Literatura: |
Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, (red.) Małgorzata Bogunia-Borowska, Warszawa 2009;
Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000;
Bielik-Robson A., Kultura ludowa człowieka nowoczesnego, [w:] (red.) J. S. Wasilewicz i inni, Horyzonty antropologii kultury, Warszawa 2005, s. s. 81-90.
Bourdieu P., Przemoc symboliczna, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2005, s. 503-508;
Bourdieu P., Struktury, habitus, praktyki, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2005, s. 546-559;
Filipiak M., Socjologia kultury: zarys zagadnień, Lublin 2000;
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce poźnej nowoczesności, Warszawa 2001;
Hroch M., Małe narody Europy, Warszawa 2007;
Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2007;
Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, red. T. Kazimierczak, Warszawa 2007;
Kłoskowska A., Kultura masowa: krytyka i obrona, Warszawa 1983 (2006);
Kłoskowska A., Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 1996 (2005);
Kłoskowska A., Socjologia kultury, Warszawa 1983 (2007);
Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowej, (red.) A. Jawłowska, M. Kempny, Warszawa 2005;
Macdonald Dwight, Teoria kultury masowej, [w:] (red.) G. Godlewski i inni, Wiedza o kulturze; Antropologia Kultury, Warszawa 2001, s. 479-490;
Morin E. Kultura czasu wolnego, [w:] (red.) G. Godlewski i inni, Wiedza o kulturze; Antropologia Kultury, Warszawa 2001, s. 491-498;
Osswska M., Klasyczny model moralności mieszczańskiej, [w:] (red.) G. Godlewski i inni, Wiedza o kulturze; Antropologia Kultury, Warszawa 2001, s. 444-452;
Socjologia. Lektury, red. P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2005;
Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2005;
Urry J. Społeczeństwa i wymiar globalny, [w:] Socjologia. Lektury, (red.) P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2005, s. 697-707
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
- student/studentka zna elementarną terminologię stosowaną w socjologii kultury i potrafi odnosić ją do etnologii i antropologii kulturowej; rozróżnia wiedzę z zakresu socjologii kultury oraz pokrewnych jej dyscyplin a także potrafi umiejscowić ją w obrębie innych nauk humanistycznych. Posiada usystematyzowaną wiedzę, rozumie historyczną zmienność oraz uwarunkowania społeczne i kulturowe w odniesieniu do najważniejszych tradycji i koncepcji antropologicznych i etnologicznych K_W01
- student/studentka ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich uwarunkowań i dynamiki przemian a także więzi społecznych oraz potrafi odnosić ją do różnych rodzajów struktur społeczno-kulturowych i instytucji życia społecznego. Ma również podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, którą odnosi do posiadanej wiedzy o mechanizmach rządzących życiem społecznym
UMIEJĘTNOŚCI
- student/studentka posługuje się wiedzą z zakresu socjologii kultury oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania konkretnych zjawisko społecznych i kulturowych stosując przy tym specjalistyczną terminologię oraz ujmując teoretycznie własną obserwację, analizę i interpretację. Samodzielnie odnosi się do konkretnych procesów i potrafi umieścić je w kontekście teorii etnologicznych i antropologicznych
- student/studentka potrafi posługiwać się różnymi kanałami i technikami komunikacyjnymi. Rozwija umiejętności korzystania z wielu źródeł - zarówno nowoczesnych technologii, jak i komunikacji na poziomie interpersonalnym dzięki, czemu samodzielnie zdobywa wiedzę. Umiejętnie wykorzystuje zdobywane informacje do rozwoju zawodowego i planowania własnej kariery
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- student/studentka świadomie uczestniczy w życiu grup, organizacji i instytucji społeczno-kulturalnych. Potrafi pełnić różne role w zespole oraz posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z podejmowaniem działań zawodowych, które wynikają z wiedzy z zakresu socjologii kultury
- student/studentka docenia znaczenie etnologii i antropologii kulturowej dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych przy równoczesnym zachowaniu etycznego wymiaru pracy naukowej i działań społecznych.
|
Zakres tematów: |
- Koncepcje teoretyczne dotyczące wzajemnych relacji pomiędzy porządkiem kulturowym a porządkiem społecznym.
- Przyczyny autonomizacji cech społecznych i kulturowych. Wybrane zagadnienia.
- Zróżnicowanie społeczne a zróżnicowanie kulturowe w kontekście tematyki subkultur oraz różnych stylów życia.
- Czynniki społeczno- kulturowe a osobowość.
- Pojęcie i struktura osobowości. Społeczno- kulturowe typy osobowości.
- Rola kultury w kształtowaniu osobowości.
- Konstruowanie tożsamości a czynniki społeczno- kulturowe.
- Cechy, uwarunkowania i typy uczestnictwa w kulturze.
- Państwo i naród, grupa etniczna. Państwo narodowe. Kultura narodowa.
- Kondycja współczesnego człowieka. Wybrane zagadnienia.
- Społeczno-kulturowy wymiar nowoczesności.
- Kultura masowa i kultura popularna.
- Zmiany w kulturze masowej i społeczeństwo informacyjne.
- Społeczeństwo konsumpcjonistyczne.
- Społeczeństwo w dobie globalizacji i cyfryzacji.
|