Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania przedszkolnego (sem.2) [W6-PP-SM-METWPE] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka wychowania przedszkolnego (sem.2) [W6-PP-SM-METWPE]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15
sala B1.2
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 19
Prowadzący: Aleksandra Minczanowska
Literatura:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Wybrane programy wychowania przedszkolnego, przewodniki metodyczne, plany

pracy.

Bębas S.: Nowoczesny nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, Radom 2017.

Bogdanowicz Z.: Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli, Warszawa 1990.

Czerska A.: Czytanie dla rozwoju. Wczesnodziecięca nauka czytania metodą Cudowne dziecko. Warszawa 2016.

Chmielewska E.: Emocje. Przewodnik do pracy z dziećmi z zaburzeniami komunikacji społecznej. Warszawa 2011.

Deptuła M., Misiuk A., Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Warszawa 2016.

Ellison S.: 365 zabaw dla bystrych brzdąców od szesnastego miesiąca życia do lat czterech. Warszawa 2011.

Ellison S., Gray J.: 365 dni twórczej zabawy dla dzieci dwuletnich i starszych. Warszawa 2010.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińsk E., Dziecięca matematyka, Warszawa 1997.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć. Kraków 2012.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski. Kraków 2011.

Guz S.: Metoda Montessori w przedszkolu i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci. Lublin 2006.

Holler I.: Porozumienie bez przemocy. Ćwiczenia. Warszawa 2007.

Jurek A.: Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania. Gdańsk 2012.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B.: Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Kraków 2013.

Karwowska-Struczyk M.: Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań. Warszawa 2012.

Klim-Klimaszewska A.: Trzylatek w przedszkolu. Gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej. Warszawa 2010.

Minge N., Minge K.: Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka? Wspólne gry i twórcze zabawy, dzięki którym rozwiniesz jego zdolności. Warszawa 2011.

Mitros K.: Urodzony matematyk. Zabawy rozwijające zdolności umysłowe najmłodszych.

Molicka M.: Bajki terapeutyczne. Poznań 2003.

Nelsen J.: Pozytywna dyscyplina. Warszawa 2015.

Rose C., Dryden G.: Zabawy fundamentalne. Gdańsk 2009.

Obszary wychowania przedszkolnego, red A. Miller-Chwastek, Warszawa 2014.

Rożek L. Edukacja matematyczna w przedszkolu, Szczecin 2011.

Rożek L.: Edukacja przyrodnicza w przedszkolu z elementami ekologii, Szczecin 2011.

Schiller P.: Wczesne czytanie, Warszawa 2006.

Schilling D.: Jak wykształcić inteligencję emocjonalną. 50 pomysłów ćwiczeń. Warszawa 2009.

Silberg J.: Gry i zabawy z dziećmi, Poznań 2000.

Skarbek K., Wrońska I.: Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków 2014.

Skura M., Lisicki M. (red.): Rozwój myślenia logicznego i matematycznego u przedszkolaków. Zbiór zabaw i kart pracy. Warszawa 2012.

Sławińska M., Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Kraków 2010.

Trześniowski R.: Zabawy i gry ruchowe, Warszawa 1995.

Vopel K.W.: Witajcie nogi! Gry i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat.

Vopel K.W.: Witajcie oczy! Gry i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat.

Vopel K.W.: Witajcie ręce! Gry i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Vopel K.W.: Witajcie uszy! Gry i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat.

Wlaźnik K. Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Warszawa 1988.

Zakres tematów:

1.Kompetencje kluczowe – osiągnięcia rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym. Analiza Podstawy Programowej i programów nauczania. Planowanie pracy nauczyciela.

2. Innowacje metodyczne w edukacji przedszkolnej (metoda ekspresji ruchowej Carla Orffa, metoda gimnastyki rytmicznej Alfreda i Marii Kniessów, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Knezjologia Edukacyjna P.E. Dennisona, Metoda Marianne i Christophera Knillów, metoda opowieści ruchowej J.G. Thulina, Metoda E. Jaguesa-Dalcroze’a, zajęcia umuzykalniające metodą Edwina E. Gordona, metoda aktywnego słuchania muzyki Batti Strauss, bajkoterapia, muzykoterapia, relaksacja np. m. masażyków Marty Bogdanowicz, wizualizacji dla dzieci, metoda projektów, techniki Celestyna Freineta, sensoplastyka, Metoda M. Montessori, mnemotechniki w EP, nauczanie małego dziecka matematyki i zabawy w czytania metodą G. Domana, Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz, eksperymenty fizyczno-chemiczne jako innowacja pedagogiczna, arteterapia, TUS, zabawy FundaMentalne)

3. Dziecko nieśmiałe, wysoko wrażliwe, przeciążone sensorycznie, agresywne, nadpobudliwe, z deficytem uwagi, z dyspraksją, z zaburzeniami przetwarzania słuchowego – symptomy, wskazówki do pracy. Jak rozmawiać z rodzicem?

4. Wychowanie fizyczne w przedszkolu – analiza celów i treści, praktyczne rozwiązania

5. Inteligencja emocjonalna przedszkolaka – jak w zabawie wspierać rozwój emocjonalny dziecka?

6. Inteligencja interpersonalna – analiza celów, treści i rozwiązania praktyczne

7. Twórczość i jej wspieranie w edukacji przedszkolnej – wymagania programowe i praktyka edukacyjna.

8. Świat muzyki w edukacji przedszkolnej w teorii i praktyce

9. Jak organizować nauczanie przyrody i ekologii? Poznawanie świata przyrody przez dzieci (obserwacja, doświadczenie, eksperyment). Analiza celów i treści, przykłady ćwiczeń.

10. Edukacja polonistyczna – cele, treści i rozwiązania praktyczne

11. Inteligencja logiczno-matematyczna – analiza treści programowych i przykłady rozwiązań w praktyce

12. Prezentacja projektów edukacyjnych.

Metody dydaktyczne:

metody aktywizujące: burza mózgów, praca cyklem Colba, kula śniegowa, burza pytań, symulacja, metody diagnostyczne, metody aktywizujące oceny zajęć, metody integracyjne, dyskusja, praca z książką, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych, analiza dokumentów,

Metody i kryteria oceniania:

Student zobowiązany jest do merytorycznego przygotowania się do dyskusji nad problemami związanymi z tematyką zajęć. Ponadto sprawdzeniu będzie podlegać umiejętności pracy w grupach oraz wykorzystanie wiedzy teoretycznej w celu prezentacji ćwiczeń, scenariuszy dotyczących omawianej problematyki.

PRZEDSTAWIENIE REFERATU dotyczącego problematyki realizowanej podczas ćwiczeń. Ocenie podlega zakres i jakość przygotowanego do prezentacji materiału.

PROJEKT EDUKACYJNY:

W ocenie PROJEKTU będzie brana pod uwagę umiejętność: doboru treści programowych, stawiania celów zajęć, integracji, doboru i integracji treści, metod, form i środków dydaktycznych, oryginalność projektu oraz jego prezentacja.

Oceniana także będzie aktywność studenta na zajęciach, udział w dyskusjach i zaangażowanie w przygotowywaniu się do zajęć.

Uwagi:

dr Minczanowska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)