Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Propedeutyka psychologii sądowej [W3-PS-SM-PROSĄD] semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia, grupa nr 5

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Propedeutyka psychologii sądowej [W3-PS-SM-PROSĄD]
Zajęcia: semestr letni 2023/2024 [2023/2024L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 5 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:45 - 15:15
sala 209
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 24
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Justyna Trepka-Starosta
Literatura:

Ciosek, M. (2003). Psychologia sądowa i penitencjarna. Wydaw. Prawnicze LexisNexis.

Czerederecka A.(2016) Standardy opiniowania psychologicznego w sprawach rodzinnych i opiekuńczych Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych. Kraków

Gierowski, J. K., & Paprzycki, L. K. (2013). Niepoczytalność i psychiatryczne środki zabezpieczające: zagadnienia prawno- materialne, procesowe, psychiatryczne i psychologiczne. Wydawnictwo CH Beck. (specyfika środków, źródła, konsekwencje, następstwa)

Hołyst B.(2004) psychologia kryminalistyczna. Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis Warszawa.

Niewiadomska, I. (2007). Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności. Wydawnictwo KUL. (Rola i zadania psychologa więziennego, środki resocjalizacyjno wychowawcze, resocjalizacja)

Marten Z. (1990)Wstęp do psychologii sadowej. Wyd . UŚl, Katowice

Pasko-Parys W. (2008) Przesłuchanie i wywiad. Oficyna Naukowa, Warszawa

Rode D. (2015) Modele psychologicznego opiniodawstwa w sprawach karnych. GWP Gdańsk

Stanik, J. M. (2011). Psychologiczne i interdyscyplinarne problemy w opiniodawstwie sądowym w sprawach cywilnych. Red. JM Stanik. Katowice.

Stanik, J. M. (2011). Psychologia i prawo. Węzłowe problemy teoretyczne i aplikacyjne. Chowanna, (2 (37)), 13-98.

Witkowski T., (2013), Zakazana psychologia. Tom II.

Wojciechowski Bartosz W. (2014) „Psychologiczna analiza treści zeznań“. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Psychologica, 18; 85–109.

Wojciechowski, Bartosz W. (2016) Analiza i ocena zeznań świadków. Sopot: GWP.

Kodeks Karny

Kodeks Postępowania Karnego

Kodeks Cywilny

Kodeks Rodzinno -opiekuńczy

Ustawa z dnia 26,10. 1982 r. o postepowaniu w sprawach nieletnich (dział I i II)

Zakres tematów:

I. Zajęcia organizacyjne. Mity związane z psychologią i prawem.

II Zajęcia wprowadzające. Przedmiot i zadania psychologii sądowej. Związki psychologii z prawem. Zadania psychologa sądowego. Specyfika diagnostyki sądowo - psychologicznej. Etyka pracy psychologa sądowego.

Stanik, J. M. (2011). Psychologia i prawo. Węzłowe problemy teoretyczne i aplikacyjne. Chowanna, (2 (37)), 13-98.

III. SPRAWY KARNE. Rozprawa sądowa i podmioty w niej uczestniczące. Definicje, zadania, role, obowiązki, prawa: oskarżony, podejrzany, skazany, obrońca, prokurator, oskarżyciel (publiczny, prywatny, posiłkowy), świadek, sąd, zeznania, wyjaśnienia, biegły (kto może zostać, wiadomości specjalne; rodzaje biegłych), protokolant, ławnik, nieletni, małoletni

IV-V. Zadania ekspertalno- opiniodawcze w procesie karnym

kodeks karny

Kodeks postępowania karnego PRACA W GRUPACH

V-VI. Kryteria zeznań

Rode D. (2015) Modele psychologicznego opiniodawstwa w sprawach karnych. GWP Gdańsk

VII. Psychologia zeznań świadków i psychologia wyjaśnień oskarżonego

Wojciechowski, Bartosz W. (2016) Analiza i ocena zeznań świadków. Sopot: GWP. Wojciechowski Bartosz W. (2014)

„Psychologiczna analiza treści zeznań“. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Psychologica, 18; 85–109.

