Metodyka resocjalizacji [W3-PE-RP3-S1-2]
semestr zimowy 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka resocjalizacji [W3-PE-RP3-S1-2] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi piątek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala 108 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 31 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Czerkawski | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Czapów Cz.(1978). Wychowanie resocjalizujące. Warszawa: PWN. Górski S.(1982). Metodyka resocjalizacyjna Warszawa. Konopczyński M.(2006). Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa. Konopczyński M. (2014). Pedagogika resocjalizacyjna. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Kozaczuk F., Urban B. (2001). Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży. Rzeszów. Kranc M. (2018). Metodyka procesu resocjalizacji w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Kudlak G. (2016). Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Warszawa: wydawnictwo Delfin. Machel H. (2003). Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk: Wyd. Arche. Opora R. (2010). Resocjalizacja, wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Pospiszyl K. (1993)., Resocjalizacja, Warszawa. Pytka L.(2000). Pedagogika resocjalizacyjna Warszawa. Urban B., Stanik J. M.(2007), Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, Tom I, II,. Warszawa: PWN. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Resocjalizacja jako dyscyplina nauki i praktyki wychowawczej. (historia rozwoju resocjalizacji – na osi czasu – moodle). 2. Zasady resocjalizacji i ich wpływ na metody pracy z niedostosowanymi społecznie.(quiz wzmacniający zapamiętanie najważniejszych informacji – moodle). 3. Typologia i stadia niedostosowania społecznego i ich wykorzystanie w oddziaływaniach resocjalizacyjnych. (materiały rozszerzające w moodle) 4. Źródła teoretyczne współczesnej postaci oddziaływań resocjalizacji. Mechanizmy procesu resocjalizacji.(quiz wzmacniający zapamiętanie najważniejszych informacji – moodle). 5. Modele i systemy pracy resocjalizacyjnej. (materiały rozszerzające w moodle). 6. Diagnoza i prognoza w resocjalizacji i ich znaczenie w wychowaniu resocjalizującym. 7. Planowanie oddziaływań resocjalizacyjnych w odniesieniu do funkcjonalnego modelu resocjalizacji L. Pytki. (materiały moodle). 8. Strategie etiotropowe, ergotropowe, semiotropowe w resocjalizacji. 9. Psychotechniki, socjotechniki, kulturotechniki 10. Procedury behawioralne w resocjalizacji.(quiz wzmacniający zapamiętanie najważniejszych informacji – moodle). 11. Instytucjonalne formy pracy resocjalizacyjnej dla młodzieży. 12. Instytucjonalne formy pracy resocjalizacyjnej dla dorosłych. 13. Przykładowe rozwiązania organizacyjno-metodyczne resocjalizacji na świecie 14. Skuteczność wychowania resocjalizacyjnego, „granice resocjalizacji”, (materiały w moodle). 15. Przegląd badań dotyczących wykorzystania metod resocjalizacyjnych w Polsce.(quiz końcowy przygotowujący do egzaminu – moodle). |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład audytoryjny, prezentacje multimedialne, materiały dydaktyczne na platformie moodle. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny. Pytania wyprowadzone z zagadnień udostępnionych studentom.Ocenie będzie podlegać wiedza merytoryczna z metodyki resocjalizacji oraz umiejętność łączenia wiedzy z możliwymi praktycznymi zastosowaniami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.