Współczesna kultura polska [W1-MP-S1-WKP]
semestr zimowy 2021/2022
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesna kultura polska [W1-MP-S1-WKP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2021/2022 [2021/2022Z]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Kinga Czerwińska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Barwy codzienności: analiza socjologiczna, red. M. Boguni-Borowska Warszawa 2009. Bukraba-Rylska Izabela, Kultura ludowa na co dzień. Warszawa 1990. Edensor Tim, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne; przekł. Agata Sadza. Kraków 2004. Banaś Monika, Etniczność na sprzedaż. Karków 2005. Eriksen T.H., Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej. Warszawa 2009; Kłoskowska Antonina, Kultury narodowe u korzeni. Warszawa 1996. Kultura narodowa i polityka. Red. Kurczewska Joanna. Warszawa 2000. Kowalski Piotr Popkultura i humaniści : daleki od kompletności remanent spraw, poglądów i mistyfikacji. Kraków 2004. Napiórkowski Marcin Mitologia współczesna. Warszawa 2018 Napiórkowski Marcin Kod kapitalizmu: jak Gwiezdne wojny, Coca-Cola i Leo Messi kierują twoim życiem. Warszawa 2019 Literatura uzupełniająca: Golka Marian Cywilizacja współczesna i globalne problemy. Warszawa 2012 Korduba Piotr, Ludowość na sprzedaż. Kraków 2013 Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym. Red. Agnieszka Cybal-Michalska, Paulina Wierzba Kraków 2012 Nowe nawigacje : współczesna kultura audiowizualna. Red. Piotra Kletowskiego i Marcina Wrony. Kraków 1999 Pełczyński Grzegorz, Dziesiąta muza w stroju ludowym : o wizerunkach kultury chłopskiej w kinie PRL . Poznań 2002. O stylu życia Polaków – praca, wartości, zakupy, red. M. Falkowska, Warszawa 1997. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Treści zajęć dotyczą podstawowych zagadnień dotyczących polskiej kultur współczesnej w perspektywie antropologii codzienności. Wybrana tematyka jest zbieżna z problematyką podejmowaną obecnie przez etnologię i antropologię kulturową i omawiana z perspektywy tych dyscyplin. Zagadnienia poddawane są analizie pod kątem relacji: kultury narodowej – kultury popularnej (globalnej) – kultury lokalnej. Szczegółowo poddane omówieniu będą wybrane wątki związane ze: - sferą sacrum (katolicyzm ludowy, rok obrzędowy w Polsce, świętowanie rodzinne, przestrzeń sacrum – mała architektura sakralna); - profanum a przestrzeń (przestrzeń mieszkalna, antropologia rzeczy, antropologia ubioru) - patriotyzm a tożsamość (w poszukiwaniu narodowej marki, współcześni bohaterowie narodowi); - więzi społeczne/ sieciowanie (marsze, spółdzielnie społeczne, koła gospodyń wiejskich, kultury blokowisk); - sposoby spędzania wolnego czasu (w tym m.in. turystyka kulturalna (szlaki rzemiosł lokalnych/ szlaki dziedzictwa miast/ szlaki dziedzictwa wsi); - kultura globalna/kultura lokalna a glokalizmy - komiks, reklama, gry video, nowe media; - sztuka „niewysoka”: film (video, seriale, Netflix), disco-polo/ muzyka folkowa/ rap, sztuka ludowa/kicz ogrodowy. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie. Metody problemowe: metody aktywizujące - dyskusja połączona z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej. Student zostaje zapoznany z podstawowymi zjawiskami i procesami zachodzącymi w obszarze współczesnej kultury polskiej. Potrafi wskazać i zinterpretować kontekst wybranych zjawisk kulturowych. Ma wiedzę na temat rozmaitych nurtów współczesnej kultury polskiej oraz jej społecznego i kulturowego zaplecza. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student oceniany jest na podstawie aktywności na zajęciach oraz na podstawie poziomu prezentowanych projektów. Projekt obejmuje wiedzę z zakresu podejmowanych zagadnień, uzupełnioną o treści zdobyte podczas samodzielnej pracy z literaturą przedmiotu i innymi źródłami. Ocena zostaje wystawiona na podstawie: - zakresu przygotowania materiału odpowiednio do wymagań merytorycznych, - poziomu wiedzy o prezentowanym przykładzie, - samodzielności w wyborze, analizie i ocenie prezentowanych treści, - sposobu prezentacji zebranego materiału, tzn. płynności i swobody w interpretowaniu przygotowanych treści, - systematycznego uczestnictwa w zajęciach. Skala ocen: 2-5. Student realizuje prezentację w grupie 5 osobowej, przewidziany czas realizacji to: od 20 do 30 minut. Po zakończeniu prezentacji oddaje przygotowane dossier tematyczne. Ocena ostateczna ustalana jest po realizacji wszystkich prezentacji w grupie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
3 semestr MSP /stacjonarne I stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.