Media w kulturze [W6-AE-S1-MWK]
semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Media w kulturze [W6-AE-S1-MWK] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Bogusław Dziadzia | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3amA38dftGcvgkjiGOVDmrxkKc7tgtxzgFrewrgR22wHc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e60c0062-ebd6-4fc7-9968-136cc8041129&tenantId=50c76291-0c80-4444-a2fb-4f8ab168c311 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
H. Jenkins, Konwergencja mediów, WAiP, Warszawa 2007. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, PWN 2007. M. Filiciak, Media wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu, Wydawnictwo Naukowe Katedra 2013. L. Lessing, Wolna kultura, WSiP, Warszawa 2005. R. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, WAiP, Warszawa 2010. A. Keen, Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę, WAiP, Warszawa 2007. B. Dziadzia, Wpływ mediów, Kraków 2008. B. Dziadzia, Naznaczeni popkulturą, Gdańsk 2014. R. Scruton, Przewodnik po kulturze nowoczesnej dla inteligentnych, Thesaurus, Łódź-Warszawa 2006. P. Bourdieu, Dystynkcja, Scholar, Warszawa 2006. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Głównym celem zajęć jest uzmysłowienie roli mediów w kształtowaniu współczesnego społeczeństwa, zrozumienie elementarnych zasad języka mediów, zaznajomienie z kontekstami historycznymi środków przekazu oraz uświadomienie kulturotwórczej roli jaką mogą i spełniają media w szeroko rozumianym systemie kultury, upowszechniania kultury, edukacji i wychowania. Wybrane, proponowane tematy obejmują m.in. zagadnienia jak: • Kultura, kultura popularna i/a kultura masowa. • Historia i zjawisko kultury popularnej. • Koncepcje komunikowania masowego czyli sposoby rozumienia roli mediów. • Public relation, propaganda i reklama. • Aktywizacja społeczna w mediach, Web 2.0, Kultura 2.0 a pojęcie wolności i odpowiedzialności. • Konsumpcja kultury. Zakłada się modyfikację szczegółowej tematyki zgodnie z oczekiwaniam grupy zajęciowej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające oraz dyskusje. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny w grupach obejmujący tematykę wykładów i treści proponowanej literatury naukowej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. Dziadzia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.