Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem. 4) [W6-PP-SM-MEMAT.2]
semestr letni 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem. 4) [W6-PP-SM-MEMAT.2] |
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(w trakcie)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 32 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Renata Raszka |
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/modules/97229/ |
Literatura: |
M. Cackowska, Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Poradnik metodyczny. WSiP, Warszawa 1993. B. Nawolska, J. Żądło-Treder, Dziecko w świecie miary. Kształtowanie pojęć: długości, pola objętości, masy czasu i temperatury w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2020. E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. A. Kalinowska, Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010. A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać – mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2010. D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005. M. Pisarski, Jak wykorzystać technologię w edukacji matematycznej?, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017. M. Pisarski, Matematyka w przestrzeni wokół nas, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017. Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015. Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, WSiP, Warszawa 1981-1985. Z. Semadeni, Podejście konstruktywistyczne do matematycznej edukacji wczesnoszkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016. Zakres podanej literatury będzie uzupełniony w trakcie zajęć. |
Zakres tematów: |
1. Przestrzeń i klimat edukacji matematycznej 2. Gry i zabawy edukacyjne rozwijające myślenie matematyczne 3. Etapy i warianty konstruowania gier planszowych dla dzieci i z dziećmi 4. Metoda Matematycznych Stacji Badawczych 5. Struktura zadania tekstowego 6. Typologie zadań tekstowych 7. Typowe zadania tekstowe 8. Sposoby rozwiązywania typowych zadań tekstowych 9. Nietypowe zadania tekstowe. Przykłady zadań niestandardowych i ich rozwiązywanie 10. Zadania problemowe a podejścia metodyczne do rozwiązywania zadań tekstowych (sprawnościowo-obliczeniowe, poszukujące) 11. Sposoby wdrażania dzieci do układania zadań oraz ich rozwiązywania 12. Matematyka nitką malowana. Bajki matematyczne 13. Matematyka w terenie. Matematyka jest wszędzie 14. Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych 15. TIK w edukacji matematycznej |
Metody dydaktyczne: |
Wykład wybranych zagadnień z zakresu metodyki nauczania matematyki dzieci z wykorzystaniem TIK na platformie Moodle i MSTeams |
Metody i kryteria oceniania: |
Zagadnienia do kolokwium z „Metodyki edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej” odpowiadają tematom wykładów ze szczególnym uwzględnieniem treści odnoszących się do zadań tekstowych. Warunkiem przystąpienia do kolokwium w formie testu jest uczestniczenie w wykładach. Test zawiera różne typy zadań testowych, które student rozwiązuje samodzielnie, w wyznaczonym terminie na platformie Moodle. |
Uwagi: |
IV sem PP ST. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.