Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi [W3-PE-EWP2-N2-1] semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi [W3-PE-EWP2-N2-1]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga niedziela (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala 107
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Iwona Samborska
Literatura:

- Baranowska-Jojko E., (2012). Rozwojowa kreska. Ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii, Gdańsk: Wydawnictwo HARMONIA.

- Borecka-Biernat D., (2011). Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży, Kraków: OW „Impuls”.

- Borecka-Biernat D., Wajszczyk K., Walęcka-Matyja K., (2019). Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Wybrane problemy, Warszawa: Difin.

- Buk-Cegiełka M., (2018). Elementy dydaktyki akademickiej. Metoda projektów w kształceniu studentów pedagogiki wczesnoszkolnej, Lublin: Wydawnictwo KUL.

- Dąbrowska-Jabłońska I., (2006). Terapia dzieci młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków: OW "Impuls".

- Gajdzica Z., (2018). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Kraków: OW „Impuls”.

- Jader-Toboł M., (2016). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków: OW „Impuls".

- Kisiel M., Zrałek-Wolny M., (2019). Zabawy ze sztuką. Socjoterapeutyczne wsparcie dzieci nadpobudliwych i nieśmiałych w przedszkolu, Warszawa: Difin.

- Mikler-Chwastek A., (2017). Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Warszawa: Difin.

- Paszkiewicz A., (2019). Trudne sytuacje w klasie szkolnej – identyfikacja, propozycje rozwiązań, Warszawa: Difin.

- Rogers B., (2011). Dyscyplina w szkole. Recz o zachowaniu, Warszawa: Wydawnictwo „Fraszka Edukacyjna”.

- Naprawa R., Tanajewska A. Szczepańska K., (2010). Uwierz w siebie: program terapeutyczny dla uczniów o specyficznych i specjalnych potrzebach edukacyjnych. Gdańsk.

- Szymański M.S., (2010). O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak".

- Wiącek R., (2019). Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w przedszkolu. Program terapii i wspomagania rozwoju oraz scenariusze zajęć, Kraków: OW „Impuls”.

Zakres tematów:

1. Organizacja zajęć. Szczegółowe omówienie realizowanych treści oraz wymagań dotyczących zaliczenia.

2. Istota, rodzaj, źródła, sposoby przeciwdziałania i przezwyciężania trudności wychowawczych.

3. Analiza trudności wychowawczych, diagnozowanie ich występowania, projektowanie działań naprawczych (praktycznych).

4. Organizacja pracy z dzieckiem/ dziećmi przejawiającym trudności wychowawcze (stosowane metody, techniki, formy).

5. Trudności wychowawcze w pracy z dzieckiem - prezentacja indywidualnych przypadków.

Metody dydaktyczne:

Metody: problemowa, projektu, poglądowa, dyskusja, uczenie się we współpracy, praca grupowa, praca w parach, samoocena, ocena koleżeńska, projektowanie symulacji.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenę końcową z ćwiczeń ustala się na podstawie ocen cząstkowych za wykonanie poszczególnych zadań oraz aktywność podczas zajęć.

Oceniane będą: przygotowanie merytoryczne do zajęć oraz jakość przygotowania i prezentacji poszczególnych elementów projektu:

• opracowanie zagadnienia pod względem merytorycznym i metodycznym;

• struktura projektu, język, dobór literatury, bibliografia;

• zgodność tematyki ujętej w projekcie ze specyfiką pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

• umiejętność zaprezentowania projektu w wymiarze teoretycznym i praktycznym.

Uwagi:

Ćwiczenia odbywają się w formie kontaktowej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)