Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna [W6-PE-S1-3PS] semestr zimowy 2021/2022
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika społeczna [W6-PE-S1-3PS]
Zajęcia: semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 11:30 - 12:15
sala 016
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Alina Szczurek-Boruta
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cichosz M., O pedagogice społecznej i jej rozwoju. Wydanie II. Kraków 2016.

* Czekierda P., Fingas B., Szala M. (red.), Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. Warszawa 2018.

Kawula S., Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro. Toruń 2012.

Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.): Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010.

Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. T.1. 2. Warszawa 2007.

Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki. Łódź 2019.

Pilch T., I. Lepalczyk (red.): Pedagogika społeczna. Warszawa 1995.

Radziewicz-Winnicki A.: Pedagogika społeczna. Warszawa 2008.

Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B., Suchodolska J. (red.), Człowiek w przestrzeni lokalnej – dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społeczne. Konteksty teoretyczne i społeczno-polityczne. Toruń 2014.

Urbaniak-Zając D., W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Kraków 2016.

Walczak A., Telka L., Granosik M. (red.), Pedagogika społeczna. Spotkania, trwanie i zmienność, pogranicza, Łódź 2020.

Winkler M.: Pedagogika społeczna. Przekład M. Wojdak-Piątkowska. Gdańsk 2009.

„Pedagogika społeczna” – czasopismo

Literatura uzupełniająca

* Bałachowicz J. Rowicka A. (red.): Nowoczesny wychowawca – tutor, mentor, coach. WSP im. J. Korczaka, Warszawa 2013.

Danilewicz W., Theiss W. (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. T. 2, Warszawa – Toruń 2014.

Konaszewski K: Pedagogika wrażliwa na resilience. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków 2020.

* Krzychała S., Nauczyciel-tutor. Prakseologiczna rekonstrukcja tutoringu szkolnego. Kraków 2018.

Marzec-Holka K., Guzy –Steinke H., Rutkowska A. (red.), Szkoła naukowa pedagogiki społecznej Edmunda Trempały. Bydgoszcz 2015.

Matysiak-Błaszczak A., Włodarczyk E. (red.), Pedagogika w społeczeństwie – społeczeństwo w pedagogice. Poznań 2016.

Mendel M., Edukacja społeczna jako odmiana myślenia o wczesnej edukacji, Olsztyn 1999.

Modrzewski J., Studia i szkice socjopedagogiczne. Aktualia. Poznań-Kalisz 2011.

Muszyńska J., Miejsce i wspólnota: poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski: studium pedagogiczne. Warszawa – Białystok 2014.

Pilch T., Sosnowski T. (red.), Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. T 1, Warszawa 2013.

Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa. Łódź 2010.

Radziewicz –Winnicki A., Żywiołowość otaczającej współczesności a szansa na homeostazę społeczną. Zielona Góra 2014.

Sobecki M., Danilewicz W., Sosnowski T. (red.), Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego. Szkoła - Kultura - Tożsamość, Warszawa 2013

Syrek E. (red.), Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society. Katowice 2010.

Studenska A., Cechy indywidualne i czynniki środowiskowe a autonomia uczenia się Katowice 2016.

Szczurek-Boruta A., Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. Cieszyn-Kraków 2007.

Szczurek-Boruta A., O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości – konteksty, opinie studentów, propozycje. Toruń 2014.

Szczurek-Boruta A., Zadania rozwojowe i edukacja szkolna młodzieży. Stałość i zmienność. Toruń 2019.

Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B. (red.), Człowiek w przestrzeni lokalnej – dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społecznej osób starszych. Toruń 2014.

Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B. (red.), Szkoła-kultura-środowisko lokalne. Toruń 2015.

Szczurek-Boruta A., Chojnacka-Synaszko B., Gancarz A. (red.), Szkoła i rodzina w środowisku lokalnym. Toruń 2016.

Szczurek-Boruta A., Jas K. (red.), Człowiek wykluczony i człowiek w sytuacji zagrożenia wykluczeniem społecznym, edukacyjnym i kulturowym – wyzwania, powinności pedagogiki, zadania. Toruń 2017.

„Auxilium Sociale Novum”

„Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”

Publikacje z serii cieszyńskiej „Pedagogika Społeczna”

* zmiana w sylabusie na podstawie szkolenia "Tutoring - edukacja spersonalizowana na uniwersytecie"

Zakres tematów:

Program uwzględnia trzy grupy tematyczne:

1. Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Polska szkoła pedagogiki społecznej. Przedmiot, kategorie pojęciowe, zadania.

2. Podstawowe środowiska wychowawcze - rodzina, szkoła środowiskowa, środowisko lokalne, pogranicze, uczestnictwo społeczne człowieka.

3. Wsparcie społeczne a zagrożenia globalne i lokalne oraz sytuacje ryzyka dla jednostek, grup i środowiska. Ocena i diagnozowanie sytuacji zagrożenia dla pomyślnego rozwoju jednostek i grup społecznych. Tutoring w pedagogice społecznej.

Metody dydaktyczne:

Metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film).

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia egzaminu pisemnego na najniższym dopuszczalnym poziomie (ocena dostateczna) jest uzyskanie powyżej 50 % maksymalnej punktacji z pracy egzaminacyjnej.

Wymagania merytoryczne:

Znajomość treści programowych modułu, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki modułu oraz znajomość lektur (wyznaczonych przez prowadzącego) z zakresu literatury przedmiotu.

Ocenie podlega:

- wykorzystanie treści programowych wykładu, treści zaleconych tekstów źródłowych, treści poruszanych w filmach egzemplifikujących tematykę wykładów

- umiejętność syntezy wiedzy, argumentowania i wyciągania wniosków

- umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki wykładów.

Punktacja:

ocena bardzo dobry - uzyskanie powyżej 90 %

ocena dobry plus – powyżej 80 % do 90 %

ocena dobry – powyżej 70 % do 80 %

ocena dostateczny plus – powyżej 60 % do 70 %

ocena dostateczny – powyżej 50 % do 60 %

ocena niedostateczna - do 50 %.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)