Metodyka wychowania przedszkolnego - zajęcia praktyczne (sem. 1) [W6-PP-SM-PRZEDPRAKT1]
semestr zimowy 2023/2024
Praktyka,
grupa nr 4
Przedmiot: | Metodyka wychowania przedszkolnego - zajęcia praktyczne (sem. 1) [W6-PP-SM-PRZEDPRAKT1] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2023/2024 [2023/2024Z]
(zakończony)
Praktyka [PRAKT], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi piątek (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala B-1.16 Budynek B (Cieszyn, ul. Bielska 62) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||
Prowadzący: | Maria Misik | ||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/modules/121347/ | ||||||||||||||
Literatura: |
Andrzejewska J., Bilewicz-Kuźnia B. (red.): Oblicza edukacji przedszkolnej i szkolnej. Wyd. UMCS, Lublin 2020. Bogdanowicz Z.: Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli, Warszawa 1990. Bogdanowicz M.: W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka. Gdańsk 2000. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. WSiP, Warszawa 2000. Jędrzejowska E.: Twórczość plastyczna dzieci w wieku przedszkolnym. Wybrane aspekty. Wyd. Uniwersytet Opolski, Opole 2014. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B.: Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką. Wyd. WAM, Kraków 2011. Karwowska-Struczyk M.: Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Wydawnictwo UW, Warszawa 2012. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Wybrane programy wychowania przedszkolnego, przewodniki metodyczne, plany pracy. Publikacje z serii: Edukacja małego dziecka. Czasopisma: „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”: „Przedszkolne ABC”, „Wychowanie w Przedszkolu”, „Bliżej Przedszkola” i inne. |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Spotkanie organizacyjne. Omówienie podstawowych założeń podyktowanych realizowanym programem przedmiotowym. 2. Zapoznanie z placówką, w której realizowany będzie praktyczny wymiar przedmiotu. 3. Zajęcia terenowe w wybranych placówkach (zapoznanie z dokumentacją, organizacją pracy przedszkola oraz grup przedszkolnych, obserwacja zajęć, angażowanie się w aktywne funkcjonowanie placówki przedszkolnej, np. organizacja m.in. Dnia Pluszowego Misia oraz zabaw zimowo-świątecznych). 4. Podsumowanie zajęć praktycznych - omówienie obserwowanych zajęć, zdanie raportu z przebiegu zajęć praktycznych oraz zgromadzonej dokumentacji. |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Metoda asymilacji wiedzy (prezentacja treści teoretycznych niezbędnych jako podbudowa wymiaru praktycznego zajęć). 2. Metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy: przedstawienie merytorycznych wniosków nasuwających się po odbytych zajęciach praktycznych w placówce przedszkolnej. 3. Obserwacja. 4. Sporządzanie raportu z praktyk zgodnie z formalnymi wytycznymi. 5. Pogadanka. 6. Dyskusja. |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywna praca zespołowa oraz indywidualna studenta/studentki. Wykazywanie się zaangażowaniem w takcie pobytu w placówce przedszkolnej. 2. Sporządzenie formularza poobserwacyjnego. Sporządzenie podsumowującego raportu z praktyki (wypowiedź pisemna na temat własnych przemyśleń dotyczących pracy placówki przedszkolnej; wykazanie się znajomością podstawy programowej, funkcjonowania oraz organizacji pracy placówki) . 3. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. 5. Praca własna studenta: przygotowanie się do praktyki (wynotowanie pytań, wątpliwości, sugestii, wykonanie zadań podyktowanych przez pracowników placówki przedszkolnej oraz opiekuna praktyki, organizacja Dnia Pluszowego Misia, organizacja zabaw zimowo-świątecznych). 4. Frekwencja (możliwa 1 nieobecność). |
||||||||||||||
Uwagi: |
I sem PPW gr 4 mgr M.Misik konsultacje: pok. B 4.10 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.