Podstawy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-SR-S1-PMPO]
semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-SR-S1-PMPO] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Barbara Chojnacka-Synaszko | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Albański L., Gola S.: Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej. Jelenia Góra 2013. Gajewska G.: Elementy pedagogiki opiekuńczej oraz metodyki opieki i wychowania. Zielona Góra 2001. Górnicka B.: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki. Opole 2015. Kamińska U.: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2005. Kantowicz E. (red.): Metodyka pracy socjalno-wychowawczej : wybrane zagadnienia. Olsztyn 2013. Luberacka-Gruca J., Wojtasińska E., Zmarzlik K.: Kodeks bezpiecznej opieki w rodzicielstwie zastępczym. Warszawa 2014, Biuro Rzecznika Praw Dziecka. Łobocki M.: Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą. Lublin 1994. Olechowska A.; Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa 2016. Szczepańska M. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza. T. 2, Kontekst metodyczny. Gdynia 2016. Szczepańska M. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza. T. 3, Kontekst autorski. Gdynia 2016. Zarzecki L.: Teoretyczne podstawy wychowania: teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra 2012. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Działalność opiekuńczo-wychowawcza jako działalność celowościowa i zorganizowana - w kierunku metodyki działalności opiekuńczo-wychowawczej. Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wielość ujęć definicyjnych i rodzaje metodyk w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Cel i przedmiot metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej. Funkcje i zadania metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej. Podział form zajęć opiekuńczo-wychowawczych. Zasady działalności opiekuńczo-wychowawczej. Zasady planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej. Metody i techniki oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych. Opiekun-wychowawca jako podmiot czynności opiekuńczej: - postawa opiekuna-wychowawcy, - znaczenie umiejętności interpersonalnych w pracy opiekuna-wychowawcy. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia zdalne prowadzone w trybie synchroniczny zgodnie z harmonogramem lub asynchronicznym, z zastosowaniem aplikacji Microsoft Teams. Zastosowane metody: - metody podające: wykład - metody oglądowe: pokaz (prezentacja treści jako dołączony materiał z zajęć oraz jako notatki w Notesie zajęć w programie OneNote) - metody aktywizujące: zastosowanie "obszaru współpracy" dla osób biorących udział w zajęciach w Notesie zajęć w programie OneNote lub wykorzystanie podczas zajęć Whiteboard (cyfrowej tablicy umożliwiającej uczestnikom pozyskanie informacji zwrotnej na żywo w trakcie spotkania online). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny. Czas trwania egzaminu – 30 minut. Termin: letnia sesja egzaminacyjna. Termin egzaminu zostanie uzgodniony ze studentami. Forma egzaminu pisemnego: test (pytania zamknięte i otwarte) przeprowadzony stacjonarnie lub stworzony - w przypadku konieczności przeprowadzenia sesji egzaminacyjnej w formie zdalnej - z zastosowaniem jednej z dwóch aplikacji - Forms / Testportal - w usłudze Teams. Ocenie podlega usystematyzowana, refleksyjna wiedza studenta dotycząca podstawowych aspektów w zakresie metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej; student orientuje się w założeniach i celach metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej, zna zasady, wytyczne, obszary zainteresowania tego typu pracy, stosowane w niej formy, metody, techniki oddziaływań oraz wie, jakimi kompetencjami powinien odznaczać się opiekun-wychowawca, asystent rodziny. Uzyskane i zsumowane podczas testu punkty będą przeliczane na procenty, a oceny będą wystawiane zgodnie z następującymi regułami: 92 % - 100 % 5 86 % - 91% 4+ 72 % - 85 % 4 66 % - 71 % 3+ 51 % - 65 % 3 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Chojnacka -Synaszko |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.