Seminarium licencjackie I [W2-S1BT19-1BT-11]
semestr zimowy 2022/2023
seminarium,
grupa nr 7
Przedmiot: | Seminarium licencjackie I [W2-S1BT19-1BT-11] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 15:30 - 17:00
sala B-204 (SALA WYKL.) Wydział Nauk Przyrodniczych (Katowice, ul. Jagiellońska 28) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 4 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Małgorzata Gaj |
Literatura: |
Oryginalne prace naukowe, głównie aktualne prace przeglądowe w uznanych czasopismach naukowych, w tym anglojęzyczne; bazach danych oraz biotechnologiczne portale naukowe wskazane przez prowadzącego zajęcia. Zalecane czasopisma naukowe i adresy: Current Opinion in Biotechnology; Trends in Biotechnology; Current Opinion in Plant Biology, Plant Biotechnology; Plant Biotechnology Journal, Plant Biotechnology Reports; Plant Cell, Tissue and Organ Culture, Plant Cell Reports http://www.biotechnolog.pl/kwartalnik-biotechnologia ; http://www.gmo-compass.org/eng/home/ http://www.cell.com/trends/biotechnology |
Zakres tematów: |
Współczesne problemy i metody badawcze z zakresu genetyki molekularnej, genomiki i biotechnologii roślin, w tym: 1. Plastyczność rozwojowa roślin – zjawisko totipotencji komórek somatycznych i jego wykorzystanie w biotechnologii roślin 2. Arabidopsis i ryż - modelowe gatunki w genomice roślin wyższych 3. Mikropropagacja roślin – metody, cele, przykłady protokołów, rynek światowy 4. Protoplasty i somatyczna hybrydyzacja u roślin 5. Metody transformacji genetycznej. Agrotransformacja i biologiczne podstawy tego procesu 6. Przegląd metod agrotransformacji u różnych roślin ze szczególnym uwzględnieniem zbóż 7. Genetycznie modyfikowane rośliny na rynku światowym: modyfikowane gatunki i cechy, osiągnięcia i ograniczenia 8. Transformacja roślin bez użycia genów markerowych („marker free”) – koncepcja, cele, przykłady, osiągnięcia i perspektywy. 9. Geny reporterowe w produkcji roślin transgenicznych i genomice funkcjonalnej 10. Mutageneza insercyjna – cel, metody, uzyskane linie i ich zastosowanie. 11. Korzyści i zagrożenia związane z GMO – debata (wszyscy uczestnicy) |
Metody dydaktyczne: |
Referat wygłaszany przez studenta z wykorzystaniem środków multimedialnych wsparty ko-referatami i dyskusja nad prezentowanymi treściami moderowana przez prowadzącego. Opis pracy własnej studenta: Przygotowanie referatu naukowego w formie prezentacji Power Point na podstawie samodzielnie dobranej i zatwierdzonej na konsultacji z prowadzącym literatury przedmiotu , w tym anglojęzycznej. Referat seminaryjny oparty na wybranych kilku kluczowych dla tematu seminarium i aktualnych pozycji literaturowych o charakterze prac przeglądowych. Koreferat -prezentacja jednego, wybranego przez studenta artykułu naukowego o charakterze oryginalnej pracy badawczej z zakresu seminarium. Przygotowanie do dyskusji przez rozwijanie i uaktualnienie dotychczas zdobytej wiedzy z zakresu biotechnologii; śledzenie aktualnych osiągnięć i problemów biotechnologii roślin z wykorzystaniem najnowszych pozycji piśmiennictwa przedmiotu oraz baz danych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się: - ocena z referatu na wybrany temat przygotowanego w formie prezentacji (0,4) - ocena z koreferatów (0,2) - ocena z aktywności w dyskusji i debacie (0,2) - ocena z testu końcowego (0,2) Ocena z referatu i koreferatu: Ocena bardzo dobra – literatura do referatu zatwierdzona u prowadzącego najpóźniej na 2 tyg. przed terminem wygłoszenia; szczegółowy konspekt referatu/koreferatu zatwierdzony u prowadzącego najpóźniej na 1 tyg. przed terminem wygłoszenia; referat/koreferat bardzo dobry pod względem merytorycznym, oparty na najnowszej oryginalnej literaturze przedmiotu, w tym anglojęzycznej, wyróżniający się pod względem zrozumienia i syntezy problemu, aktualności treści, jak i języka, stylu i formy wypowiedzi. Treść referatu odpowiada założonym celom. Zawarte w referacie treści przedstawione są w odpowiedniej sekwencji i proporcji zależnej od istotności problemu. Prezentacja multimedialna ilustrująca referat/ko-referat przygotowana w języku angielskim wyróżnia się w formie i jasności przekazu, dowodzi kreatywności autora w zakresie formy prezentacji informacji; nie zawiera błędów merytorycznych, terminologicznych, językowych i edycyjnych. Student jest przygotowany do dyskusji, udziela właściwych odpowiedzi na pytania dotyczące referatu i problemów w nim poruszanych. Czas referatu został dostosowany do wymogów( referat -25 min; koreferat- 5 min.). Niespełnienie powyższych wymagań skutkuje obniżeniem oceny w stopniu zależnym od liczby i wagi niespełnionych kryteriów i popełnionych błędów Ocena z aktywności w dyskusji i debacie: Każdorazowo udział w dyskusji odnotowany zostanie w karcie pracy studenta. Za udział w dyskusji na temat przedstawionego referatu student uzyskuje od 0-2 punktów. Sumaryczna liczba punktów za dyskusję: 8 -10 pkt – bdb 7 - 8 pkt- +db 5-6 pkt – db 3 -4 pkt - +dst 1-2 pkt – dst < 1 pkt – ndst Ocena z testu końcowego: Test końcowy w formie pytań sprawdza stopień przyswojenia problemów przedstawionych w całym cyklu seminariów. Skala ocen z testu końcowego: bdb: 90-100% punktów +db: 85-90% db 75-85% +dst: 60-75% dst: 50-60% ndst: 0-50% punktów |
Uwagi: |
GEN |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.