Metodologia badań pedagogicznych [W3-PE-OG-S1-MBP]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia badań pedagogicznych [W3-PE-OG-S1-MBP] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | 19 | ||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Łączyk | ||||||||||||||
Literatura: |
Creswell J.W.: Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, wyd. UJ, 2013. Juszczyk S.: Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice, 2005. Juszczyk S.: Badania jakościowe w naukach społecznych szkice metodologiczne. Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013. Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010. Łobocki M.: Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2009. Oppenheim A.N, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2004. Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa, wyd. Żak Podstawy metodologii badań w pedagogice, Red. S. Palka GWP, 2010 Palka S.: Pedagogika w stanie tworzenia. Kraków, 1999 Zaczyński W.: Praca badawcza nauczyciela, Warszawa, 1995 |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
Fundamentalne aspekty badań naukowych- wprowadzenie w tematykę i omówienie przebiegu ćwiczeń. Podstawowe elementy struktury badań pedagogicznych. Istota i przykłady problemów badawczych. Zasady projektowania badań oraz procedury występujące w procesie badania naukowego. Ćwiczenia w zakresie konstruowania problemów badawczych. Główne metody i techniki badań w pedagogice. Odwołanie do zasad zbierania danych na podstawie zastosowanych technik i narzędzi. Struktura procesu badawczego na przykładzie badań zawartych w opracowaniach naukowych z zakresu pedagogiki. Omówienie sposobów realizacji projektów naukowych, na podstawie analizy artykułów z czasopism naukowych. Projektowanie badania naukowego- zasady opracowania prostych narzędzi diagnostycznych- próbne wersje kwestionariusza ankiety, scheduły obserwacji, kwestionariusza wywiadu. Prezentacja wyników badań zgromadzonych przez studentów na podstawie minibadania naukowego- analiza i dyskusja Zaliczenia |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem, metody aktywizujące, pogadanka, dyskusja, analiza materiałów, prezentacja multimedialna, praca grupowa. |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny projektu badań własnych: Oceniana będzie kompletność i jakość wykonania projektu badań własnych. Najwyżej, czyli na ocenę bdb, będzie oceniony projekt, który spełni następujące kryteria: właściwe i merytorycznie uzasadniono podjęcie się tematu badań; opisano dotychczasowy stan badań na temat; temat jest adekwatny do problematyki, problemy i cele/cel sformułowane są poprawnie; problemy stanowią pytanie, zawierają wskazanie sposobu badania, czy grupy badanej; są adekwatne do modelu badań i zaproponowanej metody/ techniki/ wyczerpują tematykę / dobrze określono przedmiot badań/ właściwie dobrano metody i techniki/słusznie zaproponowano hipotezy, zmienne, lub pominięto je ze względu na model badań. Student powinien podjąć się próby zebrania materiału empirycznego i dokonać jego analizy. Projekt na ocenę dobrą wymaga spełnienia wyżej wskazanych warunków, ale bez konieczności realizacji badań i opisu zebranego materiału empirycznego. Najniżej zostaną ocenione projekty, które nie będą obejmowały prezentacji wyników badań, a ponadto gdy będą zawierały uchybienia w zakresie poszczególnych etapów planowanego projektu badań. Niedostateczny jest projekt wymagający całkowitej zmiany ze względu na niespójność. Dodatkowe informacje na temat projektu Studenci uzyskają podczas zajęć wprowadzających (forma pisemna i ustna) |
||||||||||||||
Uwagi: |
Sylabus dotyczy również Studentów realizujących różnice programowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.