VIII. Analiza przypadków. PRACA W GRUPACH

IX. Rozprawa sądowa i podmioty w niej uczestniczące.

X-XII Opiniowanie w sprawach cywilnych i opiekuńczo wychowawczych. Adopcja i jej rodzaje, działalność Ośrodków Adopcyjno - wychowawczych (Cele, zadania); Rozwód i jego psychologiczne konsekwencje. Władza rodzicielska. Czerederecka A.(2016) Standardy opiniowania psychologicznego w sprawach rodzinnych i opiekuńczych Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych. Kraków

Stanik, J. M. (2011). Psychologiczne i interdyscyplinarne problemy w opiniodawstwie sądowym w sprawach cywilnych. Red. JM Stanik. Katowice.

XII-XIII. Wykorzystanie eksperymentu w psychologii sądowej.

Marten Z. (1990)Wstęp do psychologii sadowej. Wyd . UŚl, Katowice

Stanik J.; Roszkowska A (2009),Psychologia zeznań świadków w ćwiczeniach. Wyd UŚl.

XIV Psycholog jako pracownik szpitali psychiatrycznych i oddziałów detencyjnych. Specyfika środków zabezpieczających. Elementy psychologii resocjalizacyjnej.

Gierowski, J. K., & Paprzycki, L. K. (2013). Niepoczytalność i psychiatryczne środki zabezpieczające: zagadnienia prawno- materialne, procesowe, psychiatryczne i psychologiczne. Wydawnictwo CH Beck. (specyfika środków, źródła, konsekwencje, następstwa)

Niewiadomska, I. (2007). Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności. Wydawnictwo KUL. (Rola i zadania psychologa więziennego, środki resocjalizacyjno wychowawcze, resocjalizacja)

Ciosek, M. (2003). Psychologia sądowa i penitencjarna. Wydaw. Prawnicze LexisNexis.

XV. KOLOKWIUM I WPISY. Poradnik probanta badanego przez biegłego Witkowski T., (2013), Zakazana psychologia. Tom II.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja, praca w grupach, prezentacje multimedialne, analiza przypadków, demonstracja, symulacja rozprawy sądowej.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie:

Test wiedzy- Zbiorczy test wiedzy zawierający wielostopniowy modułowy system walidacji efektów kształcenia. Składają się na niego pytania zamknięte wielokrotnego wyboru; jednokrotnego wyboru, pytania otwarte. Elementy zakładające uzupełnianie wolnych pól a także zestaw pytań otwartych sprawdzający znajomość definicji. przeprowadzony w formie PISEMNEJ lub USTNEJ

Samodzielna analiza przypadku- Rozwijanie umiejętności analizowania i diagnozowania konkretnych przypadków

Projekt zaliczający w formie prezentacji lub sprawozdania będzie przygotowywany w kilkuosobowych grupach częściowo w ramach zajęć, częściowo w ramach pracy własnej studentów, co pozwoli

1. sprawdzić umiejętności przełożenia wiedzy teoretycznej na opracowanie praktycznej strategii postępowania diagnostycznego i/lub badawczego psychologa sądowego jak również

2. na ocenę kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych oraz wrażliwości etycznej i odpowiedzialności społecznej.

Zaliczenie rygorowe na podstawie obecności (możliwa JEDNA nieobecności bez konsekwencji bez względu na przyczynę), aktywność na zajęciach

Kryteria oceny:

Zaliczenie z oceną na min. 51% możliwych do uzyskania punktów.

51-59% - ocena dostateczna (3,0);

60-69% - ocena dostateczna plus (3,5);

- 70-79% - ocena dobra (4,0);

80-89% - ocena dobra plus (4,5); 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)