Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia w pedagogice specjalnej [W3-PC-MJS-PS3-14] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Terapia w pedagogice specjalnej [W3-PC-MJS-PS3-14]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 7
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Robert McWilliam, Natalia Stankowska
Strona domowa grupy: https://teams.microsoft.com/
Literatura:

Propozycje bibliografii przedmiotu:

(pozycje dobierają studenci do prezentowanej metody)

Aichinger A., Holl W.: Psychodrama. Terapia grupowa z dziećmi. Wyd. Jedność, Kielce 1999.

Bekasiewicz N. (red.), Czy zwierzęta potrafią leczyć? Terapie z udziałem zwierząt wspomagające rehabilitację osób niepełnosprawnych Warszawa 2008, wydawca Przyjaciel - Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym.

Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1992.

Boris B.: Bajki, które leczą. Gdańsk, 2006.

Brearly G.: Psychoterapia dzieci niepełnosprawnych ruchowo, 1999.

Doman G.:Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu, 1996.

Chmielewska E., Zabawy logopedyczne i nie tylko. Poradnik dla nauczycieli i rodziców, Kielce 1995.

Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007.

Cytowska B, Winczura B (red): Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków 2006.

D. Yalom.: Dar terapii. Warszawa IPZ, 2003.

Dąbrowska-Jabłońska I. (red.) Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Wyd. "Impuls", Kraków 2010.

Dennison P., Dennison G.:Kinezjologia edukacyjna dla dzieci, 2003.

Domagalska M., Czytam- patrzę- działam, Kraków 2004.

Dzionek E., Gmosińska M., Kościelniak A., Szwajkajzer M.: Kinezjologia edukacyjna, 2006.

Florkiewicz V., Terapia pedagogiczna, Łódź 2007.

Franczak A., Krajewska K., Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Kraków 2003.

Franczyk A., Krajewska K.: Skarbiec nauczyciela-terapeuty, Kraków 2005.

Hannaford C.: Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej, 1995.

Jastrząb J. (red.), Edukacja terapeutyczna, Toruń 2002

Jastrząb J.: Gry i zabawy w terapii pedagogicznej, 1994.

Jastrząb J., Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych, Warszawa 1994.

Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1999.

Kałużna A.: Integracja czynności zmysłowo – ruchowych. W: ABC rehabilitacji dzieci. Mózgowe porażenie dziecięce. Red. M. Borkowska, 1995.

Kohut D. (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii, Kraków 2013.

Kołakowski A. (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot 2013.

Lewandowska K.: Muzykoterapia dziecięca, 2001.

Maas V.: Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii Integracji Sensorycznej, 1998.

Młynarska M., Smereka T.: Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia, 2000.

Molicka M.: Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań, 2002.

Niemiec M., Godawa J.: Wykorzystanie metody Finger Painting w diagnostyce i terapii dzieci z zaburzeniami w rozwoju. W: Stankowski A., Moczia K. (red.), Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki i wsparcia, Katowice 2010.

niepełnosprawnych intelektualnie, Warszawa 2003.

Odowska – Szlachcic B., Metoda integracji sensorycznej, Gdańsk 2013.

Olechnowicz H.: Drugie opowieści terapeutów. WSiP, Warszawa 2000.

Olechnowicz H.: Dziecko własnym terapeutą, Warszawa 1995.

Pawlik-Popielarska B.: Terapia z udziałem psa, Gdańsk 2005.

Pileccy W., J. (red.): Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej, Kraków 2000.

Puszczałowska-Lizis E., Biała A. E.: Terapia osób o specjalnych potrzebach. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2017.

Serpell J.: W towarzystwie zwierząt, Warszawa 1999.

Skorek E.M. (red.), Terapia pedagogiczna, tom 1 i 2, Kraków 2004.

Stankowski A., Moczia K. (red.), Wybrane problemy kompleksowej diagnozy, profilaktyki i wsparcia, Katowice 2010.

Stankowski A.: Terapeutyczność procesu wychowania. "Auxilium Sociale. Wsparcie społeczne", nr 1 (13) 2000.

Stankowski A.: Terapia pedagogiczna-wprowadzenie. "Chowanna" Tom 1 (32), Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009.

Straub I.: Hipoterapia. Neurofizjologiczna gimnastyka lecznicza na koniu, Stuttgart 1991.

Strumińska A. (red.), Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży

Tomczak J., Ziętara R., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Kraków 2006.

Yalom I.D. Leszcz M.: Psychoterapia grupowa Teoria i praktyka. UJ, Kraków 2006.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu — modele ćwiczeń, Warszawa 1996.

Zakres tematów:

Ćwiczenia do przedmiotu „Terapia w pedagogice specjalnej”:

Na zajęciach nacisk zostanie położony na zróżnicowane formy terapii pedagogicznej realizowanej w formule terapii zajęciowej (ogólnej i specjalistycznej).

Studenci poznają, przygotowują i prezentują wybrane metody i techniki terapii pedagogicznej: System percepcyjno-motoryczny Kepharta, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Metoda Khnillów, Metoda Glenna Domana, Kinezjologia edukacyjna Paula Dennisona, Terapia integracji sensorycznej (SI), Terapia ustno – twarzowa Castillo-Moralesa, metoda Finger Painting-Metoda Malowania 10 palcami, metoda Václava Vojty, metoda Berty i Karela Bobathów, niekierowana terapia zabawowa wg koncepcji Virginii Mae Axline, metoda Pető, Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz.

Wyłanianie leczniczych walorów arteterapii z wykorzystaniem środków: muzyki, plastyki, teatru, filmu, i innych, ergoterapii (terapia pracą), ludoterapii, animaloterapii ( hipo, dogo,felino,) i technik socjoterapeutycznych.

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia, dyskusje, metody poglądowe (prezentacje multimedialne), warsztat, samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena jest wynikiem obecności na zajęciach, aktywności i utworzenia oraz zaprezentowania zespołowego posteru/prezentacji traktującej o tematyce wybranej terapii w pedagogice specjalnej.

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)