Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej 06-PS-SM-004
Wykład (W) semestr zimowy 2015/2016

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

1. Benjamin L. T. (2008). Historia współczesnej psychologii. Warszawa: PWN. r. 9

2. Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wyd. "Żak”, całość

3. Malim T., Birch A., Wadeley A. (1994). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN, r. 4, 5, wprowadzenie do roz. 6 i roz. 6.1

4. Pieter J. (1972 i późniejsze). Historia psychologii. Warszawa: PWN, r. 2, 35-52

5. Ratajczak Z. (1988). Propedeutyka psychologii stosowanej. Katowice, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.

r. 5 i r. 6.5

6. Stachowski R., Dobroczyński B. (2008). Historia psychologii-od Wundta do czasów najnowszych. W: (red). J. Strelau, D. Doliński. Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP, t. 1, roz. 2

7. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2008). Historia współczesnej psychologii. Kraków: Wyd. UJ, fragmenty

8. Tavris, C., Wade, C. (1999). Psychologia: podejścia oraz koncepcje. Poznań: Wydaw. Zysk i Ska. Rozdział 2. Badania nad zachowaniem człowieka

9. Wadeley A., Birch A., Malim T. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN - o teście, r. 6.2., s.179-192

oraz wybrane fragmenty tekstów źródłowych klasyków psychologii

Platon. Mit jaskini.

Arystoteles. (1988). O duszy. Warszawa: PWN, (fragmenty księgi I (roz.I), II (roz. I, II, III i IV), księgi III (roz. IV-VII).

Descartes (Kartezjusz) (1986). Namiętności duszy. Warszawa: PWN (fragmenty-część I, O uczuciach w ogóle, a przy tym o całej naturze człowieka).

Watson J.B. (1981). Psychologia, jak widzi ją behawiorysta. Przegląd Psychologiczny, 24, 3, 497-514.

Freud Z. (1982). Wstęp do psychoanalizy. Warszawa: PWN (wykład VI i VII o marzeniach sennych)

Horney, K. (1999 i późniejsze). Neurotyczna osobowość naszych czasów. Poznań: Rebis. Rozdział 2 i 5 Podstawowa struktura nerwic.

Festinger L. (2007). Teoria dysonansu poznawczego. Warszawa. PWN, r. 1 i 2, s. 19-51

Maslow, A. (2006). Motywacja i osobowość. Warszawa: PWN. Rozdział 2. Teoria ludzkiej motywacji

Rogers, C. (2002). Sposób bycia. Poznań: Rebis. Rozdział 6. Podstawy podejścia nastawionego na osobę.

May, R. (1995). O istocie człowieka: szkice z psychologii egzystencjalnej. Poznań: Rebis. Rozdział III. Początki i znaczenie psychologii egzystencjalnej

Literatura uzupełniająca

Brett G.S. (1969). Historia psychologii. Warszawa: PWN, fragmenty

Lück H. E. (2008). Historia psychologii. Orientacje, szkoły, kierunki rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press & IT.

Lück H. E., Miller R., Sewz-Vosshenrich G. (2008). Klasycy psychologii. Wprowadzenie do studiów psychologicznych. Kraków: Wyd. WAM.

Pieter J. (1972 i późniejsze). Historia psychologii. Warszawa: PWN, fragmenty.

Rzepa T., Dobroczyński B. (2009). Historia polskiej myśli psychologicznej. Warszawa: PWN.

Stachowski R. (2000). Historia współczesnej myśli psychologicznej. Od Wundta do czasów najnowszych. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.

Tavris, C., Wade, C. (1999). Psychologia: podejścia oraz koncepcje. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka

Tomaszewski T. (1986). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa: PWN.

Uchnast Z. (1987). Koncepcja człowieka jako osoby w psychologii humanistyczno-egzystencjalnej. (w:) Popielski K. (red). Człowiek-pytanie otwarte. Studia z logoteorii i logoterapii. Lublin, Wyd. KUL, s. 77-100

Zimbardo P., Ruch F. (1996). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

http://psychclassics.yorku.ca/James/Principles/index.htm

Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2008). Historia współczesnej psychologii. Kraków: Wyd. UJ, fragmenty:

Rozdział 2, fragmenty: 37-43 (Kartezjusz, mechanicyzm i problem psychofizyczny) i 44-58 (pozytywizm, materializm, asocjacjonizm i empiryzm, Comte, Locke, Berkeley, Hume, Hartley, James Mill, John Stuart Mill);

Rozdział 3, fragment 74-75 (Weber), 75-79 (Fechner),

Rozdział 4, fragment 85-97 (Wundt); fragment 106-112 (psychologia aktów, fenomenologia, introspekcja, Brentano, Stumpf i Kulpe)

Rozdział 5, fragment 116-127 (strukturalizm, Titchener)

Rozdział 7, fragment 167-171 i 172-184 (funkcjonalizm, Spencer, James),

Rozdział 9, fragment 254-256 i 263-281 (Loeb, Thorndike, Pawłow, Biechtieriew),

Rozdział 10, fragment 294-296 (Watson),

Rozdział 11, fragment 326-339 (Skinner),

Rozdział 12, całość, psychologia postaci (Gestalt i teoria pola K. Lewina)

Metody i kryteria oceniania:

W ramach egzaminu sprawdzane będą wiadomości prezentowane w trakcie wykładu i wiedza zdobyta podczas samodzielnego studiowania literatury określonej przez egzaminatora jako obowiązująca

Pozytywne zaliczenie egzaminu pisemnego weryfikującego wiedzę Studenta - testu obejmującego zagadnienia z programu wykładów i lektur obowiązkowych, wskazanych przez egzaminatora.

Egzamin będzie miał formę pisemnego testu wiadomości z pytaniami zamkniętymi, z ograniczoną liczbą odpowiedzi do wyboru-czas trwania ok. 1 godz.

Zakres tematów:

Celem wykładów jest zapoznanie Słuchaczy z teoriami na temat szkół, teorii i klasycznych koncepcji psychologicznych oraz z historią psychologii jako dyscypliny naukowej.

Wykłady w ramach modułu mają na celu zapoznanie Studentów ze specyfiką psychologii jako dyscypliny naukowej oraz z poszczególnymi obszarami jej zainteresowań.

Tematyka zajęć obejmuje współczesne trendy badawcze istniejące w ramach poszczególnych dziedzin psychologii oraz ścieżki ich rozwoju.

Ukazane zostaną starożytne filozoficzne korzenie psychologii, począwszy od platońskiej i arystotelesowskiej koncepcji duszy ludzkiej.

Studenci zdobędą wiedzę na temat istoty rozumienia człowieka i jego zachowania się w ujęciu poszczególnych koncepcji psychologicznych.

Studenci poznają też podstawowe dziedziny psychologii i metody badań psychologicznych, pozwalające opisać sposób zachowania się człowieka i jego przeżycia, poznają także porządkującą klasyfikację stosowanych metod badawczych oraz modele badań.

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacja multimedialna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Agata Chudzicka-Czupała 168/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)