Wykład monograficzny 3 [W6-AK-S2-WM.3]
semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wykład monograficzny 3 [W6-AK-S2-WM.3] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Ogrodzka-Mazur | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Obowiązkowa: Beck U., Giddens A., Lash S.: Modernizacja refleksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności. Warszawa 2009, Wydawnictwo Naukowe PWN. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Gajdzica A. (red.): Kultura w edukacji międzykulturowej – doświadczenia i propozycje praktyczne. Cieszyn – Warszawa – Toruń 2013, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Wydawnictwo Adam Marszałek. Ogrodzka-Mazur E., G. Błahut, G. Piechaczek-Ogierman (red.): Pedagogika a etnologia i antropologia kulturowa: wspólne obszary badań. Poznawanie kultur: ku edukacji antropologicznej i międzykulturowej. Toruń 2020, Wydawnictwo Adam Marszałek. Uzupełniająca: Appadurai A.: Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji. Kraków 2005, Universitas. Bauman Z.: Globalizacja: i co z tego dla ludzi wynika. Warszawa 2000, PIW. Borowicz, A., Stefaniak, J.: Unia Europejska po 2020 roku w świetle aktualnych wyzwań: wybrane zagadnienia. Gdańsk – Sopot 2021, UG. Brejdak, J.: Zrozumieć Innego. Próba zrozumienie Innego w fenomenologii, hermeneutyce, filozofii dialogu i teorii systemu. Kraków 2020, Universitas. Červinková, H.: Antropologia i edukacja: etnograficzne badania edukacyjne w tradycji amerykańskiej. Wrocław 2019, DSW. Ogrodzka-Mazur E., Klajmon-Lech U., Różańska A.: Tożsamość kulturowa, religijność i edukacja religijna postrzegana z perspektywy społeczności szkół z polskim językiem nauczania w wybranych krajach europejskich. Cieszyn – Toruń 2014, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek. Wojnar I. (red.): Ten świat – człowiek w tym świecie. Obszary sprzeczności edukacyjnych. Warszawa 2003, Dom Wydawniczy „Elipsa”. Wróblewski, B., Janicki, Ł. (red.): Na pograniczu narodów i kultur: Polska – Europa – Ameryka. Warszawa – Lublin 2020, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, Wschodnia Fundacja Kultury „Akcent” |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Relacja człowiek – kultura – wychowanie: konteksty rozwoju, złożoność kontekstu społecznego, kontekst życia a perspektywa czasowa, U. Bronfenbrennera ekologiczna teoria systemów, R. Feuersteina koncepcja roli „Innego”, wykraczanie poza dostępne informacje. 2. Tożsamość jako podstawowy obszar i cel rozwoju – ujęcie interdyscyplinarne: tożsamość osobista a tożsamość społeczna i kulturowa, jakość kontekstu społeczno-kulturowego a charakter procesów socjalizacji, tożsamość i poczucie tożsamości, etapy kształtowania (się) tożsamości, trauma kulturowa jako zagrożenie dla kształtowania się tożsamości. 3. Tożsamość europejska i międzykulturowa w kontekście współczesnych migracji: T. Lewowickiego Teoria Zachowań Tożsamościowych (TZT), J. Nikitorowicza Teoria Wielozakresowej i Wielowymia-rowej Tożsamości (TWiWT), tożsamość i edukacja. 4. Zachowania tożsamościowe społeczności szkół z polskim językiem nauczania w Europie i na świecie: poczucie tożsamości, identyfikacje narodowe, strategie kulturalizacyjne. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład problemowy z prezentacją multimedialną |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student powinien zaprezentować usystematyzowaną, refleksyjną i krytyczną wiedzę dotyczącą antropologicznej /etnologicznej/ kulturowej perspektywy badania, analizowania i interpretowania zjawisk społeczno-kulturowych zarówno w skali krajowej, jak i światowej. Wyniki egzaminu są podawane w stopniach w skali od 2 do 5. Egzamin pisemny trwa 2 godziny. Student otrzymuje indywidualny arkusz egzaminacyjny z pytaniami o charakterze problemowym. Kryteria oceny egzaminu pisemnego: – Wykazanie wiedzy i zrozumienie zagadnień: 0-3 pkt. – Zgodność sformułowanych poglądów ze stanem wiedzy zawartej w naukach humanistycznych i społecznych: 0-3 pkt. – Niezależność i oryginalność myślenia, umiejętność analizy literatury, właściwe cytowanie autorów: 0-3 pkt. – Osobista, krytyczna refleksja oraz obrona własnego punktu widzenia w postaci argumentów: 0-3 pkt. 3 Skala ocen: 11-12 pkt: bdb; 10 pkt: +db; 8-9 pkt: db; 7 pkt: +dst; 5-6 pkt: dst, 4 pkt i mniej: ndst. Student zostanie poinformowany o terminie egzaminu co najmniej na miesiąc przed zakończeniem zajęć, a także o możliwości konsultacji na dyżurach prowadzącej zajęcia. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. Ogrodzka-Mazur |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.