Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biblioterapia dynamiczna [W3-AR2-S1-1] semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Biblioterapia dynamiczna [W3-AR2-S1-1]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (parzyste), 9:45 - 11:15
sala 8
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: 17
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Sonia Karaszewska, Katarzyna Krasoń
Literatura:

Bautsz – Sontag A., Literatura w terapii dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013

Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, tom 1, przekład i przedmowa D. Danek, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1985

Brun B., Symbole duszy – baśnie, [w:] B. Brun, E. W. Pedersen, M. Runberg, Symbole duszy, tłum. Hunca-Bednarska A., Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & CO, Warszawa 1995

Krasoń K., Biblioterapia, [w:] K. Heska-Kwaśniewicz (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), tom 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2009

Malicki J., Krasoń K., red., Miejsce literatury i teatru w przestrzeniach terapeutycznych. Werbalne i niewerbalne aspekty wsparcia rozwoju, Wydawnictwo Biblioteki Śląskiej, Katowice 2005

Molicka M., Bajkoterapia (2002). O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Media Rodzina, Poznań

Zakres tematów:

1/ Istota znaczenia tekstu we wsparciu rozwoju - poszukiwanie materii fabularnej (paidia, kompensacja, tożsamość wzór, desensybilizacja)

2/ Zasada komunikacji - tekst dostosowany do modalności odbiorcy

3/ Tekst nacechowany terapeutycznie - zasady tworzenia świata przedstawionego (bohater, czas, narracja, waloryzacja przestrzeni)

4/ Metafora jako wsparcie rozwoju. Odkrycie A-ha. Introjekcja. Mechanizm ojcostwa.

5/ Podejście behawioralne i psychodynamiczne w biblioterapii. Przedstawiciele

6/ Bajka terapeutyczna – na styku genologii. Konstrukcja tekstu terapeutycznego.

7/ Kolokwium

Metody dydaktyczne:

wykład interaktywny z prezentacją multimedialną, dyskusja, analiza i interpretacja tekstów nacechowanych terapeutycznie.

Metody i kryteria oceniania:

1/ Obowiązuje znajomość literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz

opanowanie zakresu treści przekazywanych podczas wykładów

2/ Oceniana będzie umiejętność krytycznego wykorzystania opanowanych informacji w celu definiowania i analizowania pojęć wskazanych w treściach wykładów

3/Napisanie przez studenta kolokwium, które ma charakter problemowy, wymaga analizowania i uzasadniania odpowiedzi. Termin kolokwium ustalony zostanie na początku kursu. Kolokwium obejmie wszystkie zagadnienia objęte wykazem treści wykładów i jest sporządzone w zestawach (8 kombinacji zestawów, przy czym jedna osoba, ma do wykonania 4 zadania, każde dotyczy innego zakresu tematycznego). Obowiązywać będzie następująca punktacja:

8 punktów – ocena: bardzo dobry

6,5 – 7,0 pkt. – ocena: dobry plus

5,5 – 6,0 pkt. – ocena: dobry

5,0 pkt. – ocena: dostateczny plus

4,0 – 4,5 pkt. – ocena: dostateczny

Poniżej 4 pkt. – ocena: niedostateczny

Wyniki kolokwium ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Kolokwium zakończone oceną niedostateczną jest niezaliczone i wymaga poprawy pisemnej. Niezaliczenie poprawy skutkuje koniecznością organizacji zaliczenia komisowego tego efektu kształcenia w formie ustnej. Pozytywna ocena z kolokwium będzie sumowana z pozytywną oceną ćwiczeń, po czym z obu wyników zostanie wyciągnięta średnia ważona (60% stanowi w niej rezultat kolokwium).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)