Literatura: |
H.Borzyszkowa (2002), Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w środowisku społecznym [W:] D.Lotz, K.Wenty, W.Zeidler (red.) Diagnoza dla osób niepełnosprawnych, Agencja Wydawnicza Kwadra, Szczecin.
J.Cieszyńska, M.Korendo (2008), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków.
H.Cudak (2000), Funkcjonowanie rodziny w pierwszych okresach rozwojowych dziecka, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogiczne TWP, Warszawa.
C.Barnes, Mercer G.(2008), Niepełnosprawność, Warszawa
Z.Sękowska, (1998), Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa
D.D. Smith (2009), Pedagogika specjalna. T.1-2. Warszawa
O. Speck (2006), Niepełnosprawni w społeczeństwie. Katowice
M.Piszczek (2007), Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa
K.Bobińska, T.Pietras, P.Gałecki(2012), Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wrocław
|
Efekty uczenia się: |
Student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii diagnozy, terapii i metodyki pracy terapeutycznej z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie; zna teorie na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak również społecznym, z uwzględnieniem niepełnosprawności intelektualnej. Rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
Posiada wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej
Student posiada praktyczne umiejętności poszukiwania twórczych metod pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie z dostosowaniem do ich indywidualnych potrzeb
|
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne składające się z 10 pytań otwartych oraz zamkniętych,
czas trwania 45 min.,
10 punktów i mniej – ndst
10,5- 14 punktów- dst
14,5 – 16,5 punktów – db
17 - 20 punktów bdb
Poprawa oceny ndst = przy uzyskaniu pozytywnej oceny, ostateczna ocena to dst z tej formy weryfikacji efektów kształcenia
informacja o uzyskanych ocenach – do 10 dni.
|
Zakres tematów: |
1. Charakterystyka uwarunkowań procesu diagnostycznego osób z niepełnosprawnością intelektualną
2. Specyfika diagnozy psychiatrycznej, psychologicznej i internistycznej u osób z niepełnosprawnością intelektualną
3. Diagnoza funkcjonalna podstawą terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną
4. Podstawy metodyki pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania osób z poszczególnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej
5. Charakterystyka systemów wsparcia terapeutycznego z uwzględnieniem etapu życia osób z niepełnosprawnością intelektualną
6. Środowisko terapeutyczne – interdyscyplinarność podstawą wsparcia i terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie
|