Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi [W3-PE-EWP2-N2-1]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi [W3-PE-EWP2-N2-1] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co druga niedziela (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala 107 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Iwona Samborska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
- Baranowska-Jojko E., (2012). Rozwojowa kreska. Ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii, Gdańsk: Wydawnictwo HARMONIA. - Borecka-Biernat D., (2011). Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży, Kraków: OW „Impuls”. - Borecka-Biernat D., Wajszczyk K., Walęcka-Matyja K., (2019). Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Wybrane problemy, Warszawa: Difin. - Buk-Cegiełka M., (2018). Elementy dydaktyki akademickiej. Metoda projektów w kształceniu studentów pedagogiki wczesnoszkolnej, Lublin: Wydawnictwo KUL. - Dąbrowska-Jabłońska I., (2006). Terapia dzieci młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków: OW "Impuls". - Gajdzica Z., (2018). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Kraków: OW „Impuls”. - Jader-Toboł M., (2016). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Kraków: OW „Impuls". - Kisiel M., Zrałek-Wolny M., (2019). Zabawy ze sztuką. Socjoterapeutyczne wsparcie dzieci nadpobudliwych i nieśmiałych w przedszkolu, Warszawa: Difin. - Mikler-Chwastek A., (2017). Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Warszawa: Difin. - Paszkiewicz A., (2019). Trudne sytuacje w klasie szkolnej – identyfikacja, propozycje rozwiązań, Warszawa: Difin. - Rogers B., (2011). Dyscyplina w szkole. Recz o zachowaniu, Warszawa: Wydawnictwo „Fraszka Edukacyjna”. - Naprawa R., Tanajewska A. Szczepańska K., (2010). Uwierz w siebie: program terapeutyczny dla uczniów o specyficznych i specjalnych potrzebach edukacyjnych. Gdańsk. - Szymański M.S., (2010). O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak". - Wiącek R., (2019). Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w przedszkolu. Program terapii i wspomagania rozwoju oraz scenariusze zajęć, Kraków: OW „Impuls”. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Organizacja zajęć. Szczegółowe omówienie realizowanych treści oraz wymagań dotyczących zaliczenia. 2. Istota, rodzaj, źródła, sposoby przeciwdziałania i przezwyciężania trudności wychowawczych. 3. Analiza trudności wychowawczych, diagnozowanie ich występowania, projektowanie działań naprawczych (praktycznych). 4. Organizacja pracy z dzieckiem/ dziećmi przejawiającym trudności wychowawcze (stosowane metody, techniki, formy). 5. Trudności wychowawcze w pracy z dzieckiem - prezentacja indywidualnych przypadków. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody: problemowa, projektu, poglądowa, dyskusja, uczenie się we współpracy, praca grupowa, praca w parach, samoocena, ocena koleżeńska, projektowanie symulacji. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę końcową z ćwiczeń ustala się na podstawie ocen cząstkowych za wykonanie poszczególnych zadań oraz aktywność podczas zajęć. Oceniane będą: przygotowanie merytoryczne do zajęć oraz jakość przygotowania i prezentacji poszczególnych elementów projektu: • opracowanie zagadnienia pod względem merytorycznym i metodycznym; • struktura projektu, język, dobór literatury, bibliografia; • zgodność tematyki ujętej w projekcie ze specyfiką pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym • umiejętność zaprezentowania projektu w wymiarze teoretycznym i praktycznym. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Ćwiczenia odbywają się w formie kontaktowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.