Antropologia filozoficzna [W1-KO-N1-AF]
semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Antropologia filozoficzna [W1-KO-N1-AF] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:30 - 10:45
sala Zajęcia zdalne Zdalny jaki jest adres?
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:00 - 12:30
sala Zajęcia zdalne Zdalny jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Maria Niemczuk-Misala |
Literatura: |
1. Charakterystyka antropologii filozoficznej HAEFFNER, G. 2006. Wprowadzenie do antropologii filozoficznej. Tłum. W. Szymona OP. Kraków 2006, WAM, s. 15–47. DOGIEL, G. 1992. Antropologia filozoficzna. Kraków 1992, s. 7–17. VALVERDE, C. 1998. Antropologia filozoficzna. Poznań 1998, s. 11–24. (podane pozycje do wyboru) DEMBIŃSKA-SIURY, D. Człowiek odkrywa człowieka. Poznań 1991. 2. Twórcy antropologii filozoficznej SCHELER, M. 1987. Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy. Warszawa 1987. Rozprawy: O idei człowieka, s. 3-42: Stanowisko człowieka w kosmosie, s.96-149. PLESSNER, H. 1988. Pytanie o conditio humana. W-wa 1988, s. 79-106. PLESSNER, H. 2004. Śmiech i płacz. Badania nad granicami ludzkiego zachowania, Kęty 2004, Wyd. Antyk. s. 23-49. GEHLEN, A. 2001. W kręgu antropologii i psychologii społecznej. W-wa 2001. Rozprawy: Obraz człowieka, s. 75-90; Obraz człowieka w świetle nowoczesnej antropologii, s. 91-110. 3. Charakterystyka nurtu fenomenologicznego HUSSERL, E. 1990. Idea fenomenologii. Warszawa 1990; A. Rozważania fenomenologiczne szczebel pierwszy, s. 10-19; HUSSERL, E. 1982. Medytacje kartezjańskie. Warszawa 1982, PWN, § 44-45. Podobnie w wyd. 2009. HEIDEGGER, M. 1994. Bycie i czas. W-wa 1994, s. 2-21; 179-185; 204-208; 354-375. MICHALSKI, K. 1998. Heidegger i filozofia współczesna. W-wa 1998 – wybrane fragmenty. SARTRE J.P. 2001. Problem bytu i nicości, Egzystencjalizm jest humanizmem. Tłum. M. Kowalska, J. Krajewski. Warszawa 2001, Wyd. Altaya, Wstęp – do s. 29; 4. Fenomenologiczna koncepcja nicości, s. 77-91. MERLEAU-PONTY, M. 2001. Fenomenologia percepcji. W-wa 2001, Aletheia, s. 99-107; s. 432-454. INGARDEN, R. Książeczka o człowieku (różne wydania), Człowiek i czas, s. 41-68; O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, s. 73-97. 4. Filozofia egzystencji JASPERS. K. 1990. Filozofia egzystencji. W: Idem. Filozofia egzystencji. Tłum. Lachowska, D. Warszawa: PIW, 1990, s. 80–113. JASPERS, K. 1978. Sytuacje graniczne. W: RUDZIŃSKI, R. 1978. Jaspers. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1978, pp. 186–242. 5. Filozofia dialogu GADACZ, T. 2009. Historia filozofii XX wieku. T. 2. Kraków 2009, Znak, s. 503-514; 538-551; 552-574; 575-599. BUBER, M. 1993. Problem człowieka. Warszawa: WN PWN, 1993. LEVINAS, E. 1998. Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności. Warszawa 1998, PWN. B. Skarga: Wstęp, s. IX-XXXI, Rozdz. I, 21-38. Rozdz. II – r. 3, s. 59-68; r. 5, s. 70-77; r. 7, s. 80-83. Cz. II, r. I, r. 5, 128-131; Cz.III, r.II, s. 227-257. Dowolne fragmenty - Istniejący i istnienie, Czas i to, co inne, Inaczej niż być, lub ponad istotą. TISCHNER, J. 2006. Filozofia dramatu. Kraków 2006, Wydawnictwo Znak, s. 5-17; 19-25; 47-52. TISCHNER, J. 2006. Pisma z filozofii świadomości. Oprac. A. Węgrzecki. Kraków 2006, Instytut Myśli J. Tischnera, s. 364-378. 6. Personalizm KOWALCZYK, S. 2010. Nurty personalizmu. Od Augustyna do Wojtyły. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2010, (wybrane koncepcje: G. Marcel, J. Maritain, E. Mounier, A. Kępiński, W. Granat, J. Tischner, K. Wojtyła), s. 61–68; 125–145; 173–188; 189–196; 213–220; 221–234. BURGOS, J.M. 2010. Personalizm. Warszawa: 2010. KOWALCZYK, S. 2008. Polski personalizm współczesny. W: Personalizm polski. Red. M. Rusecki, ks. