Historia sztuki nowoczesnej powszechnej [W1-HS-S1-HISNPW]
semestr letni 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia sztuki nowoczesnej powszechnej [W1-HS-S1-HISNPW] |
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(w trakcie)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 15:30 - 17:00
sala 049 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | 13 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Aneta Borowik |
Literatura: |
Literatura podstawowa Gryglewicz T., Malarstwo Europy Środkowej 1900-1914, Kraków 1992 Hofstätter H., Symbolizm, Warszawa 1980 Honour H., Neoklasycyzm, Warszawa 1972 Juszczak W., Postimpresjoniści, Warszawa 1972 Kępiński Z., Impresjonizm, (kilka wydań) Kotula, P. Krakowski, Rzeźba XIX wieku, Kraków 1980 Krakowski P., Teoretyczne podstawy architektury wieku XIX, Kraków 1979 (PHS, XV) Nochlin L., Realizm, Warszawa 1974 Poprzęcka A. M., Akademizm, wyd. 3, Warszawa 1989 Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie, t. III, Warszawa 1988 Porębski M., Kubizm, Warszawa 1966 (pierwsze wydanie) Tschudi-Madsen S., Art Nouveau, Warszawa 1977 Starzyński J., Romantyzm i narodziny nowoczesności, Warszawa 1972 Watkin D., Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001 (odpowiednie rozdziały) Literatura uzupełniająca Danielewicz I., Akademizm europejski w XIX wieku, [w] Akademizm w XIX wieku. Muzeum Narodowe, Warszawa 1998, s. 9-21 Hitchcock H.R., Architecture: Nineteenth and Twentieth Centuries (PHA), Harmondsworth 1958 Honour H., Romanticism, London 1981 Kalnein W. , Levey M., Art and Architecture of the Eighteenth Century in France (PHA), 1973 Kępiński Z., Impresjoniści u źródeł swych obrazów, Wrocław 1976 Klasycyzm i klasycyzmy. Materiały sesji SHS, Warszawa 1994 Middleton R., Watkin D., Neoclassical and 19th-Century Architecture, t. I-II, London 1987 Mignot C., Architektur des 19. Jahrhunderts, Köln 1994 Mole W., Sztuka rosyjska, Wrocław-Kraków 1955 (odpowiednie rozdziały) Propyläen Kunstgeschichte - odpowiednie tomy Rosenblum R. i Janson H.W., Art of the Nineteenth Century. Painting and Sculpture, London 1984 (lub wydanie amerykańskie pod podobnym tytułem) Starzyński J., O romantycznej syntezie sztuk, Warszawa 1965 Summerson J., The Classical Language of Architecture, London 1980 (rozdz. 5-6) Wallis M., Secesja, wyd. 3, Warszawa 1987 |
Zakres tematów: |
Prezentacja i charakterystyka wybranych zagadnień sztuki nowoczesnej powszechnej (malarstwa, rzeźby, architektury, rzemiosła artystycznego) na przestrzeni wieków od 2. poł. XVIII wieku do 1914 r. Społeczno-polityczno-religijne konteksty funkcjonowania sztuki nowoczesnej. Nurt architektury inżynieryjnej w XIX w. Neoklasycyzm XVIII w. we Francji, Anglii, Niemczech, Rosji, Stanach Zjednoczonych. Malarstwo angielskie 2 poł. XVIII w. Historyzm XIX wieku. Sztuka secesji. Romantyzm w sztukach plastycznych. Symbolizm. Akademizm i realizm. Impresjonizm i postimpresjonizm. Pierwsze kierunki sztuki modernistycznej: kubizm, fowizm, futuryzm, ekspresjonizm, początki sztuki abstrakcyjnej; Rzeźba neoklasyczna i nowoczesna oraz jej wybrani reprezentanci. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład akademicki ilustrowany prezentacjami multimedialnymi. Omawianie wybranych zagadnień z zakresu sztuki nowoczesnej powszechnej. Praca własna studenta w wymiarze 15 godzin ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny sprawdzający stopień przyswojenia materiału przewidzianego programem. Kryteria oceniania: 5,0 - efekty pracy studenta nie budzą zastrzeżeń 4,5 - efekty pracy studenta budzą niewielkie zastrzeżenia 4,0 - efekty pracy studenta wymagają częściowych zmian 3,5 - efekty pracy studenta wymagają istotnych zmian 3,0 - efekty pracy studenta wymagają zasadniczych zmian 2,0 - brak zauważalnych postępów w pracy studenta |
Uwagi: |
4 semestr HISTORIA SZTUKI 1 stopień stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.