Propedeutyka psychologii sądowej [W3-PS-SM-PROSĄD]
semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Propedeutyka psychologii sądowej [W3-PS-SM-PROSĄD] |
Zajęcia: |
semestr letni 2023/2024 [2023/2024L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 17:15 - 18:45
sala 207 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | 24 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Justyna Trepka-Starosta |
Literatura: |
Ciosek, M. (2003). Psychologia sądowa i penitencjarna. Wydaw. Prawnicze LexisNexis. Czerederecka A.(2016) Standardy opiniowania psychologicznego w sprawach rodzinnych i opiekuńczych Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych. Kraków Gierowski, J. K., & Paprzycki, L. K. (2013). Niepoczytalność i psychiatryczne środki zabezpieczające: zagadnienia prawno- materialne, procesowe, psychiatryczne i psychologiczne. Wydawnictwo CH Beck. (specyfika środków, źródła, konsekwencje, następstwa) Hołyst B.(2004) psychologia kryminalistyczna. Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis Warszawa. Niewiadomska, I. (2007). Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności. Wydawnictwo KUL. (Rola i zadania psychologa więziennego, środki resocjalizacyjno wychowawcze, resocjalizacja) Marten Z. (1990)Wstęp do psychologii sadowej. Wyd . UŚl, Katowice Pasko-Parys W. (2008) Przesłuchanie i wywiad. Oficyna Naukowa, Warszawa Rode D. (2015) Modele psychologicznego opiniodawstwa w sprawach karnych. GWP Gdańsk Stanik, J. M. (2011). Psychologiczne i interdyscyplinarne problemy w opiniodawstwie sądowym w sprawach cywilnych. Red. JM Stanik. Katowice. Stanik, J. M. (2011). Psychologia i prawo. Węzłowe problemy teoretyczne i aplikacyjne. Chowanna, (2 (37)), 13-98. Witkowski T., (2013), Zakazana psychologia. Tom II. Wojciechowski Bartosz W. (2014) „Psychologiczna analiza treści zeznań“. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Psychologica, 18; 85–109. Wojciechowski, Bartosz W. (2016) Analiza i ocena zeznań świadków. Sopot: GWP. Kodeks Karny Kodeks Postępowania Karnego Kodeks Cywilny Kodeks Rodzinno -opiekuńczy Ustawa z dnia 26,10. 1982 r. o postepowaniu w sprawach nieletnich (dział I i II) |
Zakres tematów: |
I. Zajęcia organizacyjne. Mity związane z psychologią i prawem. II Zajęcia wprowadzające. Przedmiot i zadania psychologii sądowej. Związki psychologii z prawem. Zadania psychologa sądowego. Specyfika diagnostyki sądowo - psychologicznej. Etyka pracy psychologa sądowego. Stanik, J. M. (2011). Psychologia i prawo. Węzłowe problemy teoretyczne i aplikacyjne. Chowanna, (2 (37)), 13-98. III. SPRAWY KARNE. Rozprawa sądowa i podmioty w niej uczestniczące. Definicje, zadania, role, obowiązki, prawa: oskarżony, podejrzany, skazany, obrońca, prokurator, oskarżyciel (publiczny, prywatny, posiłkowy), świadek, sąd, zeznania, wyjaśnienia, biegły (kto może zostać, wiadomości specjalne; rodzaje biegłych), protokolant, ławnik, nieletni, małoletni IV-V. Zadania ekspertalno- opiniodawcze w procesie karnym kodeks karny Kodeks postępowania karnego PRACA W GRUPACH V-VI. Kryteria zeznań Rode D. (2015) Modele psychologicznego opiniodawstwa w sprawach karnych. GWP Gdańsk VII. Psychologia zeznań świadków i psychologia wyjaśnień oskarżonego Wojciechowski, Bartosz W. (2016) Analiza i ocena zeznań świadków. Sopot: GWP. Wojciechowski Bartosz W. (2014) „Psychologiczna analiza treści zeznań“. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Psychologica, 18; 85–109. VIII. Analiza przypadków. PRACA W GRUPACH IX. Rozprawa sądowa i podmioty w niej uczestniczące. X-XII Opiniowanie w sprawach cywilnych i opiekuńczo wychowawczych. Adopcja i jej rodzaje, działalność Ośrodków Adopcyjno - wychowawczych (Cele, zadania); Rozwód i jego psychologiczne konsekwencje. Władza rodzicielska. Czerederecka A.(2016) Standardy opiniowania psychologicznego w sprawach rodzinnych i opiekuńczych Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych. Kraków Stanik, J. M. (2011). Psychologiczne i interdyscyplinarne problemy w opiniodawstwie sądowym w sprawach cywilnych. Red. JM Stanik. Katowice. XII-XIII. Wykorzystanie eksperymentu w psychologii sądowej. Marten Z. (1990)Wstęp do psychologii sadowej. Wyd . UŚl, Katowice Stanik J.; Roszkowska A (2009),Psychologia zeznań świadków w ćwiczeniach. Wyd UŚl. XIV Psycholog jako pracownik szpitali psychiatrycznych i oddziałów detencyjnych. Specyfika środków zabezpieczających. Elementy psychologii resocjalizacyjnej. Gierowski, J. K., & Paprzycki, L. K. (2013). Niepoczytalność i psychiatryczne środki zabezpieczające: zagadnienia prawno- materialne, procesowe, psychiatryczne i psychologiczne. Wydawnictwo CH Beck. (specyfika środków, źródła, konsekwencje, następstwa) Niewiadomska, I. (2007). Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności. Wydawnictwo KUL. (Rola i zadania psychologa więziennego, środki resocjalizacyjno wychowawcze, resocjalizacja) Ciosek, M. (2003). Psychologia sądowa i penitencjarna. Wydaw. Prawnicze LexisNexis. XV. KOLOKWIUM I WPISY. Poradnik probanta badanego przez biegłego Witkowski T., (2013), Zakazana psychologia. Tom II. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, praca w grupach, prezentacje multimedialne, analiza przypadków, demonstracja, symulacja rozprawy sądowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: Test wiedzy- Zbiorczy test wiedzy zawierający wielostopniowy modułowy system walidacji efektów kształcenia. Składają się na niego pytania zamknięte wielokrotnego wyboru; jednokrotnego wyboru, pytania otwarte. Elementy zakładające uzupełnianie wolnych pól a także zestaw pytań otwartych sprawdzający znajomość definicji. przeprowadzony w formie PISEMNEJ lub USTNEJ Samodzielna analiza przypadku- Rozwijanie umiejętności analizowania i diagnozowania konkretnych przypadków Projekt zaliczający w formie prezentacji lub sprawozdania będzie przygotowywany w kilkuosobowych grupach częściowo w ramach zajęć, częściowo w ramach pracy własnej studentów, co pozwoli 1. sprawdzić umiejętności przełożenia wiedzy teoretycznej na opracowanie praktycznej strategii postępowania diagnostycznego i/lub badawczego psychologa sądowego jak również 2. na ocenę kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych oraz wrażliwości etycznej i odpowiedzialności społecznej. Zaliczenie rygorowe na podstawie obecności (możliwa JEDNA nieobecności bez konsekwencji bez względu na przyczynę), aktywność na zajęciach Kryteria oceny: Zaliczenie z oceną na min. 51% możliwych do uzyskania punktów. 51-59% - ocena dostateczna (3,0); 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5); - 70-79% - ocena dobra (4,0); 80-89% - ocena dobra plus (4,5); 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.