Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wizualizacja i przekład intersemiotyczny w terapii 1 [W3-AR3-S1-9] semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wizualizacja i przekład intersemiotyczny w terapii 1 [W3-AR3-S1-9]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
sala 103
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Katarzyna Krasoń, Joanna Kruszyńska-Szwedo
Literatura:

Baluch W., Scena teatru, scena mentalna. Proces interpretacji w ujęciu kognitywnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005

Błajet P., Ciało jako kategoria pedagogiczna. W poszukiwaniu integralnego modelu edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2006

Kielar M. B., Integralna wizja Kena Wilbera i jej zastosowanie

w edukacji, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012

Krasoń K., Cielesność aktu tworzenia w teatrze ruchu. Integracja sztuki i edukacji w rozwoju i transgresji potencjału człowieka, Universitas, Kraków 2013

Spindler G., Transmisja kulturowa, tłum. P. Poniatowska, W: H. Červniková (red.), Antropologia i edukacja. Etnograficzne badania edukacyjne w tradycji amerykańskiej, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2019

Tanaka M., Urhausen M. T., Rysowanie i opowiadanie historii w psychoterapii dzieci, W: C. A. Malchiodi (red.), Arteterapia. Podręcznik, przekład E. Bochenek, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012

Tokarska A., Narracyjne strategie wspomagania rozwoju osobistego, „Psychologia Rozwojowa” 2006, vol. 11 nr 1

Zakres tematów:

Tematy pojedyncze, wskazane poniżej, realizowane są na kilku jednostkach zajęć dydaktycznych, rozszerzone zostają na pracę własną studenta, a wyniki owej aktywności są poddawane analizie na kolejnych spotkaniach, aż do wyczerpania wątków interpretacyjnych.

1. Istota wizualizacji kinestetycznej, unaocznianie a uzmysławianie w poznawaniu siebie i terapii (element podający). Znaczenie cielesności w działaniach terapeutycznych (1 spotkanie).

2. Przekład intersemiotyczny - idea polimodalna w terapii integralnej wg K. Wilbera (element podający - 1 spotkanie).

3. Element warsztatowy - tworzenie własnych przekodowań intermodalnych tekstów kultury, z zastosowaniem wypowiedzi plastycznych, narracyjnych, gestualnych.

3.1. "Kryjówka" – assamblage (1 spotkanie).

3.2. "DNA" analiza spektaklu wizualizacyjnego - z zastosowaniem typografii (1 spotkanie).

3.3. "Chłopiec z balonami" - tworzenie obrazu, przekodowanie narracyjne, poszukiwanie desygnatu (symbol), tworzenie opowieści w grupach (3 spotkania).

3.4. "Kamień" - wizualna intersemiotyczna analiza liryki - uwydatnienie wątku introspekcyjnego i terapeutycznego, narracja i tworzenie wątku muzycznego (3 spotkania).

4. Teatralizacja – budowanie spektaklu opartego na ostensji ruchowej jako element metakomunikacji. Budowanie roli (element podający - 1 spotkanie).

5. Kolokwium zaliczeniowe (1 spotkanie).

Metody dydaktyczne:

dyskusja, prezentacja powerpoint, startegie eksponujące, wszystkie realizowane w kontakcie

Metody i kryteria oceniania:

Ocena

zaangażowania podczas interpretacji materiału indukcyjnego;

podejmowania analiz własnych;

wykonanych prac wizualizacyjnych i przekodowania;

uzyskana w trakcie kolokwium (poświęconego materiałowi teoretycznemu).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0-4 (2023-02-27)