Elementy pedagogiki 12-AE-S1-4EP
Wykład (W)
semestr zimowy 2017/2018
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kwieciński Z, B.Śliwerski, (red.) Pedagogika, T.1 (cz.I i III – wskazane podrozdziały) i 2 (cz.I – wskazane podrozdziały). Wydawnictwo naukowe PWN Warszawa 2011. Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2011 Olbrycht K., O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym. Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń 2007 Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, WAiP, Warszawa 2009 Radziewicz – Winnicki A., Pedagogika społeczna.(wskazane rozdziały) WAiP, Warszawa 2008 Literatura uzupełniająca: Juraś-Krawczyk. B.Śliwerski (red.) Pedagogiczne drogowskazy. Oficyna Wydawnicza Impuls, Karaków 2000 Olbrycht K., Sztuka a działania pedagogów. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1987 Potulicka E., J.Rutkowiak, Neoliberalne uwikłania edukacji. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010 Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania. Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków 2010, Szmidt K., Pedagogika twórczości. Gdańsk 2013 |
||
Efekty uczenia się: |
STUDENT: zna podstawowe pojęcia związane z edukacją, rozumie różnice między edukacją formalnĄ i nieformalną, zna podstawowe metody dydaktyczne, wychowawcze i metody przekazu wartości; zna instytucje oraz środowiska edukacji nieformalnej i formalnej a także uwarunkowania efektywności ich działań; posiada wiedzę na temat pedagogicznego wymiaru działań społecznych i kulturalnych; rozumie pedagogiczny wymiar działań animacyjnych i upowszechnieniowych; zna wybrane koncepcje człowieka i rozumie ich znaczenie w projektowaniu działań edukacyjnych, animacyjnych i upowszechnieniowych . |
||
Metody i kryteria oceniania: |
znajomość literatury obowiązkowej i wybranych pozycji z literatury poziom znajomości literatury i treści wykładów, poprawność i zakres wykorzystania wiedzy ( w tym – literatury) do opracowania podanego zagadnienia z praktyki pedagogicznej; egzamin pisemny po zakończeniu zajęć dydaktycznych , obejmujący 2 pytania (do wyboru z 4) i 2 zagadnienia (do wyboru z 3), 90 min. |
||
Zakres tematów: |
• Główne pojęcia pedagogiki (kształcenie, wychowanie, edukacja formalna i nieformalna,), • Związki między procesami oraz zakresami kształcenia, edukacji i wychowania – podstawy psychologiczne, • Źródła celów kształcenia i wychowania, • Istota działania pedagogicznego, uwarunkowania przebiegu i efektów • Sytuacje wychowawcze – rodzaje, podstawowe mechanizmy i uwarunkowania psychologiczne, społeczne i kulturowe • Metody i formy wychowania • Główne środowiska wychowawcze • Główne metody dydaktyczne - wykorzystywanie w animacji społeczno-kulturalnej • Rola i formy aktywności własnej w procesach edukacyjnych i wychowawczych, uczenie się i samowychowanie w różnych grupach wiekowych, autoedukacja całożyciowa, uwarunkowania; • Edukacja aksjologiczna • Edukacja i wychowanie wobec zagrożeń patologią i wykluczeniem społecznym • Wychowanie do twórczości, edukacja twórcza • Wybrane przykłady koncepcji i systemów wychowawczych • Wymiar pedagogiczny działań animacyjnych i upowszechnieniowych związanych z kulturą . |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład informacyjno-problemowy |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Ewelina Konieczna | 20/15 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.