tyflopedagogika, pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika terapeutyczna (lecznicza), pedagogika dzieci zdolnych, logopedia. (Podmiot, przedmiot, charakterystyka funkcjonowania, wyjaśnienie podstawowej terminologii, literatura; edukacja, opieka, wychowanie, terapia względem osób z niepełnosprawnością intelektualną, słabowidzących, niesłyszących etc.). |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład, ćwiczenia (dyskusje, polemiki), metody poglądowe (prezentacje multimedialne), samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny są wynikiem obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach (prezentacje subdyscyplin pedagogiki specjalnej) oraz kolokwium pisemnego – ćwiczenia. Wykład – egzamin (odpowiedź ustna). |
||||||||||
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.