Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia [W3-PS-SM-PRCZwCŻ]
semestr zimowy 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia [W3-PS-SM-PRCZwCŻ] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2023/2024 [2023/2024Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 15:30 - 17:00
sala 105 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Natalia Ledwoń |
Literatura: |
1. Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zyska i S-ka. 2. Brzezińska, A.I., Apelt, K. i Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka, GWP: Sopot. 3. Trempała, J. (red.) (2012). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. 4. Schaffer, H.R. i Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis. 5. Przetacznik-Gierowska, M. i Tyszkowa, M. (2006), Psychologia rozwoju człowieka., t: 1: Zagadnienia ogólne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Schaffer H.R. (2010). Psychologia rozwojowa: podstawowe pojęcia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Uzupełniająca: 1. Birch, A. i Malim, T. (2002). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa: PWN. 2. Brzezińska, A. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka: praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 3. Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar". 4. Brzezińska, A. i Trempała, J. (2000)., Psychologia rozwoju, [w:]: J. Strelau (red.): Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1. Gdańsk, GWP. 5. Harwas-Napierała, B. i Trempała, J.(red.) (2008), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 6. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.), (2004), Psychologia rozwoju człowieka, t. 3: Rozwój funkcji psychicznych, Warszawa: PWN. 7. Oleś, P. (2011), Psychologia człowieka dorosłego, Warszawa: PWN. 8. Przetacznik-Gierkowska, M. i Makiełło-Jarża, G. (1992), Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa: WSIP. 9. Schaffer, R. (2006). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN. 10. Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 11. Steuden, S. (2012). Psychologia starzenia się i starości, Warszawa: PWN. 12. Stuart-Hamilton, I. (2006), Psychologia starzenia się, Poznań: Wydawnictwo Zysk i s-ka. 13. Turner, J.S. i Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka, Warszawa: WSIP. 14. Vasta, R., Haith, M.M. i Scott A. M. (2001). Psychologia dziecka, Warszawa: WSIP. |
Zakres tematów: |
Zajęcia organizacyjne – przekazanie informacji dotyczących warunków zaliczenia przedmiotu, obwiązującej literatury oraz treści merytorycznych poruszanych na kolejnych spotkaniach. Podstawowe pojęcia teoretyczne w psychologii rozwoju człowieka: pojęcie rozwoju, zmiana a rozwój, rodzaje zmian rozwojowych i mechanizmy warunkujące rozwój. Dynamika zmian. Genetyka, dziedziczność a środowisko. Metody badawcze w psychologii rozwojowej. Strategie badań nad rozwojem, aspekty etyczne badań z udziałem dzieci i osób dorosłych. Teorie rozwoju człowieka. Modele ujmowania i wyjaśniania zmian rozwojowych. Periodyzacja zmian w rozwoju psychicznym. Naturalnie trudne okresy w rozwoju człowieka. Kryzysy rozwojowe. Poszczególne fazy rozwoju człowieka: Okres prenatalny. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy. Wczesne dzieciństwo. Okres przedszkolny. Średnie dzieciństwo. Okres szkolny. Późne dzieciństwo. Adolescencja. Okres dorastania. Wczesna dorosłość. Średnia dorosłość. Późna dorosłość. Starzenie się i starość. Śmierć i żałoba. |
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące: mapy myśli, burza mózgów; metody podające: wykład, pogadanka; metody interaktywne: dyskusja, aranżowane sytuacje komunikacyjne; praca w oparciu o studia przypadku; wykorzystanie filmów |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie kolokwiów cząstkowych: 1) po zakończeniu okresu średniego dzieciństwa 1/3 oceny 2) po zakończeniu okresu późnej dorosłości 1/3 oceny Praca zaliczeniowa w formie quasi-studium przypadku (krótka prezentacja w czasie zajęć) 1/3 oceny Żadna z prac nie może pozostać niezaliczona. Zaliczenie każdego z kolokwiów w przypadku braku oceny pozytywnej do 2 tygodni. Aktywna obecność na zajęciach. Możliwe dwie nieobecności w czasie semestru. Konieczna obecność na prezentacji. |
Uwagi: |
Założenia i cele przedmiotu: - zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia - nabycie przez studentów wiedzy na temat najważniejszych teorii rozwoju człowieka - poznanie przez studentów metod badawczych stosowanych w psychologii rozwoju człowieka. - szczegółowe zapoznanie się przez studentów z fazami w rozwoju człowieka - poznanie normatywnych zjawisk w przebiegu rozwoju człowieka - wyposażenie studentów w wiedzę o wzajemnych związkach między przebiegiem rozwoju a kontekstem kulturowo-społecznym, umożliwiającą rozumienie prawidłowości rozwoju charakterystycznych dla kolejnych okresów życia człowieka - kształtowanie umiejętności rozpoznawania czynników korzystnych i niekorzystnych dla przebiegu rozwoju - uczenie zdolność do wykorzystywania wiedzy z psychologii rozwoju w praktyce życia codziennego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.