Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem. 4) [W6-PP-SM-MEMAT.2] semestr letni 2022/2023
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem. 4) [W6-PP-SM-MEMAT.2]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:45 - 14:30
sala B-1.3
Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 32
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Renata Raszka
Strona domowa grupy: https://informator.us.edu.pl/modules/97229/
Literatura:

M. Cackowska, Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Poradnik metodyczny. WSiP, Warszawa 1993.

B. Nawolska, J. Żądło-Treder, Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola objętości, masy czasu i temperatury w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2020.

E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

A. Kalinowska, Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać – mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2010.

D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.

M. Pisarski, Jak wykorzystać technologię w edukacji matematycznej?, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017.

M. Pisarski, Matematyka w przestrzeni wokół nas, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017.

Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015.

Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, WSiP, Warszawa 1981-1985.

Z. Semadeni, Podejście konstruktywistyczne do matematycznej edukacji wczesnoszkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016.

Zakres podanej literatury będzie uzupełniony w trakcie zajęć.

Zakres tematów:

1. Przestrzeń i klimat edukacji matematycznej

2. Gry i zabawy edukacyjne rozwijające myślenie matematyczne

3. Etapy i warianty konstruowania gier planszowych dla dzieci i z dziećmi

4. Metoda Matematycznych Stacji Badawczych

5. Struktura zadania tekstowego

6. Typologie zadań tekstowych

7. Typowe zadania tekstowe

8. Sposoby rozwiązywania typowych zadań tekstowych

9. Nietypowe zadania tekstowe. Przykłady zadań niestandardowych i ich rozwiązywanie

10. Zadania problemowe a podejścia metodyczne do rozwiązywania zadań tekstowych (sprawnościowo-obliczeniowe, poszukujące)

11. Sposoby wdrażania dzieci do układania zadań oraz ich rozwiązywania

12. Matematyka nitką malowana. Bajki matematyczne

13. Matematyka w terenie. Matematyka jest wszędzie

14. Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych

15. TIK w edukacji matematycznej

Metody dydaktyczne:

Wykład wybranych zagadnień z zakresu metodyki nauczania matematyki dzieci z wykorzystaniem TIK na platformie Moodle i MSTeams

Metody i kryteria oceniania:

Zagadnienia do kolokwium z „Metodyki edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej” odpowiadają tematom wykładów ze szczególnym uwzględnieniem treści odnoszących się do zadań tekstowych.

Warunkiem przystąpienia do kolokwium w formie testu jest uczestniczenie w wykładach. Test zawiera różne typy zadań testowych, które student rozwiązuje samodzielnie, w wyznaczonym terminie na platformie Moodle.

Uwagi:

IV sem PP ST.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)