Seminarium licencjackie I [W2-S1BT19-1BT-11]
semestr zimowy 2021/2022
seminarium,
grupa nr 5
Przedmiot: | Seminarium licencjackie I [W2-S1BT19-1BT-11] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 8:00 - 9:30
sala sale KG Wydział Nauk Przyrodniczych (Katowice, ul. Jagiellońska 28) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 2 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Małgorzata Gaj |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Oryginalne prace naukowe, głównie aktualne prace przeglądowe w uznanych czasopismach naukowych, w tym anglojęzyczne; bazach danych oraz biotechnologiczne portale naukowe wskazane przez prowadzącego zajęcia. Zalecane czasopisma naukowe i adresy: Current Opinion in Biotechnology; Trends in Biotechnology; Current Opinion in Plant Biology, Plant Biotechnology; Plant Biotechnology Journal, Plant Biotechnology Reports; Plant Cell, Tissue and Organ Culture, Plant Cell Reports http://www.biotechnolog.pl/kwartalnik-biotechnologia ; http://www.gmo-compass.org/eng/home/ http://www.cell.com/trends/biotechnology Literatura uzupełniająca: Inne czasopisma naukowe i źródła internetowe |
Zakres tematów: |
Seminarium – referat i koreferaty: Współczesne metody badawcze z zakresu genetyki, genomiki i biotechnologii roślin, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących: • technik kultury in vitro komórek i tkanek roślinnych i ich zastosowań w biotechnologii • roślin modelowych w genomice (Arabidopsis i ryż) - znaczenie badań, wykorzystanie wyników w hodowli roślin (genomika translacyjna) • transformacji genetycznej roślin: metody, cele, zastosowania w nauce i praktyce, problemy i perspektywy • korzyści i zagrożenia związane z GMO |
Metody dydaktyczne: |
Seminarium – referat i koreferaty: Referat wygłaszany przez studenta z wykorzystaniem środków multimedialnych wsparty ko-referatami i dyskusja nad prezentowanymi treściami moderowana przez prowadzącego. 30 godzin w semestrze (zajęcia w 2 godzinnych modułach zgodnie z obowiązującym harmonogramem). Przygotowanie referatu naukowego w formie prezentacji Power Point na podstawie samodzielnie dobranej i zatwierdzonej na konsultacji z prowadzącym literatury przedmiotu , w tym anglojęzycznej. Referat seminaryjny oparty na wybranych kilku kluczowych dla tematu seminarium i aktualnych pozycji literaturowych o charakterze prac przeglądowych. Koreferat -prezentacja jednego, wybranego przez studenta artykułu naukowego o charakterze oryginalnej pracy badawczej z zakresu seminarium. Przygotowanie do dyskusji przez rozwijanie i uaktualnienie dotychczas zdobytej wiedzy z zakresu biotechnologii; śledzenie aktualnych osiągnięć i problemów biotechnologii roślin z wykorzystaniem najnowszych pozycji piśmiennictwa przedmiotu oraz baz danych. Konsultacje: Konsultacje indywidualne mające na celu pomoc w dobraniu właściwej literatury dla opracowania referatu i ko-referatu; wypracowanie właściwego planu seminarium. Indywidualne spotkania i dyskusja. Wyszukiwanie literatury dotyczącej opracowanego tematu referatu/ koreferatów i zapoznanie się z jej treścią; synteza zdobytych informacji pod kątem opracowywanego w ramach referatu/ko-referatu problemu. Informacje o godzinach konsultacji zamieszczone są na stronach internetowych Wydziału. Sprawdzian umiejętności autoprezentacji – przygotowanie referatu naukowego (referat wiodący i ko-referaty): Przygotowanie referatu i koreferatów na wybrany temat w formie prezentacji Power Point według zaleceń prowadzącego zajęcia. Prawidłowy dobór literatury przedmiotu, w tym anglojęzycznej. Umiejętność łączenia wiadomości z biotechnologii z wiedzą z różnych dyscyplin biologii. Prawidłowe posługiwania się terminologią naukową, samodzielne wyszukiwanie źródeł informacji; wiązanie pozyskiwanych informacji z posiadaną wiedzą. Umiejętność krytycznej oceny prezentacji. Aktywność na zajęciach: udział w dyskusji nad poruszanymi problemami i prezentowanymi wystąpieniami. Ocena ciągła: Aktywny udział w dyskusji nad prezentowanymi tezami wystąpień dowodząca zainteresowania i przygotowania merytorycznego do omawianych problemów. Wykazanie się znajomością poruszanych na seminariach problemów sprawdzane testem końcowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się: - ocena z referatu na wybrany temat przygotowanego w formie prezentacji (0,4) - ocena z koreferatów (0,2) - ocena z aktywności w dyskusji i debacie (0,2) - ocena z testu końcowego (0,2) Sprawdzian umiejętności autoprezentacji – przygotowanie referatu naukowego (referat wiodący i ko-referaty): Ocena bardzo dobra – literatura do referatu zatwierdzona u prowadzącego najpóźniej na 2 tyg. przed terminem wygłoszenia; szczegółowy konspekt referatu/koreferatu zatwierdzony u prowadzącego najpóźniej na 1 tyg. przed terminem wygłoszenia; referat/koreferat bardzo dobry pod względem merytorycznym, oparty na najnowszej oryginalnej literaturze przedmiotu, w tym anglojęzycznej, wyróżniający się pod względem zrozumienia i syntezy problemu, aktualności treści, jak i języka, stylu i formy wypowiedzi. Treść referatu odpowiada założonym celom. Zawarte w referacie treści przedstawione są w odpowiedniej sekwencji i proporcji zależnej od istotności problemu. Prezentacja multimedialna ilustrująca referat/ko-referat przygotowana w języku angielskim wyróżnia się w formie i jasności przekazu, dowodzi kreatywności autora w zakresie formy prezentacji informacji; nie zawiera błędów merytorycznych, terminologicznych, językowych i edycyjnych. Student jest przygotowany do dyskusji, udziela właściwych odpowiedzi na pytania dotyczące referatu i problemów w nim poruszanych. Czas referatu został dostosowany do wymogów( referat -25 min; koreferat- 5 min.). Niespełnienie powyższych wymagań skutkuje obniżeniem oceny w stopniu zależnym od liczby i wagi niespełnionych kryteriów i popełnionych błędów. Ocena ciągła: Każdorazowo udział w dyskusji odnotowany zostanie w karcie pracy studenta. Za udział w dyskusji na temat przedstawionego referatu student uzyskuje od 0-2 punktów. Sumaryczna liczba punktów za dyskusję: 8 -10 pkt – bdb 7 - 8 pkt- +db 5-6 pkt – db 3 -4 pkt - +dst 1-2 pkt – dst < 1 pkt – ndst Test końcowy w formie pytań sprawdza stopień przyswojenia problemów przedstawionych w całym cyklu seminariów. Skala ocen z testu końcowego: bdb: 90-100% punktów +db: 85-90% db 75-85% +dst: 60-75% dst: 50-60% ndst: 0-50% punktów Bezpośredni, ciągły w czasie trwania zajęć seminaryjnych (ocena dyskusji) oraz na końcu zajęć (test). |
Uwagi: |
dr Monika Gajecka |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.