Metodyka pracy asystenta rodziny 12-PE-AR-S1-6MPAR
Wykład (W)
semestr letni 2017/2018
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
1. Biernat T., Malinowski J.A., Wasilewska-Ostrowska K.M.: Rodzina w pracy socjalnej – aktualne wyzwania i rozwiązania. Wyd. Akapit, Toruń 2015. 2. Kanios A., Praca socjalna z rodziną problemową. Perspektywa metodyczna. Wyd. IMPULS, Kraków 2016. 3. Krasiejko I.: Metodyka działania asystenta rodziny. Katowice 2012, Wydawnictwo „Śląsk”. 4. Krasiejko I.: Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Katowice 2013, Wydawnictwo „Śląsk”. 5. Krasiejko I.: Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Toruń 2013, Wyd. Akapit. 6. Trawkowska D. (red.): Pomoc społeczna wobec rodzin. Toruń 2011, Wyd. Akapit. 7. Teczka dokumentacji pracy z rodziną. Od obligatoryjnych programów po realizację nowych wymagań MPiPS i obowiązkową dokumentację, Wyd. Forum sp. z o. o., Poznań 2013. 1. Badora S., Zięba-Kołodziej B.: Pedagogika opiekuńcza. Perspektywy myślenia o rodzinie. Warszawa 2015, Wyd. Difin. 2. Gavin C., Seabury B.: Działania interpersonalne w pomocy społecznej. Tom 1. Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1998. 3. Piorunek M. (red.): Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki. Toruń 2014, Wyd. Adam Marszałek. 4. Rymsza M. (red.): Czy podejście aktywizujące ma szanse? Warszawa 2011, Instytut Praw Publicznych. 5. Wódz K.: Praca socjalna w środowisku zamieszkania. Katowice 1998, Wydawnictwo „Śląsk”. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny Sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów, w tym znajomości literatury obowiązkowej i uzupełniającej na temat metodyki pracy asystenta rodziny. Ocenie podlegają odpowiedzi studenta na pytania problemowe zawarte w teście. Student prezentuje usystematyzowaną, refleksyjną i krytyczną wiedzę dotyczącą metodyki pracy asystenta rodziny. Potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł oraz je analizować i wykorzystywać do oceny różnych problemów. Zaliczone pozytywnie ćwiczenia, to warunek przystąpienia do egzaminu. Czas egzaminu 45 minut. Będzie formą pisemnego testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. O terminie egzaminu poinformuje prowadzący na pierwszym wykładzie. Będzie także możliwość przeprowadzenia pisemnego egzaminu w terminie zerowym dla studentów aktywnych na ćwiczeniach oraz wykładach. |
||
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia związane z asystenturą rodzinną. 2. Prawne podstawy działalności asystenta rodziny. 3. Praca socjalna, wychowawcza i terapeutyczna w działalności asystenta rodziny. 4. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy asystenta rodziny. 5. Przegląd metod i technik pracy asystenta rodziny. 6. Narzędzia i dokumentacja w pracy asystenta rodziny. 7. Współpraca międzyinstytucjonalna. 8. Asystent rodziny – pracownik socjalny – kurator sądowy: zakres kompetencji i możliwe obszary wspomagania. 9. Organizacja pracy asystenta rodziny. 10. Zadania gmin w zakresie pomocy rodzinie. |
||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja treści związanych z podstawowymi metodami pracy asystenta, prawidłowym doborem i stosowaniem metod pracy. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Łukasz Kwadrans | 13/14 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.