Wprowadzenie do nauki o komunikowaniu [W3-SO-R-S1-WNK]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do nauki o komunikowaniu [W3-SO-R-S1-WNK] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Monika Gnieciak | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem masowym, tłum. Aleksandra Gierczak, Astrum, Wrocław 1999. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Seria: Komunikowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. Manovich L., Język nowych mediów, tłum. Piotr Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. Mattelart A., Społeczeństwo informacji. Wprowadzenie, tłum. Jerzy Mikułowski-Pomorski, Universitas, Kraków 2004. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, tłum. Marta Bucholc, Alina Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. Em Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003. Ronald Barthes, Mitologie, Warszawa 2000. Umberto Eco, Semiologia życia codziennego, Warszawa 1999. Ronald Barthes, Mitologie, Warszawa 2000. Umberto Eco, Semiologia życia codziennego, Warszawa 1999. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem masowym ma na celu zapoznanie studentów w zakresie podstawowych teorii i szkół związanych z nauką o komunikacji masowej, umiejętność analizy metodą semiotyczną i strukturalną przekazów medialnych oraz umiejętność poprawnego zastosowania określonych modeli komunikacji masowej w analizie procesu komunikacyjnego. Zakres tematów: 1. Teoria komunikacji: początki rozważań nad problemem komunikacji masowej, model Shannona i Weavera, redundancja i entropia, kanał, środek, kod, sprzężenie zwrotne; 2. Przegląd podstawowych modeli komunikacyjnych: Model Gerbnera, model Laswella, model Newcomba, model Westleya i MacLeana, model Jacobsona; 3. Komunikacja, znaczenie, znak: semiotyka Ferdinanda de Saussura i C.S. Pierce’a, kategorie znaków, konwencja, organizacja znaków; 4. Warsztaty grupowe: analiza semiotyczna wybranych reklam prasowych i telewizyjnych; 5. Kody: analogowe i cyfrowe, kody prezentujące, komunikacja niewerbalna, kody rozwinięte i ograniczone, kody o szerokim spektrum oddziaływania, konwencja i jej użycie, kody arbitralne, kody estetyczne; 6. Sygnifikacja: denotacja, konotacja, mit i mitologie Ronalda Barthes,a, symbole, metafora, metonimia; 7. Semiotyczne metody i ich zastosowania; metafora poetycka, metafora wizualna, metonimia realistyczna; 8. Teoria strukturalna i jej zastosowania: kategoryzacja i opozycje binarne, kategorie anomalne, powtórzenie strukturalne, rytuały graniczne, kultura i natura, struktura mitu wg Levi-Strrausa, struktura kultury masowej, mit a wartości społeczne; 9. Metody empiryczne: empiryzm, analiza treści, analiza zawartości a wartości kulturowe, dyferencjał semantyczny, teoria użytkowania i korzyści, etnografia publiczności; 10. Ideologia znaczenia: sygnifikacje a kultura, ideologia, rozumienie ideologii, analiza ideologiczna; |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja grupowa na temat poznawanych teorii i technik analizy przekazu medialnego na podstawie tekstów teoretycznych, grupowe i indywidualne analizy określonych komunikatów reklamowych wg poznanych teorii semiotycznych i wizualnych -- wykorzystanie narzędzi multimedialnych do przedstawienia przekazów medialnych i ich analizy. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na całościową ocenę z ćwiczeń składają się: aktywność na zajęciach, znajomość tekstów zalecanych do lektury, umiejętność zastosowania poznanych metod analitycznych stosowanych dla ustalenia znaczenia wybranych przekazów medialnych. Ostatnim elementem oceny z ćwiczeń jest przygotowanie na koniec semestru pracy pisemnej z poprawnie przeprowadzoną analizą przekazu medialnego (np. reklamy prasowej) według metod semiotycznych Romana Jakobsona i Rolanda Bathesa. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
SRiKS, 2 sem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.