Terapia w pedagogice specjalnej [W3-PC-MJS-PS3-14]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Terapia w pedagogice specjalnej [W3-PC-MJS-PS3-14] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 7 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||
Prowadzący: | Robert McWilliam, Natalia Stankowska | ||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/ | ||||||||||||||
Literatura: |
Propozycje bibliografii przedmiotu: (pozycje dobierają studenci do prezentowanej metody) Aichinger A., Holl W.: Psychodrama. Terapia grupowa z dziećmi. Wyd. Jedność, Kielce 1999. Bekasiewicz N. (red.), Czy zwierzęta potrafią leczyć? Terapie z udziałem zwierząt wspomagające rehabilitację osób niepełnosprawnych Warszawa 2008, wydawca Przyjaciel - Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1992. Boris B.: Bajki, które leczą. Gdańsk, 2006. Brearly G.: Psychoterapia dzieci niepełnosprawnych ruchowo, 1999. Doman G.:Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu, 1996. Chmielewska E., Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców, Kielce 1995. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007. Cytowska B, Winczura B (red): Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków 2006. D. Yalom.: Dar terapii. Warszawa IPZ, 2003. Dąbrowska-Jabłońska I. (red.) Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Wyd. "Impuls", Kraków 2010. Dennison P., Dennison G.:Kinezjologia edukacyjna dla dzieci, 2003. Domagalska M., Czytam- patrzę- działam, Kraków 2004. Dzionek E., Gmosińska M., Kościelniak A., Szwajkajzer M.: Kinezjologia edukacyjna, 2006. Florkiewicz V., Terapia pedagogiczna, Łódź 2007. Franczak A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Kraków 2003. Franczyk A., Krajewska K.: Skarbiec nauczyciela-terapeuty, Kraków 2005. Hannaford C.: Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej, 1995. Jastrząb J. (red.), Edukacja terapeutyczna, Toruń 2002 Jastrząb J.: Gry i zabawy w terapii pedagogicznej, 1994. Jastrząb J., Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych, Warszawa 1994. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1999. Kałużna A.: Integracja czynności zmysłowo – ruchowych. W: ABC rehabilitacji dzieci. Mózgowe porażenie dziecięce. Red. M. Borkowska, 1995. Kohut D. (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii, Kraków 2013. Kołakowski A. (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot 2013. Lewandowska K.: Muzykoterapia dziecięca, 2001. Maas V.: Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii Integracji Sensorycznej, 1998. Młynarska M., Smereka T.: Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia, 2000. Molicka M.: Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań, 2002. Niemiec M., Godawa J.: Wykorzystanie metody Finger Painting w diagnostyce i terapii dzieci z zaburzeniami w rozwoju. W: Stankowski A., Moczia K. (red.), Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki i wsparcia, Katowice 2010. niepełnosprawnych intelektualnie, Warszawa 2003. Odowska – Szlachcic B., Metoda integracji sensorycznej, Gdańsk 2013. Olechnowicz H.: Drugie opowieści terapeutów. WSiP, Warszawa 2000. Olechnowicz H.: Dziecko własnym terapeutą, Warszawa 1995. Pawlik-Popielarska B.: Terapia z udziałem psa, Gdańsk 2005. Pileccy W., J. (red.): Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej, Kraków 2000. Puszczałowska-Lizis E., Biała A. E.: Terapia osób o specjalnych potrzebach. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2017. Serpell J.: W towarzystwie zwierząt, Warszawa 1999. Skorek E.M. (red.), Terapia pedagogiczna, tom 1 i 2, Kraków 2004. Stankowski A., Moczia K. (red.), Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki i wsparcia, Katowice 2010. Stankowski A.: Terapeutyczność procesu wychowania. "Auxilium Sociale. Wsparcie społeczne", nr 1 (13) 2000. Stankowski A.: Terapia pedagogiczna-wprowadzenie. "Chowanna" Tom 1 (32), Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009. Straub I.: Hipoterapia. Neurofizjologiczna gimnastyka lecznicza na koniu, Stuttgart 1991. Strumińska A. (red.), Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży Tomczak J., Ziętara R., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Kraków 2006. Yalom I.D. Leszcz M.: Psychoterapia grupowa Teoria i praktyka. UJ, Kraków 2006. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu — modele ćwiczeń, Warszawa 1996. |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
Ćwiczenia do przedmiotu „Terapia w pedagogice specjalnej”: Na zajęciach nacisk zostanie położony na zróżnicowane formy terapii pedagogicznej realizowanej w formule terapii zajęciowej (ogólnej i specjalistycznej). Studenci poznają, przygotowują i prezentują wybrane metody i techniki terapii pedagogicznej: System percepcyjno-motoryczny Kepharta, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Metoda Khnillów, Metoda Glenna Domana, Kinezjologia edukacyjna Paula Dennisona, Terapia integracji sensorycznej (SI), Terapia ustno – twarzowa Castillo-Moralesa, metoda Finger Painting-Metoda Malowania 10 palcami, metoda Václava Vojty, metoda Berty i Karela Bobathów, niekierowana terapia zabawowa wg koncepcji Virginii Mae Axline, metoda Pető, Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz. Wyłanianie leczniczych walorów arteterapii z wykorzystaniem środków: muzyki, plastyki, teatru, filmu, i innych, ergoterapii (terapia pracą), ludoterapii, animaloterapii ( hipo, dogo,felino,) i technik socjoterapeutycznych. |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia, dyskusje, metody poglądowe (prezentacje multimedialne), warsztat, samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena jest wynikiem obecności na zajęciach, aktywności i utworzenia oraz zaprezentowania zespołowego posteru/prezentacji traktującej o tematyce wybranej terapii w pedagogice specjalnej. |
||||||||||||||
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.