Historia sztuki nowoczesnej powszechnej [W1-HS-S1-HISNPW]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia sztuki nowoczesnej powszechnej [W1-HS-S1-HISNPW] |
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 17:15 - 18:45
sala 28 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | 13 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Aneta Borowik |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Mrozek J.A., Architektura rewolucji przemysłowej [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994. Watkin D., Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001 [wybrane rozdziały]. Baraniewski W., Historyzm w architekturze XIX wieku [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994. Mrozek J.A., Architektura klasycyzmu w: „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994. Poprzęcka M., Malarstwo angielskie od Gainsborough do Turnera [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994. Krakowski P., Teoretyczne podstawy architektury wieku XIX, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Historii Sztuki” 1979, z. 15. Tschudi-Madsen S., Art Nouveau, Warszawa 1977. Lewicka-Morawska A., Romantycy niemieccy [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994. Lewicka-Morawska A., Spór Ingres-Delacroix [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994. Poprzęcka M., Francisco Goya [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994. Poprzęcka M., Akademizm [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994. Poprzęcka M., Wokół Courbeta [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994. Nowakowska-Sito K., Symboliści [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994. Poprzęcka M., Manet i impresjoniści [w:] „Sztuka świata”, t. 8, Warszawa 1994. Poprzęcka M., Po impresjonizmie – ku nowej sztuce [w:] „Sztuka świata”, t. 9, Warszawa 1996. Fowizm, ekspresjonizm i początki malarstwa abstrakcyjnego [w:] „Sztuka świata”, t. 9, Warszawa 1996. Szubert P., Picasso i kubiści [w:] „Sztuka świata”, t. 9, Warszawa 1996. Szubert P., Futuryzm [w:] „Sztuka świata”, t. 9, Warszawa 1996. Szubert P., Dadaizm. Duchamp i Schwitters [w:] „Sztuka świata”, t. 9, Warszawa 1996. Szubert P., Rzeźba XIX wieku [w:] Sztuka świata, t. 8, Warszawa 1994. Literatura uzupełniająca Kotula A., Krakowski P., Malarstwo, rzeźba, architektura. Wybrane zagadnienia plastyki współczesnej, Warszawa 1978. Kotula A., Krakowski P., Rzeźba XIX wieku, Kraków 1980. Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery, Warszawa 2011 (również starsze wydania). Bałus W., Zjawisko historyzmu w architekturze wieku XIX. Próba opisu, "Dzieła i Interpretacje" 1995, s. 69-80. Honour H., Neoklasycyzm, Warszawa 1972. Juszczak W., Postimpresjoniści, Warszawa 1972. Kępiński Z., Impresjonizm, Warszawa 1982. Kotula A, Krakowski P., Malarstwo, rzeźba, architektura, Warszawa różne lata wydania. Kotula A., Krakowski P., Rzeźba XIX wieku, Kraków 1980. Kowalczykowa A., Pejzaż romantyczny, Kraków 1982. Nochlin N., Realizm, Warszawa 1974. Poprzęcka M, Akademizm, Warszawa 1989. Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie, t. III, Warszawa 1988. |
Zakres tematów: |
Prezentacja i charakterystyka wybranych zagadnień sztuki nowoczesnej powszechnej (malarstwa, rzeźby, architektury, rzemiosła artystycznego) na przestrzeni wieków od 2. poł. XVIII wieku do 1914 r. Społeczno-polityczno-religijne konteksty funkcjonowania sztuki nowoczesnej. Nurt architektury inżynieryjnej w XIX w. Neoklasycyzm XVIII w. we Francji, Anglii, Niemczech, Rosji, Stanach Zjednoczonych. Malarstwo angielskie 2 poł. XVIII w. Historyzm XIX wieku. Sztuka secesji. Romantyzm w sztukach plastycznych. Symbolizm. Akademizm i realizm. Impresjonizm i postimpresjonizm. Pierwsze kierunki sztuki modernistycznej: kubizm, fowizm, futuryzm, ekspresjonizm, początki sztuki abstrakcyjnej; Rzeźba neoklasyczna i nowoczesna oraz jej wybrani reprezentanci. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia stacjonarne, ilustrowane prezentacjami multimedialnymi, prowadzone w formie dyskusji. Praca własna studenta w wymiarze 15 godzin. Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena studenta na podstawie obecności i jego zaangażowania podczas zajęć: udzielanie odpowiedzi na zadane pytania i podejmowanie udziału w dyskusjach. Brana będzie pod uwagę przy ocenie umiejętność swobodnej ustnej wypowiedzi, zdolność do integrowania nabytej wiedzy, osadzania jej w szerszym kontekście historycznym i kulturowym, budowania konstruktywnej krytyki. W przypadku niewielkiej lub braku aktywności test sprawdzający stopień opanowana treści programowych. |
Uwagi: |
4 semestr HISTORIA SZTUKI 1 stopień stacjonarne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.