Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Życie rodzinne i seksualne osób niepełnosprawnych 12-OA-S1-4ZRISON
Wykład (W) semestr letni 2016/2017

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Beisert M. (1991) Seks twojego dziecka. Poznań: Zakład Wydawniczy K. Domke.

Beisert M. (red.) (2006) Seksualność w cyklu życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Fairbairn G., Rowley D. (2003) Etyczne aspekty seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: A. Firkowska-Mankiewicz (red.) XXVIII Sympozjum Naukowe – Życie emocjonalne i rodzinne osób z niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie seksualności. Warszawa, 2-3 grudnia 2002. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym.

Fornalik I. (2003) Młodzież z głębszą niepełnosprawnością intelektualną na drodze ku dorosłości. W: K. Rzedzicka, A. Kobylańska (red.) Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Kraków: Impuls.

Głodkowska J., Giryński A. (red.) (2005) Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną: uwalnianie od schematów i uprzedzeń. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Graban J. (red.) (2002) Wieczne dzieci czy dorośli: problem seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa „Bardziej Kochani”.

Kijak R. (2009) Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Impuls.

Kościelska M. (2003) Czy i jak wspomagać rozwój poczucia tożsamości seksualnej u osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: A. Firkowska-Mankiewicz (red.) XXVIII Sympozjum Naukowe – Życie emocjonalne i rodzinne osób z niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie seksualności. Warszawa, 2-3 grudnia 2002. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym.

Kościelska M. (2004) Niechciana seksualność. O ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.

Metody i kryteria oceniania:

- Student prezentuje usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć dotyczących życia rodzinnego i seksualnego osób niepełnosprawnych.

- Kolokwium pisemne składające się z pytań otwartych lub zamkniętych

Zakres tematów:

1. Wpływ niepełnosprawności na obszary funkcjonowania rodziny

2. Charakterystyka rozwoju seksualnego człowieka

3. Seksualność osób niepełnosprawnych - stereotypy i mity

4. Edukacja seksualna osób niepełnosprawnych

5. Rola rodzica, terapeuty w procesie kształtowania seksualności

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna, dyskusja, pokaz

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Sylwia Wrona 38/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.