Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna [W3-PE-OG-S1-PSpec] semestr letni 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika specjalna [W3-PE-OG-S1-PSpec]
Zajęcia: semestr letni 2022/2023 [2022/2023L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (parzyste), 8:00 - 9:30
sala 113
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 29
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Natalia Stankowska
Strona domowa grupy: https://informator.us.edu.pl/modules/84435/
Literatura:

Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Impuls 2008.

Maciarz A., Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej. WSiP, Warszawa 1992.

Skibska J. (red.) Diagnoza interdyscyplinarna Wybrane problemy. Impuls, Kraków 2017.

Smith D.D., Pedagogika specjalna. PWN, Warszawa 2009.

Dykcik W., 2009, Pedagogika specjalna, Poznań.

Dykcik W., 2010, Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej, Poznań.

Sękowska Z., 2001, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa.

Smith D., 2011, Pedagogika specjalna, tom 1 i 2, Warszawa.

Krause A., 2010, Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków.

Obuchowska I., 1999, Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa.

Głodkowska J., Giryński A., 2010, Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną – od bierności do aktywności, Kraków.

Chodkowska M., 2003, Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, Lublin.

Chrzanowska I., 2018, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków.

Pisula E., Danielewicz D., 2007, Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością, Gdańsk.

Vašek Š, Stankowski A., 2006, Zarys pedagogiki specjalnej, Katowice.

Zawiślak A., 2010, Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, Kraków.

Tomkiewicz – Bętkowska A., Krztoń A., 2011, ABC pedagoga specjalnego, Kraków.

Żuraw H., 2012, Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Warszawa.

Zakres tematów:

Wybrane działy pedagogiki specjalnej: oligofrenopedagogika, surdopedagogika, tyflopedagogika, pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika terapeutyczna (lecznicza), pedagogika dzieci zdolnych, logopedia. (Podmiot, przedmiot, charakterystyka funkcjonowania społecznego, wyjaśnienie podstawowej terminologii np. inkluzja, integracja, specjalne potrzeby edukacyjne, profilaktyka;, literatura; edukacja, opieka, wychowanie, terapia względem osób z niepełnosprawnością intelektualną, słabowidzących, niesłyszących, ze spektrum autyzmu etc.).

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia (dyskusje, polemiki), metody poglądowe (prezentacje multimedialne), samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.

Zastosowane zostaną narzędzia edukacji zdalnej (Teams).

https://teams.microsoft.com

Metody i kryteria oceniania:

Oceny są wynikiem obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach i dyskusjach (projektów/prezentacji poszczególnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji osób z niepełnosprawnościami w środowisku społecznym i możliwością ich wsparcia wraz z przeciwdziałaniem wykluczeniu społecznemu)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)