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2008, s. 315–334. T. DE CHARDIN.1993. Fenomen człowieka, Pisma, T. 4, W-wa 1993, s. 11-15, 19 -31, 247-257; Pisma, T. 3, Moja wizja świata, W-wa 1987, s. 63-76, 165-197. WOJTYŁA, K. 2000. Osoba i czyn, oraz inne studia antropologiczne, t. 4, Lublin KUL, 2000, s. 415– 433; 477-490. 7. Psychoanaliza i neopsychoanaliza FROMM, E. 1996. Niech się stanie człowiek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996, s. 38–92. [dowolnie, fragmenty innych prac Fromma – opracowanie problemowe]. KOWALCZYK, S. 1990. S. Freud: Antropologia psychoanalizy. W: Idem. Człowiek w myśli współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo „Michalineum”, 1990, s. 192–210. KOBIERZYCKI, T. 2012. Jaźń i tożsamość. Warszawa: Wyd. Muzaios, rozdz. IV. 86 – 92. BITNER, I. 1999. Współczesna antropologia filozoficzna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1999, s. 35–40; 119–133. 8. Marksizm a teoria osobowości. KOŁAKOWSKI, L. 1998. Główne nurty marksizmu. Londyn: Aneks 1998, s. 1061-1123 9. Homo ecologicus – problem człowiek w nurcie filozofii ekologii. Maltuzjanizm i neomaltuzjanizm. NAJDER-STEFANIAK, K. 2013. Wprowadzenie do ekofilozofii. Warszawa: SGGW, 2013, s. 57 – 66. KING, A, SCHNEIDER, B. 1992. Pierwsza globalna rewolucja. 10. Współczesne teorie podmiotu ELLIOTT, A. 2007. Koncepcje „Ja”. Tłum. KRÓLAK, S. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2007, s. 32–66; (Giddens, Goffman); 102–119 (Focault); 178–186 (Bauman) BUTLER, J. 2008. Uwikłani w płeć. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2008, s. 33–39; 43–81; Julia Kristeva i jej polityka ciała, s. 167–185. 11. Człowiek w perspektywie posthumanizmu FUKUYAMA, F. Koniec człowieka (różne wyd. wybrane fragmenty) BAKKE, M. 2010. Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2010, s. 17–40; 84–90. |
Zakres tematów: |
I. Charakterystyka antropologii filozoficznej jako subdyscypliny filozofii – przedmiot i metody, zakres i sposób ujęcia problematyki bytu ludzkiego. Antropologia implicite i explicite II. Antropologia filozoficzna implicite 1. Człowiek w myśli presokratyków 2. Sokratejska koncepcja człowieka 3. Platońska koncepcja człowieka 4. Arystotelesowska koncepcja człowieka 5. Hellenistyczne koncepcje człowieka (stoicyzm, epikureizm, sceptycyzm) 6. Chrześcijańska koncepcja człowieka (św. Augustyn, św. Tomasz) 7. Kartezjańska koncepcja człowieka 8. Lockowska koncepcja człowieka 9. Kantowska koncepcja człowieka |
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca z elementami dyskusji z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin w formie odpowiedzi ustnej Ćwiczenia: Ocena z ćwiczeń jest wypadkową następujących elementów: Ocena z pisemnego sprawdzianu. Aktywny udziału w dyskusji moderowanej Znajomość treści tekstów źródłowych oraz wybranych pozycji z literatury uzupełniającej Ostateczną ocenę końcową z modułu (OKM) ustala się na podstawie średniej ocen z egzaminu przedmiotu i z ćwiczeń: 50% oceny z ćwiczeń, 50% oceny z egzaminu (pod warunkiem, że obie oceny są pozytywne) kryteria oceny Bardzo dobry (5,0) 1) kompletna znajomość treści omawianych na zajęciach 2) pełna znajomość treści źródłowych 3) pełna znajomość treści wybranych pozycji z literatury uzupełniającej Dobry plus (4,5) 1) znajomość treści omawianych na zajęciach 2) znajomość treści źródłowych 3) znajomość treści wybranych pozycji z literatury uzupełniającej Dobry (4,0) 1) znajomość treści omawianych na zajęciach 2) znajomość treści źródłowych Dostateczny plus (3,5) 1) znajomość ¾ treści omawianych na zajęciach 2) znajomość wybranych treści źródłowych Dostateczny (3,0) 1) znajomość 2/3 treści omawianych na zajęciach 2) znajomość ½ wybranych treści źródłowych |
Uwagi: |
6 sem. kognitywistyki /studia niestacjonarne I stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.