Biblioterapia dynamiczna [W3-AR2-S1-1]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Biblioterapia dynamiczna [W3-AR2-S1-1] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 8 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 17 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Sonia Karaszewska, Katarzyna Krasoń | ||||||||||||||||
Literatura: |
Bautsz – Sontag A., Literatura w terapii dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013 Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, tom 1, przekład i przedmowa D. Danek, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1985 Brun B., Symbole duszy – baśnie, [w:] B. Brun, E. W. Pedersen, M. Runberg, Symbole duszy, tłum. Hunca-Bednarska A., Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & CO, Warszawa 1995 Krasoń K., Biblioterapia, [w:] K. Heska-Kwaśniewicz (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), tom 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2009 Malicki J., Krasoń K., red., Miejsce literatury i teatru w przestrzeniach terapeutycznych. Werbalne i niewerbalne aspekty wsparcia rozwoju, Wydawnictwo Biblioteki Śląskiej, Katowice 2005 Molicka M., Bajkoterapia (2002). O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Media Rodzina, Poznań |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1/ Istota znaczenia tekstu we wsparciu rozwoju - poszukiwanie materii fabularnej (paidia, kompensacja, tożsamość wzór, desensybilizacja) 2/ Zasada komunikacji - tekst dostosowany do modalności odbiorcy 3/ Tekst nacechowany terapeutycznie - zasady tworzenia świata przedstawionego (bohater, czas, narracja, waloryzacja przestrzeni) 4/ Metafora jako wsparcie rozwoju. Odkrycie A-ha. Introjekcja. Mechanizm ojcostwa. 5/ Podejście behawioralne i psychodynamiczne w biblioterapii. Przedstawiciele 6/ Bajka terapeutyczna – na styku genologii. Konstrukcja tekstu terapeutycznego. 7/ Kolokwium |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład interaktywny z prezentacją multimedialną, dyskusja, analiza i interpretacja tekstów nacechowanych terapeutycznie. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1/ Obowiązuje znajomość literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz opanowanie zakresu treści przekazywanych podczas wykładów 2/ Oceniana będzie umiejętność krytycznego wykorzystania opanowanych informacji w celu definiowania i analizowania pojęć wskazanych w treściach wykładów 3/Napisanie przez studenta kolokwium, które ma charakter problemowy, wymaga analizowania i uzasadniania odpowiedzi. Termin kolokwium ustalony zostanie na początku kursu. Kolokwium obejmie wszystkie zagadnienia objęte wykazem treści wykładów i jest sporządzone w zestawach (8 kombinacji zestawów, przy czym jedna osoba, ma do wykonania 4 zadania, każde dotyczy innego zakresu tematycznego). Obowiązywać będzie następująca punktacja: 8 punktów – ocena: bardzo dobry 6,5 – 7,0 pkt. – ocena: dobry plus 5,5 – 6,0 pkt. – ocena: dobry 5,0 pkt. – ocena: dostateczny plus 4,0 – 4,5 pkt. – ocena: dostateczny Poniżej 4 pkt. – ocena: niedostateczny Wyniki kolokwium ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Kolokwium zakończone oceną niedostateczną jest niezaliczone i wymaga poprawy pisemnej. Niezaliczenie poprawy skutkuje koniecznością organizacji zaliczenia komisowego tego efektu kształcenia w formie ustnej. Pozytywna ocena z kolokwium będzie sumowana z pozytywną oceną ćwiczeń, po czym z obu wyników zostanie wyciągnięta średnia ważona (60% stanowi w niej rezultat kolokwium). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.