Metodologia badań pedagogicznych [W3-PE-OG-S1-MBP]
semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodologia badań pedagogicznych [W3-PE-OG-S1-MBP] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2022/2023 [2022/2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi czwartek (parzyste), 11:30 - 13:00
sala 105 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 29 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Łączyk | ||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/programmes/list/all/PE/ | ||||||||||||||||
Literatura: |
Creswell J.W.: Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, wyd. UJ, 2013. Juszczyk S.: Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice, 2005. Juszczyk S.: Badania jakościowe w naukach społecznych szkice metodologiczne. Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013. Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010. Łobocki M.: Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2009. Oppenheim A.N, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2004. Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa, wyd. Żak Podstawy metodologii badań w pedagogice, Red. S. Palka GWP, 2010 Palka S.: Pedagogika w stanie tworzenia. Kraków, 1999 Zaczyński W.: Praca badawcza nauczyciela, Warszawa, 1995 Możliwości zastosowania wybranych metod badań ilościowych do eksploracji niektórych obszarów rzeczywistości pedagogicznej [w:] Rzeczywistość edukacyjna i kulturowa w sytuacji zmiany społecznej, [Dokument elektroniczny]: jubileusz 30-lecia Katedry Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów / praca nauk. pod red. Stanisława Juszczyka i Mirosława Kisiela, Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów, Uniwersytet Śląski w Katowicach, 2010. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Fundamentalne aspekty badań naukowych- wprowadzenie w tematykę i omówienie przebiegu ćwiczeń. Podstawowe elementy struktury badań pedagogicznych. Istota i przykłady problemów badawczych. Zasady projektowania badań naukowych. Główne metody i techniki badań w pedagogice. Odwołanie do zasad zbierania danych na podstawie zastosowanych technik i narzędzi. Projektowanie badania naukowego – praca grupowa. Zasady opracowania prostych narzędzi diagnostycznych. Struktura procesu badawczego na przykładzie badań zawartych w opracowaniach naukowych z zakresu pedagogiki. Omówienie sposobów realizacji różnych projektów naukowych na podstawie analizy artykułów z czasopism naukowych. Kolokwium oraz konsultacje tematów i specyfiki projektowanych badań. Podsumowanie i zaliczenia |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, działania praktyczne |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja wypowiedzi ustnych, kolokwium w formie pisemnej projekt badawczy pisemny. Kryteria oceny projektu badań własnych: Oceniana będzie kompletność i jakość wykonania projektu badań własnych. Najwyżej, czyli na ocenę bdb, będzie oceniony projekt, który spełni następujące kryteria: właściwe i merytorycznie uzasadniono podjęcie się tematu badań; opisano dotychczasowy stan badań na temat; temat jest adekwatny do problematyki, problemy i cele/cel sformułowane są poprawnie; są adekwatne do modelu badań i zaproponowanej metody/ techniki/ wyczerpują tematykę / dobrze określono przedmiot badań/ właściwie dobrano metody i techniki/słusznie zaproponowano hipotezy, zmienne, lub pominięto je ze względu na model badań. Student powinien podjąć się próby zebrania materiału empirycznego i dokonać jego analizy. Projekt na ocenę dobrą wymaga spełnienia wyżej wskazanych warunków, ale bez konieczności realizacji badań i opisu zebranego materiału empirycznego. Najniżej zostaną ocenione projekty, które nie będą obejmowały prezentacji wyników badań, a ponadto gdy będą zawierały uchybienia w zakresie poszczególnych etapów planowanego projektu badań. Niedostateczny jest projekt wymagający całkowitej zmiany ze względu na niespójność. Dodatkowe informacje na temat projektu Studenci uzyskają podczas zajęć wprowadzających (forma pisemna i ustna) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.