Warsztat pracy naukowej [W1-FI-S1-WPN]
semestr zimowy 2021/2022
Warsztat,
grupa nr 1
Przedmiot: | Warsztat pracy naukowej [W1-FI-S1-WPN] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Warsztat [Wr], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy czwartek, 11:30 - 13:00
sala 316 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | 12 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Magdalena Wołek |
Literatura: |
• Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. Warszawa 2009. • Pinker S., Piękny styl. Sopot 2016. • Bielec E. i J., Podręcznik pisania prac albo technika pisania po polsku. Kraków EJB 2000. • Pawlik K., Zenderowski R. , Dyplom z Internetu. Jak korzystać z Internetu pisząc prace dyplomowe?, Warszawa 2013. • Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską: wybór tematu, pisanie, prezentowanie, publikowanie. Kraków 2001. • Grzybowski P.P. , Sawicki K., Pisanie prac i sztuka ich prezentacji. Kraków 2010. • Szafrańska K., Raport: 5 Najlepszych Metod Notowania. Wrocław 2008. • Szymanek K. Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny. Warszawa 2019. • Wójcik K. Piszę akademicką pracę promocyjną – licencjacką, magisterską, doktorską. Warszawa 2015. |
Zakres tematów: |
1. Ogólne zasady pisania prac semestralnych, licencjackich i magisterskich. 2. Problem własności intelektualnej. 3. Umiejętność wyboru tematu i formułowania tytułu pracy pisemnej i wystąpienia. 4. Kwerenda biblioteczna. 5. Sposób prezentowania zebranego materiału. Jednostki tekstu i proporcje między nimi. 6. Sporządzanie przypisów i opisu bibliograficznego. 7. Przygotowywanie prezentacji treści prac naukowych. 8. Sporządzanie notatek i fiszek z literatury przedmiotu. 9. Dobór źródeł, umiejętność poszukiwania informacji (biblioteki, Internet). 10. Redakcja tekstu, cechy charakterystyczne języka prac naukowych. 11. Sposoby popularyzacji wiedzy. |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenie: - językowej redakcji tekstów; - sporządzania przypisów, bibliografii, abstraktu, streszczenia; - sporządzania fiszek; - przedstawiania argumentów; - wykonania prac zaliczeniowych. Burza mózgów, dyskusja, praca indywidualna i w grupach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana na podstawie aktywności (40%) i 4 prac zaliczeniowych (60% – 4x15%), które mają wskazać poziom opanowania warsztatu w zakresie: - wyboru tematu i sformułowania tytuł pracy - wyboru i przygotowania listy źródeł bibliograficznych według wskazanej konwencji oraz listy przykładowych przypisów - przygotowania trzech fiszek - sporządzenia planu tekstu/referatu/wystąpienia. Ocena: bardzo dobry (5.0) – aktywność na 90% zajęć, pełne opanowanie techniki sporządzania prac pisemnych i przygotowywania prezentacji treści prac naukowych. Bardzo dobra orientacja w bazie materiałów naukowych. Umiejętność właściwego przygotowania i segregacji materiałów naukowych. Biegła umiejętność sporządzania notatek przy użyciu różnych metod, oraz fiszek z literatury przedmiotu. Umiejętność bezbłędnego sporządzania przypisów i bibliografii. Umiejętność redagowania tekstu i posługiwania się językiem prac naukowych. Ocena: dobry plus (4.5) – aktywność na 80% zajęć, opanowanie techniki sporządzania prac pisemnych i przygotowywania prezentacji treści prac naukowych. Dobra orientacja w bazie materiałów naukowych. Umiejętność przygotowania i segregacji materiałów naukowych. Oceniana na podstawie aktywności (40% oceny końcowej) i 4 prace zaliczeniowe (60% oceny końcowej = 4x15%), które mają wskazać poziom opanowania warsztatu w zakresie: - wyboru tematu i sformułowania tytuł pracy - wyboru i przygotowania listy źródeł bibliograficznych (10 pozycji) według wskazanej konwencji wraz z listą przykładowych przypisów (10 pozycji) - przygotowania 3 fiszek - sporządzenia planu tekstu/referatu/wystąpienia. Ocena: bardzo dobry (5.0) – aktywność na 90% zajęć oraz bardzo dobre przygotowanie 4 prac zaliczeniowych. Ocena: dobry plus (4.5) – aktywność na 80% zajęć oraz bardzo dobre przygotowanie 4 prac zaliczeniowych. Ocena: dobry (4.0) – aktywność na 80% zajęć oraz dobre przygotowanie 4 prac zaliczeniowych. Ocena: dostateczny plus (3.5) – aktywność na 70% zajęć oraz dobre przygotowanie 4 prac zaliczeniowych. Ocena: dostateczny (3.0) – aktywność na 60% zajęć oraz dostateczne przygotowanie 4 prac zaliczeniowych. |
Uwagi: |
Na zajęciach będzie wykorzystana platforma MS Teams. Kod zespołu: mugp9fx Dopuszczalne są dwie nieobecności. Przekroczenie limitu nieobecności oznacza konieczność indywidualnego zaliczenia zajęć w czasie dyżuru. Na zajęciach wykorzystane zostaną elementy szkoleń zorganizowanych w ramach projektów: DUO – Uniwersytet Śląski uczelnią dostępną, uniwersalną i otwartą oraz Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.