Metodyka wychowania przedszkolnego - zajęcia praktyczne (sem. 1) [W6-PP-SM-PRZEDPRAKT1]
semestr zimowy 2022/2023
Praktyka,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodyka wychowania przedszkolnego - zajęcia praktyczne (sem. 1) [W6-PP-SM-PRZEDPRAKT1] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Praktyka [PRAKT], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co druga środa (parzyste), 9:30 - 11:00
sala B3.14 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Maria Misik | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Andrzejewska J., Bilewicz-Kuźnia B. (red.): Oblicza edukacji przedszkolnej i szkolnej. Wyd. UMCS, Lublin 2020. Bogdanowicz Z.: Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli, Warszawa 1990. Bogdanowicz M.: W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka. Gdańsk 2000. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. WSiP, Warszawa 2000. Jędrzejowska E.: Twórczość plastyczna dzieci w wieku przedszkolnym. Wybrane aspekty. Wyd. Uniwersytet Opolski, Opole 2014. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B.: Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Wyd. WAM, Kraków 2011. Karwowska-Struczyk M.: Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Wydawnictwo UW, Warszawa 2012. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Wybrane programy wychowania przedszkolnego, przewodniki metodyczne, plany pracy. Publikacje z serii: Edukacja małego dziecka. Czasopisma: „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”: „Przedszkolne ABC”, „Wychowanie w Przedszkolu”, „Bliżej Przedszkola” i inne. Literatura uzupełniająca: Brudnik E., Moszczyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Kielce 2003. Jacewicz A.: Metody aktywizujące i wspierające edukację dzieci w wieku przedszkolnym. Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku, Białystok 2011. Zacłona Z. (red.): Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Nowy Sącz 2010. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Spotkanie organizacyjne. Omówienie podstawowych założeń podyktowanych realizowanym programem przedmiotowym. 2. Zapoznanie z placówką, w której realizowany będzie praktyczny wymiar przedmiotu. 3. Zajęcia terenowe w wybranych placówkach (zapoznanie z dokumentacją, organizacją pracy przedszkola oraz grup przedszkolnych, obserwacja zajęć, angażowanie się w aktywne funkcjonowanie placówki przedszkolnej). 4. Podsumowanie zajęć praktycznych - omówienie obserwowanych zajęć, zdanie raportu z przebiegu zajęć praktycznych oraz zgromadzonej dokumentacji. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Metoda asymilacji wiedzy (prezentacja treści teoretycznych niezbędnych jako podbudowa wymiaru praktycznego zajęć). 2. Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy: przedstawienie merytorycznych wniosków nasuwających się po odbytych zajęciach praktycznych w placówce przedszkolnej. 3. Obserwacja. 4. Sporządzanie raportu z praktyk zgodnie z formalnymi wytycznymi. 5. Pogadanka. 6. Dyskusja. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywna praca zespołowa oraz indywidualna studenta/studentki. Wykazywanie się zaangażowaniem w takcie pobytu w placówce przedszkolnej. 2. Sporządzenie formularza przedobserwacyjnego. Sporządzenie formularza poobserwacyjnego. Sporządzenie podsumowującego raportu z praktyki (wypowiedź pisemna na temat własnych przemyśleń dotyczących pracy placówki przedszkolnej; wykazanie się znajomością podstawy programowej, funkcjonowania oraz organizacji pracy placówki) . 3. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. 5. Praca własna studenta: przygotowanie się do praktyki (wynotowanie pytań, wątpliwości, sugestii, wykonanie zadań podyktowanych przez pracowników placówki przedszkolnej oraz opiekuna praktyki). 4. Frekwencja (możliwa 1 nieobecność). |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
mgr Maria Misik maria.misik@us.edu.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.