Historia sztuki średniowiecznej polskiej [W1-HS-S1-HSSP1]
semestr letni 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia sztuki średniowiecznej polskiej [W1-HS-S1-HSSP1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 11:30 - 13:00
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Oskar Rojewski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3akRsJjZeMBReW_4NALkPEdRb2cvCTCeHjiKPyvqaVfzg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3e6be624-fb4c-4d1f-b923-a2348c07a0e6&tenantId=50c76291-0c80-4444-a2fb-4f8ab168c311 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Architektura gotycka w Polsce, red. T. Mroczko, M. Arszyński, Warszawa 1995. Bieniek St., „W sprawie grobowca Piotra Włostowica”, Roczniki Sztuki Śląskiej, 3, 1965. Bochnak A., Pagaczewski J., Polskie rzemiosło artystyczne wieków średnich, Kraków 1959. Chrzanowski T., Kornecki M., Sztuka Ziemi Krakowskiej, Kraków 1982. Chrzanowski T., Sztuka w Polsce Piastów i Jagiellonów - zarys dziejów, Warszawa 1993. Dobrowolski T., Sztuka Krakowa, Kraków 1971. Dobrowolski T., Sztuka na Śląsku, Katowice-Wrocław 1948. Dobrowolski T., Sztuka polska od czasów najdawniejszych do ostatnich, Kraków 1974. Dobrzeniecki T., Malarstwo tablicowe. Katalog zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1972. Dobrzeniecki T., Sztuka sakralna w Polsce. Rzeźba, Warszawa 1980. Gadomski J., Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski, tomy I-III, Warszawa 1986-95. Gotyckie malarstwo ścienne w Polsce, red. A. Karłowska-Kamzowa, Poznań 1984. Grzybkowski A., Architektura polska około 1300 roku, [w:] Polska około roku 1300. Państwo, społeczeństwo, kultura, red. W. Fijałkowski, Warszawa 2003. Guerquin B., Zamki w Polsce, Warszawa 1984. Historia sztuki polskiej, t. 1: Sztuka średniowieczna, red. T. Dobrowolski, Kraków 1965. Horzela Dobrosława, Walczak Marek, „Fundacje artystyczne elit duchownych i świeckich w Małopolsce wobec czeskiego stylu pięknego około 1400”, [w:] Kościół w społeczeństwie w Czechach i w Polsce w średniowieczu i w epoce nowożytnej, pod red. W. Iwańczuka, A. Januszek-Sieradzkiej, J. Smołucha, Kraków, 2020, ss. 473-506. Kaczmarek R., Sztuki plastyczne. Rzeźba i rzemiosło artystyczne (od ok. 1280 do ok. 1320), [w:] Polska około roku 1300. Państwo, społeczeństwo, kultura, red. W. Fijałkowski, Warszawa 2003. Kalinowski L., Treści ideowe i estetyczne drzwi gnieźnieńskich, [w:] Drzwi gnieźnieńskie, red. M. Walicki, t. 2, Wrocław 1959. Karłowska-Kamzowa A., Malarstwo śląskie 1250-1450, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1979. Karłowska-Kamzowa A., Sztuka Piastów śląskich w średniowieczu. Znaczenie fundacji książęcych w dziejach sztuki gotyckiej na Śląsku, Warszawa-Wrocław 1991. Kębłowski J., Polska sztuka gotycka, Warszawa 1983. Malarstwo gotyckie w Wielkopolsce. Studia o dziełach i ludziach, red. A.S. Labuda, Poznań 1994. Markowska R.K., Ikonografia cnót i przywar na kolumnach w Strzelnie, "Studia Źródłoznawcze", XXVI, 1981. Mossakowski St., „Drzwi gnieźnieńskie a "Kronika Polska" Mistrza Wincentego”, Rocznik Historii Sztuki, XII, 1981. Mroczko T., „Czerwiński uczeń Willigelma”, Biuletyn Historii Sztuki, XXXIII, 1971. Mroczko T., Polska sztuka przedromańska i romańska, Warszawa 1988. Orłowski T.H., Czy Piotr Włost zbudował 70 kościołów?, [w:] Mecenas, kolekcjoner, odbiorca. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Katowice, listopad 1981, Warszawa 1984. Rozpędowski J., „Ze studiów nad palacami w Polsce”, Biuletyn Historii Sztuki, 24, 1964. Skubiszewski P., „Patena kaliska”, Rocznik Historii Sztuki, 3, 1962. Speculum arcs. Treści dzieła sztuki średniowiecza i renesansu, ed. L. Kalinowski, Warszawa 1989. Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, pod red. Anny Markiewicz, Marcina Szyma i Marka Walczaka, Kraków, 2013. Tomaszewski A., Romańskie kościoły z emporami zachodnimi na obszarach Polski, Czech i Węgier, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1974. Walczak Marek, „Jagiellonowie a sztuka”, [w:] Europa Jagellonica 1386-1572: sztuka, kultura i polityka w Europie Środkowej za panowania Jagiellonów, pod. red. Przemysława Mrozowskiego, Pawła Tyszki i Piotra Węcowskiego, Warszawa 2015, s. 131-160. Żurowska K., „Romańskie detale architektoniczne i fragmenty rzeźb odnalezione w Tyńcu w latach 1970- 1980” [w:] Symbolae historiae arcum. Studia z historii sztuki Lechowi Kalinowskiemu dedykowane, Warszawa 1986. Żurowska K., „Rotunda wawelska. Studium nad centralną architekturą epoki wczesnopiastowskiej”, Studia do dziejów Wawelu, III, 1968. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
• Chronologia sztuki średniowiecznej na ziemiach polskich • Architektura palatiów na Ziemiach polskich w X i XI wieku • Założenia jednoprzestrzenne w polskiej architekturze romańskiej • Nurt tradycyjny i nurt reformy klasztornej w polskiej architekturze romańskiej • Rzeźba architektoniczna w Polsce w XII wieku: założenia portalowe i tympanony fundacyjne • Lokalne modusy w gotyckiej architekturze śląskiej, pomorskiej, wielkopolskiej i mazowieckiej • Wyraz ideologiczny Zackenstil w sztuce małopolskiej • Sztuka Zakonu Krzyżackiego • Rzeźba nagrobna w XIV i XV wieku • Fenomen artystyczny Madonny na lwie • Rzeźba stylu pięknego na ziemiach polskich • Wpływy niderlandzkie w malarstwie małopolskim i śląskim • Przykłady sztuki ruskiej w Państwie Jagiellonów • Mecenat artystyczny Władysława Jagiełły i Kazimierza Jagiellończyka |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- analiza planów architektonicznych oraz ikonografii - prezentacje multimedialne - wykorzystanie technik wizualizacji fotograficznej - wykorzystanie zasad ekspozycji wizualnej - wykorzystanie technik wizualizacji fotograficznej w prowadzonych zajęciach, - wykorzystanie zasad ekspozycji wizualnej w prowadzonych zajęciach, - wizualizacja danych za pomocą formatowania warunkowego na zajęciach - wizualizacja danych za pomocą wykresów |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny, student losuje jedno pytanie dotyczące sztuki romańskiej i jedno na temat sztuki gotyckiej. Średnia z udzielonych odpowiedzi na dwa pytania jest oceną końcową z egzaminu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
2 semestr HISTORIA SZTUKI 1 stopień stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.