Wizualizacja i przekład intersemiotyczny w terapii 1 [W3-AR3-S1-9]
semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wizualizacja i przekład intersemiotyczny w terapii 1 [W3-AR3-S1-9] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
sala 103 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Katarzyna Krasoń, Joanna Kruszyńska-Szwedo |
Literatura: |
Baluch W., Scena teatru, scena mentalna. Proces interpretacji w ujęciu kognitywnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005 Błajet P., Ciało jako kategoria pedagogiczna. W poszukiwaniu integralnego modelu edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2006 Kielar M. B., Integralna wizja Kena Wilbera i jej zastosowanie w edukacji, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012 Krasoń K., Cielesność aktu tworzenia w teatrze ruchu. Integracja sztuki i edukacji w rozwoju i transgresji potencjału człowieka, Universitas, Kraków 2013 Spindler G., Transmisja kulturowa, tłum. P. Poniatowska, W: H. Červniková (red.), Antropologia i edukacja. Etnograficzne badania edukacyjne w tradycji amerykańskiej, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2019 Tanaka M., Urhausen M. T., Rysowanie i opowiadanie historii w psychoterapii dzieci, W: C. A. Malchiodi (red.), Arteterapia. Podręcznik, przekład E. Bochenek, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012 Tokarska A., Narracyjne strategie wspomagania rozwoju osobistego, „Psychologia Rozwojowa” 2006, vol. 11 nr 1 |
Zakres tematów: |
Tematy pojedyncze, wskazane poniżej, realizowane są na kilku jednostkach zajęć dydaktycznych, rozszerzone zostają na pracę własną studenta, a wyniki owej aktywności są poddawane analizie na kolejnych spotkaniach, aż do wyczerpania wątków interpretacyjnych. 1. Istota wizualizacji kinestetycznej, unaocznianie a uzmysławianie w poznawaniu siebie i terapii (element podający). Znaczenie cielesności w działaniach terapeutycznych (1 spotkanie). 2. Przekład intersemiotyczny - idea polimodalna w terapii integralnej wg K. Wilbera (element podający - 1 spotkanie). 3. Element warsztatowy - tworzenie własnych przekodowań intermodalnych tekstów kultury, z zastosowaniem wypowiedzi plastycznych, narracyjnych, gestualnych. 3.1. "Kryjówka" – assamblage (1 spotkanie). 3.2. "DNA" analiza spektaklu wizualizacyjnego - z zastosowaniem typografii (1 spotkanie). 3.3. "Chłopiec z balonami" - tworzenie obrazu, przekodowanie narracyjne, poszukiwanie desygnatu (symbol), tworzenie opowieści w grupach (3 spotkania). 3.4. "Kamień" - wizualna intersemiotyczna analiza liryki - uwydatnienie wątku introspekcyjnego i terapeutycznego, narracja i tworzenie wątku muzycznego (3 spotkania). 4. Teatralizacja – budowanie spektaklu opartego na ostensji ruchowej jako element metakomunikacji. Budowanie roli (element podający - 1 spotkanie). 5. Kolokwium zaliczeniowe (1 spotkanie). |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, prezentacja powerpoint, startegie eksponujące, wszystkie realizowane w kontakcie |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zaangażowania podczas interpretacji materiału indukcyjnego; podejmowania analiz własnych; wykonanych prac wizualizacyjnych i przekodowania; uzyskana w trakcie kolokwium (poświęconego materiałowi teoretycznemu). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.