Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPK_M04_Zaburzenia psychotyczne i zaburzenia afektywne 06-PS-NM-231
Laboratorium (L) semestr letni 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Beck, A. (2010). Schizofrenia w ujęciu poznawczym: teoria, badania i terapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

2. Cierpiałkowska, L. (2013): Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

3. De Barbaro, B.(1999): Schizofrenia w rodzinie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

4. Frith, Ch., Johnstone, E. (2012): Schizofrenia. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

5. Jakubik, A. (2003). Zaburzenia osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

6. Jaremy, M. (2011): Psychiatria w praktyce. Warszawa: Medical Education Oficyna Wydawnicza.

7. Karakuła, H., Pelczarska-Jamroga, A., Dzikowski, M., Próchnicki, M., 8. Dzikowska, I. (2013). Czy schizofrenia rozpoczyna się w życiu płodowym? Dowody wspierające teorię neurorozwojową. Zdrowie i dobrostan, 4/2013, s. 111-120.

8. Liberman, J.A., Stroup, T.S., Perkins, D. O. (2006) (red). The American Psychiatric Publishing Schizofrenia. Egis Polska.

9. Morrison, J. (2012). Diagnoza psychiatryczna. Praktyczny podręcznik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

10. Pużyński, S. (2009): Depresje i zaburzenia afektywne. Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL.

11. Rybakowski, J., Pużyński, S., Wciórka, J. (red.). (2011): Psychiatria T.2, Psychiatria kliniczna. Wrocław: Elsevier Urban & Partner.

12. Bilikiewicz, A. (2006): Psychiatria, Warszawa: Wydawnictwo PZWL.

13. Birchwood, M., Jackson, C. (2004): Schizofrenia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne: dla praktyków i pacjentów. Gdańsk: GWP.

14. Czech, K., Sygut, M., Klasik, A., Krysta, K. (2006). Zastosowanie terapii neurofeedback w leczeniu zaburzeń poznawczych w schizofrenii. Badania nad Schizofrenią. Lublin, VII, 7.

15. Gawęda, Ł., Moritz, S., Kokoszka, A. (2009). Trening metapoznawczy dla chorych na schizofrenię. Opis metody i doświadczeń klinicznych. Psychiatria Polska, tom XLIII, 6, 683 - 692.

16. Grzesiuk, L (2006). Psychoterapia. Praktyka. Warszawa: Eneteia.

17. Hammen, C. (2004): Depresja. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne. Gdańsk: GWP.

18. Kępiński, A. (2003): Schizofrenia. Kraków, Wydawnictwo Literackie.

19. Martin, G.N. (2001). Neuropsychologia. Warszawa: PZWL.

20. Mueser, K.T., Gingerich, S. (1996). Życie ze schizofrenią, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

21. Papolos D.F., Papolos J. (1994). Przezwyciężyć depresję, Poznań: Wyd. Rebis.

22. Tsirigotis, K., Gruszczyński, W. (2010). Samouszkodzenia jako symptom prodromalny schizofrenii. Opis przypadku. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 10 (2), s. 120 - 124

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą wystawienia oceny końcowej z ćwiczeń jest zaliczenie pisemnego kolokwium oraz prezentacja opracowanego w parach studium przypadku oraz obecność na zajęciach (dopuszcza się opuszczenie dwóch ćwiczeń).

Ocena końcowa zostanie wyliczona jako średnia ważona z poszczególnych sposobów weryfikacji efektów kształcenia – testu wiadomości i studium przypadku. Waga tych ocen przedstawia się następująco:

0,25 – studium przypadku

0,75 – test wiadomości

Test wiadomości oceniany będzie według skali:

0 – 59% - ocena niedostateczna (2.0)

60 - 67% - ocena dostateczna (3.0)

68 – 75% - ocena dostateczna plus (3.5)

76 - 83% - ocena dobra (4.0)

84 – 91% - ocena dobry plus (4.5)

92 – 100% - ocena bardzo dobra (5.0)

W przypadku nieodrobienia przez studenta nieobecności przekraczających dopuszczony limit, każda nieodrobiona nieobecność ponad limit będzie skutkować obniżeniem oceny końcowej z ćwiczeń o pół stopnia.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie w problematykę zaburzeń psychotycznych i afektywnych.

2. Schizofrenia - obraz kliniczny schizofrenii. Określenie i pozycja nozologiczna; występowanie, cechy przebiegu i objawy schizofrenii.

3. Rodzaje schizofrenii - kryteria diagnostyczne. Poziomy schizofrenii, ostra i przewlekła, Typ I i Typ II; objawy pozytywne i negatywne schizofrenii.

4. Etiologia i patomechanizm schizofrenii.

5. Leczenie schizofrenii

- terapia farmakologiczna;

- terapia kompleksowa;

- leczenie środowiskowe;

- społeczności terapeutyczne.

6. Zaburzenia urojeniowe. Definicja i pozycja nozologiczna, etiologia i patomechanizm, obraz kliniczny.

-Choroba afektywna (zaburzenie dwubiegunowe, zaburzenie nastroju)

-Wielka depresja, ostry epizod wielkiej depresji z cechami psychotycznymi.

7. Zaburzenie maniakalne

8. Etiologia i patogeneza choroby afektywnej

9. Model poznawczy depresji

10. Praca z pacjentem chorym na chorobę afektywną. Pomoc psychologiczna choremu i jego rodzinie – cele, zasady, metody. Pomoc środowiskowa.

11. Myśli samobójcze i zachowania parasuicydalne

12. Syndrom presuicydalny i samobójstwo

13.Diagnoza różnicowa zaburzeń psychotycznych i afektywnych.

14. Zaburzenia schizoafektywne

Metody dydaktyczne:

analiza tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne, prezentacje filmów, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Magdalena Bolek-Kochanowska 11/13 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Magdalena Bolek-Kochanowska 13/12 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)