Podstawy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-SR-S1-PMPO]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej [W6-PE-SR-S1-PMPO] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Barbara Chojnacka-Synaszko |
Literatura: |
Gajewska G.: Elementy pedagogiki opiekuńczej oraz metodyki opieki i wychowania. Zielona Góra 2001. Górnicka B.: Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki. Opole 2015. Kantowicz E. (red.): Metodyka pracy socjalno-wychowawczej : wybrane zagadnienia. Olsztyn 2013. Kolankiewicz M.: Zasady systemu pieczy zastępczej - dylematy praktyki. "Problemy opiekuńczo-wychowawcze" 2020, nr 8. Krajewska B.: Zasady pieczy zastępczej jako podstawy funkcjonowania jej systemu. Katalog, charakterystyka i znaczenie. "Problemy opiekuńczo-wychowawcze" 2020, nr 6. Postępy deinstytucjonalizacji pieczy zastępczej w Polsce. Raport. Warszawa 2018 Reddy L.A.: Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Warszawa 2020. Szczepańska M. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza. T. 2, Kontekst metodyczny. Gdynia 2016. Szczepańska M. (red.): Praca opiekuńczo-wychowawcza. T. 3, Kontekst autorski. Gdynia 2016. Węglarz J. Bentkowska D.: Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży. Gdańsk 2020. Ustawa z 9.6.2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 697) Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 roku w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. z 2011r. Nr 292 poz.1720) |
Zakres tematów: |
Obszary zainteresowania metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej - formy zastępujące i wspierające rodziny w zapewnieniu opieki i realizowaniu procesu wychowania dziecka. Deinstytucjonalizacja pieczy zastępczej - wybrane aspekty. Zbieżne obszary funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych. Różnorodność zajęć organizowanych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych - zajęcia z zakresu kształtowania umiejętności życiowych, organizacji czasu wolnego, profilaktyki. Praca z podopiecznym-wychowankiem - organizacja życia w zróżnicowanej grupie wychowawczej. Usamodzielnienie jako końcowy etap wychowywania się w pieczy zastępczej instytucjonalnej i rodzinnej. Warsztat pracy opiekuna-wychowawcy - planowanie i realizacja pracy opiekuńczo-wychowawczej; scenariusz zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia przewidziane do realizacji w formie kontaktowej. Formy i metody pracy: praca indywidualna, praca w grupach, metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, metody oglądowe, metody poszukiwania i porządkowania informacji, metody prezentacji własnego punktu widzenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci uzyskują zaliczenie a podstawie dwóch form weryfikacji: 1. kolokwium - sprawdzenie pisemne stopnia znajomości treści prezentowanych podczas ćwiczeń; uzyskane i zsumowane podczas kolokwium punkty będą przeliczane na procenty, a oceny będą wystawiane zgodnie z następującymi regułami: 92 % - 100 % 5 86 % - 91% 4+ 72 % - 85 % 4 66 % - 71 % 3+ 51 % - 65 % 3 2. przygotowania i prezentacji wylosowanego zagadnienia - opracowanego indywidualnie lub grupowo - dotyczącego: a) zaprojektowanych zajęć metodycznych (scenariusza zajęć) w zakresie wybranego typu zajęć organizowanych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych b) zorganizowanych i funkcjonujących działań opiekuńczo-wychowawczych w wybranej instytucji, podejmującej działania opiekuńczo-wychowawcze. Kryteria oceny prezentowanego zagadnienia zostaną dołączone do wytycznych związanych z przygotowaniem jednego z powyżej określonego zakresu działań. |
Uwagi: |
dr Chojnacka-Synaszko |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.