Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3) [W6-PP-SM-MEMAT.1]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3) [W6-PP-SM-MEMAT.1] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi poniedziałek (parzyste), 14:15 - 17:15
sala B1.2 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy | ||||||||||||||||
Literatura: |
Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I-III, red. A. Nowakowska, M. Orzechowska, D. Sosulska, M. Zambrowska, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2015. E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. J. Hanisz, Wesoła szkoła. Matematyka w kształceniu zintegrowanym. Przewodnik metodyczny, WSiP, Warszawa 2002. J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2009. B. Rożek, E. Urbańska, Klubik Małego Matematyka. Rozwijanie aktywności matematycznych uczniów I etapu edukacyjnego, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015. H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe AP, Kraków 2004. M. Skura, M. Lisicki, Matematyka od przedszkola. Metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych. Przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2015. W razie potrzeby literatura będzie wzbogacana o dodatkowe pozycje. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Planowanie zajęć z edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej cz. 1 2. Planowanie zajęć z edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej cz. 2 3. Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej (aspekty liczby) 4. Liczby pierwszej dziesiątki 5. Zapis cyfrowy i słowny liczby. Struktura liczby 6. Rozszerzanie zakresu liczbowego. Liczby drugiej i trzeciej dziesiątki. Zapis cyfrowy i słowny liczby. Struktura liczby 7. Rozszerzanie zakresu liczenia i rachowania do 100. Zapis cyfrowy i słowny liczby, struktura liczby 8. Odczytywanie i zapisywanie liczb w systemie rzymskim 9. Numeracyjne przypadki dodawania i odejmowania 10. Dodawanie i odejmowanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Dostrzeganie regularności dziesiątkowego układu liczenia i stosowanie ich w rozwiązywaniu zadań 11. Porównywanie różnicowe 12. Mnożenie liczb 13. Własności tabliczki mnożenia 14. Dzielenie liczb 15. Dzielenie jako mieszczenie. Dzielenie jako podział na równe części 16. Liczby parzyste i nieparzyste. Nazywanie liczb w działaniach. 17. Własności działań arytmetycznych. Kolejność wykonywania działań 18. Czas odmierzany kalendarzem, zapisywanie dat 19. Obliczenia kalendarzowe 20. Mierzenie czasu. Czas odmierzany zegarem (wskazówkowym i elektronicznym). Pojęcia: doba, godzina, pół godziny, kwadrans, minuta 21. Obliczenia zegarowe 22. Mierzenie długości. Narzędzia pomiaru długości. Miary długości 23. Obliczenia związane z pomiarami długości 24. Obliczanie obwodów trójkątów 25. Obliczanie obwodów prostokątów 26. Rozwijanie umiejętności mierzenia temperatury. Narzędzia pomiaru temperatury. Stopień Celsjusza 27. Obliczenia związane z pomiarami temperatury 28. Mierzenie płynów i rozwiązywanie zadań. Jednostki pojemności 29. Miary masy 30. Rozwiązywanie zadań związanych z pomiarami masy |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące, metody zajęć praktycznych, dyskusja |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem upoważniającym do zaliczenia ćwiczeń jest aktywne uczestniczenie w zajęciach, wynikające z systematycznego zapoznawania się z literaturą przedmiotu oraz wykonanie zadań podlegających ocenie. Zadania podlegające ocenie: 1. Praca pisemna (scenariusz zajęć) - merytoryczne i metodyczne opracowanie zaplanowanych w scenariuszu sytuacji dydaktycznych sprzyjających konstruowaniu wybranych pojęć matematycznych oraz kształtowaniu określonych umiejętności matematycznych; - jakość intencjonalnie dobranych mediów dydaktycznych oraz samodzielnie wykonanych materiałów, - zastosowanie TIK w procesie kształcenia (tam, gdzie to możliwe). 2. Projekt - uwzględnienie w scenariuszu zajęć pomysłów studentów na realizację poszczególnych zagadnień związanych z edukacją matematyczną (np.: karty pracy dziecka, pomoce dydaktyczne, materiały dydaktyczne, itp.) Skala ocen: 3-5 Ocenie podlega prezentacja projektu (scenariusza) w formie praktycznej z uwzględnieniem: - jakości przeprowadzonych zajęć (stopień umiejętności zastosowania podstaw wiedzy teoretycznej z zakresu nauczania matematyki dzieci w praktyce); - pisemnego opracowania prezentacji (jakość języka matematyki; dobór materiałów i metod kształcenia; oryginalność projektu; umiejętność zaplanowania i przedstawienia tematycznego opracowania); - umiejętności pracy z grupą. Nauczyciel dokonuje oceny pracy studenta (z uwzględnieniem jego samooceny i oceny wzajemnej studentów). E-mail osoby prowadzącej ćwiczenia – mgr Sylwia Ryszawy: sylwia.ryszawy@us.edu.pl |
||||||||||||||||
Uwagi: |
III sem PP ST. E-mail osoby prowadzącej ćwiczenia – mgr Sylwia Ryszawy: sylwia.ryszawy@us.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.