Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3) [W6-PP-SM-MEMAT.1]
semestr zimowy 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3) [W6-PP-SM-MEMAT.1] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 33 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Renata Raszka |
Literatura: |
E. Gruszczyk-Kolczyńska, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć, Wydawnictwo CEBP, Kraków 2014. A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać – mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2010. D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005. M. Kupisiewicz, Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi. Wydawnictwo APS, Warszawa 2004. M. Kupisiewicz, Jak kształtuje się u dzieci rozumienie wartości pieniądza, Wydawnictwo APS im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2004. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015. Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, WSiP, Warszawa 1981-1985. Z. Semadeni, Podejście konstruktywistyczne do matematycznej edukacji wczesnoszkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016. E. Stucki, Nauczanie matematyki w klasach niższych, Wydawnictwo uczelniane WSP, Bydgoszcz cz. I – 1998, cz. II – 1993, cz. III – 2000. Literatura będzie wzbogacana w trakcie zajęć o dodatkowe pozycje oraz materiały w wersji elektronicznej w kontekście aktualnie podejmowanej tematyki. |
Zakres tematów: |
1. Planowanie zajęć z edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej cz. 1 2. Planowanie zajęć z edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej cz. 2 3. Mity i fakty na temat rozwijania myślenia matematycznego cz. 1 4. Mity i fakty na temat rozwijania myślenia matematycznego cz. 2 5. Aspekty działalności matematycznej (techniczny, standardowy i systemowo-twórczy) cz. 1 6. Aspekty działalności matematycznej cz. 2 7. Diagnoza dziecięcych kompetencji związanych z rozumieniem wartości pieniądza 8. Kształtowanie się u dzieci rozumienia stałej wartości pieniądza (rozpoznawanie pieniędzy, nazywanie ich nominałów, wartości nabywczej i posługiwanie się pieniędzmi w sytuacji kupna i sprzedaży). 9. Odkrywanie dziecięcej wiedzy potocznej na temat pieniądza 10. Socjalizacja ekonomiczna a wychowanie ekonomiczne 11. Obliczenia pieniężne związane z kupnem i sprzedażą (wydawanie reszty) 12. Metodyka edukacji finansowej oraz ekonomicznej w edukacji wczesnoszkolnej 13. Organizacja zajęć prowadzonych Metodą Ekonomicznych Stacji Badawczych 14. Konstruowanie gier planszowych z wątkiem finansowym 15. Rozwijanie postawy przedsiębiorczej za pomocą matematyki |
Metody dydaktyczne: |
Wykład wybranych zagadnień z zakresu metodyki matematyki dzieci z wykorzystaniem dostępnych mediów i materiałów dydaktycznych w kontakcie (wykłady 1-6 i 15) oraz e-learningowego kursu edukacyjnego (wykłady 7-14) |
Metody i kryteria oceniania: |
Od studenta wymaga się samodzielnej pracy z tekstem obowiązkowej i uzupełniającej literatury, dotyczącej teoretyczno-metodycznych podstaw nauczania matematyki dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, a także edukacyjnym kursem typu MOOC. Warunkiem upoważniającym do zaliczenia wykładu jest: - uczestniczenie w wykładach (1-6 i 15) w kontakcie, - udział w zdalnym kursie edukacyjnym typu MOOC w j. polskim „Przedsiębiorczość dla najmłodszych uczniów” i/lub w j. angielskim „Entrepreneurship for the Youngest Students” obejmującym tematy wykładów (7-14), a w tym zabieranie głosu w forach dyskusyjnych oraz pozytywne zaliczenie zadań testowych (quizów i testu) zawartych w w/w kursie. Uzyskanie co najmniej 70% wykonania zadań testowych pozwoli dodatkowo na otrzymanie zaświadczenia. Skala ocen z wykładu 100,00% - 95,00% bardzo dobry (5,0) 94,00% - 90,00% plus dobry (4,5) 89,00% - 80,00% dobry (4,0) 79,00% - 75,00% plus dostateczny (3,5) 74,00% - 50,00% dostateczny (3,0) 49,00% - 0,00% niedostateczny (2,0) |
Uwagi: |
III sem PP ST. Wykłady 1-6 i 15 prowadzone są w kontakcie, natomiast wykłady 7-14 w formie zdalnej z wykorzystaniem kursu e-learningowego zamieszczonego na platformie Navoica.pl. Autorką i administratorką edukacyjnego kursu „Przedsiębiorczość dla najmłodszych uczniów” i „Entrepreneurship for the Youngest Students” jest Renata Raszka. Na platformie Microsoft Office 365 (MSTeams) w zespole „WSNE/Renata Raszka/MEM/Pedagogika_II_S_5-letnie_2022/2023 zajęcia” zamieszczane będą bieżące informacje dotyczące organizacji wykładów oraz dodatkowe materiały. W trakcie wykładów 7-14 osoba prowadząca wykłady będzie dostępna online oraz na Uczelni. E-mail osoby prowadzącej wykłady – dr Renata Raszka: renata.raszka@us.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.